Valokuituliittymä kompastuskivet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KooJoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

KooJoo

Kansalainen
KK Plus pack
Löytyykö täältä valokuituliittymän tilanneita? Lähinnä kiinnostaa, onko noihin joku koira haudattuna, kun kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta. Tänne taajaman ulkopuolelle, melkeinpä metsään saisi nyt kuidun 240€ hintaan. Tarkoittaa siis että itse kuitu tuodaan ja laitteet saa ilmaiseksi 0€ kuluilla, mutta sitoudun vuodeksi ottamaan 1000M/1000M liittymän hintaan 19,90€/kk eli yhteensä 238,80€/12kk sopimuskausi.
Vuoden jälkeen liittymän hinta on 44-53€/kk nopeudesta riippuen.

Tämän jälkeen ei ole pakko ottaa uutta sopimusta, ellei halua, mutta kuitu jää minulle. Tietty sitä kuitua ei saa varmaan kukaan muu operaattori käyttää, eli tarjoaja on monopoliasemassa. Toisaalta voin tuon vuoden päästä palata vaikka 5G asiakkaaksi jos haluan.

Erikoiselta kuullostaa, kun sen tarjoajan pitäisi varmaan voittoakin tehdä valinnoillaan.

Pyydä sopparia ihan paperilla nähtäväksi, ja etsi suurennuslasilla kaikista pienin präntti, niin kait se sillä selviää?

no siinä voi mennä esm 5v että ne vetää sen kuidun.. sitten vielä 3v että saat siitä itelle ja pari muuta firmaa käy kaivamassa ennen sitä mutta ethän sinä enää niiltä voi tilata kun olet jo tilannut jostain....

Sopparin saa käteensä siinä vaiheessa kun tekee kauppoja. Tuommoisen mainoksen tiedoilla mennään nyt.

Se on tiedossa että aikaa saattaa kulua.
"Rakentamispäätöksen julistamisesta viimeistään 24kk kuluttua on kaikilla osallistuneilla kuitu kotona"

En usko että löytyy toista hullua firmaa joka tänne haluaa kuitukaapelinsa vetää. Joku 30-40 taloa on tämän 2km pitkän soratien varressa, johon nyt suunnittelevat kaapelin hautaavan. En ymmärrä heidän liikeideaansa tässä.

Samanlaiseen syöttiin mentiin sillon toistakymmentä vuotta sitten kun tänne korpeen ei saanu kunnon yhteyksiä mitenkään muuten. Käsittääkseni on justiin niin että liittymä on pakko olla siitä puljusta. Hinta tais olla 500/500:lle noin 50€ täällä. Osuuskunta se on että siitä ei mikään sijoittaja raavi jättivoittoja taskuun vaan palvelun hinta on sellainen että se pyörii eikä voittoja tule

Näistä on ollut jonkun verran jupinaa kun se "rakentamispäätös" saattaa kestääääääää....

Sopparin saa käteensä siinä vaiheessa kun tekee kauppoja. Tuommoisen mainoksen tiedoilla mennään nyt.

Se on tiedossa että aikaa saattaa kulua.
"Rakentamispäätöksen julistamisesta viimeistään 24kk kuluttua on kaikilla osallistuneilla kuitu kotona"

En usko että löytyy toista hullua firmaa joka tänne haluaa kuitukaapelinsa vetää. Joku 30-40 taloa on tämän 2km pitkän soratien varressa, johon nyt suunnittelevat kaapelin hautaavan. En ymmärrä heidän liikeideaansa tässä.
Paljonko noissa taloissa on yksin asuvia mummoja?

Meille tuli kuitu reilu 2 vuotta sitten suunnilleen noilla samoilla ehdoilla. Kuitu ja siihen kaikki tykötarpeet 0€. Ainoa velvoite oli, että piti ottaa kahdeksi vuodeksi liittymä siihen, olikohan n. 25€/kk.

Mummoja/kesämökkejä/sellaisia jotka ei helvetin jäätyessäkään ottaisi intternettiä on noin puolet. Eli sanoisin että max 20 taloon saavat liittymän myytyä. Tietty tie alkaa kirkonkylältä jossa on ihan eri meininki, mutta sinne on se 2km matkaa.

Mulla kun ei olisi edes välttämätöntä tarvetta kuidulle. 1 Gbps 5G liittymä, joka toimii aina minimissään 300Mbps nopeudella maksaa 30€/kk ja riittää mulle hyvin. Mutta olishan se 1G/1G kuitu ihan eri, varsinkin tuohon hintaan.

Onko se liittymä jatkossa tulevaisuudessakin sidottu tuohon firmaan, vai saako ottaa mistä haluaa? Jos on sidottu, niin saattaa liittymän hinta pompsahtaa.

Eiköhän se ole sidottu kuidun rakentajaan, eli monopoliasemassa ovat. Mutta sitten on aina se paluu 5G liittymään 30€/kk mahdollisuus, joka ehkä luo painetta kuidun tarjoajalle pitää hinnat maltillisena. Luulisi että haluavat 30€ mielummin kuin 0€

Aika moni operaattori on kaupannut mullekkin kuituliittymää. Aina kun olen osoitteeni antanut niin yksikään ei ole kiinnostunut. Kylässä on neljä taloutta ja kaikissa eläkeläisiä. Lisäksi kilometrikaupalla pitäisi kallioiseen maastoon vetää piuhaa niin ketään ei kiinnosta ja mua taas ei kiinosta maksaa lottovoiton verran. 5G ei toimi kun antennit ovat mastoissa ihmisten ilmoille. Suunta-antenneilla saa 4G:n toimimaan tyydyttävästi eli tulevan vaihtelu 5gigaa ja joskus taas peräti 75gigaa.

15 vuotta sitten olisin saanut "halvalla" kuidun, ei olis maksanut kuin 1753€ sis. verkkopäätteen. Yhteys olis maksanut 39,90€/kk 10M/10M liittymä... :tapu:

En ottanut. Aika moni otti, melkein kaikki naapuritkin, joissa vakituinen asuminen. Ei sinänsä harmita, 4G (nykyisin) on rokannut todella hyvin, 50M nopeus riittää meille. Tästä tietenkin voin kiittää naapurustoa, koska he eivät ole jakamassa kaistaa.

Siinä rakentamisessakin kävi joku moka, kuitua menee 350m minun maalla ja kukaan ei muistanut tehdä sopimusta sijoittamisesta. Runkolinja menee 10m päästä talon nurkalta ja talokuitukieppikin vedettiin talon päätyyn asti. No en ole asiasta reklamoinut, katsotaan niitä sopimusasioita sitten, jos olen olosuhteiden takia pakotettu liittymään kuituun.

15 vuotta sitten olisin saanut "halvalla" kuidun, ei olis maksanut kuin 1753€ sis. verkkopäätteen. Yhteys olis maksanut 39,90€/kk 10M/10M liittymä... :tapu:

En ottanut. Aika moni otti, melkein kaikki naapuritkin, joissa vakituinen asuminen. Ei sinänsä harmita, 4G (nykyisin) on rokannut todella hyvin, 50M nopeus riittää meille. Tästä tietenkin voin kiittää naapurustoa, koska he eivät ole jakamassa kaistaa.

Siinä rakentamisessakin kävi joku moka, kuitua menee 350m minun maalla ja kukaan ei muistanut tehdä sopimusta sijoittamisesta. Runkolinja menee 10m päästä talon nurkalta ja talokuitukieppikin vedettiin talon päätyyn asti. No en ole asiasta reklamoinut, katsotaan niitä sopimusasioita sitten, jos olen olosuhteiden takia pakotettu liittymään kuituun.
Tuokin olis ollu parempi kuin meillä oli 15v sitten ja siitä taaksepäin, 2 megan kupari 50€/kk ja langattomat ei kovin hyvin kuuluneet

Meille päin on valoo nyt alottamassa kuidun vetoa. 429€ mökkiin asennettuna sisältäen päätelaitteen ja wifi reitittimen. 18kk 19.90€ soppari jonka jälkeen ei tarvi jatkaa sopparia ja kuidusta ei tule ylläpitomaksuja.
Valoo on hakemassa nyt jostain maaseutujen tukirahastosta tms avustuksia jotka he saa nostaa takautuvasti rakentamisen valmistuttua alueittain ja 2v sisällä päätöksestä pitää olla kuitu käytössä.
20% alueen kiinteistöistä piti olla ennakkotilaajia että pystyivät hakemaan tuota avustusta.
Tänne korpeen ei tarvi pelätä vaikka ottasit 5 eri operaattorilta tilauksen, koska ei pelkoa että kukaan tänne haja-asutusalueelle ilman tukia alkaa kuitua hautaamaan ja kun yksi saa avustuksen niin muut ei sitä enää saa ja sopimukset raukeaa jos ei yleensä 24kk aikana kuitu ole käytössä sopimuksen tekohetkestä.

Ottaisin kyllä kuidun jos sen tänne sais n 40€/kk nettiliittymän kera ja pienehköllä kertamaksulla, sen verran surkean huonot mobiiliyhteydet on täällä päin. DNA:han vaihdoin ja alkuun se antoi joskus aamupäivällä jopa 40 Mbps nopeuksia, nykyisin vain joskus harvoin Speedtest näyttää yli 20 megan nopeuksia, iltaisin tippuu alle viiden eli olis hyvä syy peruuttaa 24kk sopimus mutta kun mitään muuta parempaa ei ole saatavissa.

2026-03-26 19.28.39.webp

5G ei toimi kun antennit ovat mastoissa ihmisten ilmoille. Suunta-antenneilla saa 4G:n toimimaan tyydyttävästi eli tulevan vaihtelu 5gigaa ja joskus taas peräti 75gigaa.
Mulla oli sama tilanne ja sama 4G nopeus. Sitten otin kokeeksi 5G liittymän, joka ei saanut suunta-antenneilla ollenkaan yhteytta 5G verkkoon. Sama juttu ympärisäteilevällä paneeliantennilla, ei yhteyttä 5G verkkoon.

Sitten kokeilin piruuttani niin että molemmat antennit olikin kiinni samaan aikaan reitittimessä ja reititin liittyi 5G verkkoon, silloisen liittymän 300Mbps maksiminopeudella. Sillä yhdistelmällä ja 1000Mbps liittymällä tulee nyt reilu 600Mbps.

Mulla oli sama tilanne ja sama 4G nopeus. Sitten otin kokeeksi 5G liittymän, joka ei saanut suunta-antenneilla ollenkaan yhteytta 5G verkkoon. Sama juttu ympärisäteilevällä paneeliantennilla, ei yhteyttä 5G verkkoon.

Sitten kokeilin piruuttani niin että molemmat antennit olikin kiinni samaan aikaan reitittimessä ja reititin liittyi 5G verkkoon, silloisen liittymän 300Mbps maksiminopeudella. Sillä yhdistelmällä ja 1000Mbps liittymällä tulee nyt reilu 600Mbps.
Kuulostaa noituudelle jos kumpikaan erikseen ei toimi mutta yhdessä jekkasee hyvin

Tukieuroihin perustuu nuo masseudulle rakennettavat kuituyhteydet. Ilman niitä eivät ikinä ole taloudellisesti kannattavia.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin