Turinaa veneistä ja veneilystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rehellisesti arvostan kyllä perinteiden ja museolaivojen vaalijoita, mutta itse olen liian syvällä nykypäivän merenkulussa. Sen takia kommenttini saattavat olla välillä liian kärkkäitä.
En minä ainakaan ole mitään sellaista tai muutakaan negatiivista havainnut teksteissäsi.
Päinvastoin ihan mielenkiintoista juttua?
Ei taida montaa merimiestä meissä ollakaan ja alahan on kiehtova.

En minä ainakaan ole mitään sellaista tai muutakaan negatiivista havainnut teksteissäsi.
Päinvastoin ihan mielenkiintoista juttua?
Ei taida montaa merimiestä meissä ollakaan ja alahan on kiehtova.
Merimiehiä romantisoidaan nykyaikana turhaan. Laivaa sanotaan liikkuvaksi tehtaaksi ja se ei ole kaukana totuudesta. Joskus toki tulee mahdollisuuksia käydä maissa ja silloin viina virtaa, mutta muistan yhdenkin reissun missä olin 6 viikkoa laivassa ja sinä aikana en astunut kertaakaan kuivalle maalle. Toiseksi olen välillä aukonut päätä LPR:lle tahallaan, kun ärsytti laivatietäjänä esiintyminen. Toki se tietää enemmän laivahistoriasta ja sisävesiliikenteestä kuin minä.

Pään aukomisia en ole huomannut niin kun en paljoa muutakaan muitten kahdenvälisiä.
Vaan silloinhan sitä tulee kai "päätä auottua" kun on paha olo ja kelläpä meistä ei joskus olisi ;) Sovintokin lienee melko helppo tehdä, useimmiten taitaa pelkkä sori riittää ;)

Konkurssi on nyt lopullinen, rahat on kuitenkin loppu. Velkaakin ehti kertymään n. miljoonan verran. Laivat on kerrottua huonommassa kunnossa, leinosen aikana ei mitään huoltoja, korjauksia tahi remontteja tehty kunnolla, vaan enemmänkin purukumi/rautalanka korjauksia. Ja niistäkin on työsuoritteita maksamatta useammankin vuoden takaa.

Lisäys: Höyrylaiva Saaristoakaan ei ole vielä maksettu kokonaan edelliselle omistajalle eli Helsingin höyrylaiva Oy:lle.
Paul Wahl myyty tällä päivämäärällä, ostaja Thomas Zilliacus, joka osti aiemmin tänä vuonna hotelli Punkaharjun. Tieto luotettavalta taholta.

Yritysmaailmassa sattuu kaikenlaisia "kupruja" toimialasta riippumatta.
Harmi vain jos wanhat laivatkin joutuvat kärsijäin sijoille.

Paul Wahl myyty tällä päivämäärällä, ostaja Thomas Zilliacus, joka osti aiemmin tänä vuonna hotelli Punkaharjun. Tieto luotettavalta taholta.
Minä kun en tunne sisävesiliikennettä niin tuetaanko noita mitenkään? Kansainvälisessä liikenteessä maksetaan varustamotukia, mutta nehän ovat lähinnä miehityskulujen kompensointia. Joka minusta nykyään on typerää. Muutenkin jos Suomen lipun alla olevassa laivassa on 1-2 suomalaista ja muut ovat jostain muualta niin mitä miehityskuluja siinä kompensoidaan? Ja toisekseen mitä kotimaanliikenteenkatsastus sisältää? Ei kotimaanliikenteessä voi ainakaan mitään satamavaltiotarkastuksia olla. Tietysti pelastusvälineet ja radiolaitteet jne. ovat selvä asia.

Minä kun en tunne sisävesiliikennettä niin tuetaanko noita mitenkään? Kansainvälisessä liikenteessä maksetaan varustamotukia, mutta nehän ovat lähinnä miehityskulujen kompensointia. Joka minusta nykyään on typerää. Muutenkin jos Suomen lipun alla olevassa laivassa on 1-2 suomalaista ja muut ovat jostain muualta niin mitä miehityskuluja siinä kompensoidaan? Ja toisekseen mitä kotimaanliikenteenkatsastus sisältää? Ei kotimaanliikenteessä voi ainakaan mitään satamavaltiotarkastuksia olla. Tietysti pelastusvälineet ja radiolaitteet jne. ovat selvä asia.
Minä en nykyisestä ammattiliikenteestä ja niiden tukitoimista ja sääntelystä, ym. ole kovin hyvin perillä. Enemmän historiasta ja nykyliikenteestä lähinnä tämänhetkisen ja tulevan historian silmin.

Selailin tässä tietokoneen tiedostoja ja löysin pari pari kuvaa wärtsilän 46 koneesta laitan ne tähän jos jotakin kiinnostaa. Nuo kuvat omat minun itse ottamiani.
20180419_010636.webp
20180419_010648.webp

Noista varustamotuista en ole perillä ollenkaan. Kotimaanlikenteen katsastus sama homma, ei tietoa. Mutta kun nuo ovat höyrylaivoja, niin niissä vaaditaan paineastian katsastus tietyin väliajoin, samoin runkokatsastus niihin tehdään tietyin väliajoin. Olikohan kahden vuoden välein paineastia, runkokatsastuksesta en muista että kuinka usein.

Noista varustamotuista en ole perillä ollenkaan. Kotimaanlikenteen katsastus sama homma, ei tietoa. Mutta kun nuo ovat höyrylaivoja, niin niissä vaaditaan paineastian katsastus tietyin väliajoin, samoin runkokatsastus niihin tehdään tietyin väliajoin. Olikohan kahden vuoden välein paineastia, runkokatsastuksesta en muista että kuinka usein.
En itsekään tiedä paineastioista, mutta tehdäänkö runkokatsastus röntgen kuvaamalla peltejä vai miten?

Niin ja jos joku ei tiedä niin laivakoneiden kokomerkinnät toimivat siten että kun tuo on 6l46, niin se tarkoittaa että se on suora kutonen ja männän halkaisija 46 senttiä.

Varsinainen sankari. Ihan kirjaimellisestikin, jos hengenpelastus sankariteoksi katsotaan 😄
Näytä liitetiedosto 169903
Jotenkin tuntuu, että usein nämä ratojen kiertolaiset on vanhoja sillilaivoja. Vähemmän, ainakaan julkisuudessa, on vanhoja hinaajia tai matkustajalaivoja. On toki niitäkin, vaikka Mikkelissä. Voip johtua siitä, että kuidutettu puurovi on ongelmajätettä ja rautalaiva kelpaa aina romuttajalle ja siitä usein maksetaankin.

Jotenkin tuntuu, että usein nämä ratojen kiertolaiset on vanhoja sillilaivoja. Vähemmän, ainakaan julkisuudessa, on vanhoja hinaajia tai matkustajalaivoja. On toki niitäkin, vaikka Mikkelissä. Voip johtua siitä, että kuidutettu puurovi on ongelmajätettä ja rautalaiva kelpaa aina romuttajalle ja siitä usein maksetaankin.
Yle sais tehdä jonku pienen dokumentin näistä troolareista ja heidän omistajistaan. Jos suostuvat haastateltaviksi. Vois olla sellane ennaltaehkäisevä vaikutus tuleville omistajille. Että kuinka iso ero niissä unelmissa ja haavekuvissa on todellisuuteen nähden.

En juuri tähän tapaukseen ota kantaa, mutta minulla on paljon antipatioita kaikkia maailman kalastajia kohtaan. Meriteiden säännöissä sanotaan kalastuksessa olevan laivan olevan etuoikeutettu, mutta nämä ääliöt luulevat sen koskevan myös siirtoajossa olevaa kalapaattia. Mikä ei pidä paikkaansa, silloin niitä koskevat samat säännöt kuin muitakin. Silti nämä yrittävät väkisin ajaa alle. Eivätkä ne edes ikinä kuuntele radiota tai ainakaan vastaa siihen.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin