Turinaa veneistä ja veneilystä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M/S Tampere on rungoltaan - kansiltaankin varsin sulavalinjainen vakaa - pienellä syväyksellä. Todellakin kannataa ehjätä jos ei ole lahopaska, sisävesille oikeinkin sopiva alustyyppi.
 
Isnäsissä on tuo Tampere nyt kuulemma. Päässyt kaltaistensa seuraan, ympäri rannikoita seikkailleen troolari Alfan viereen.
 
Tämmönen ihanuus oli kesän aikana ilmestynyt saaren rantaan houtskarissa. Taitaa olla tukevasti pohjassa ni ei uppoo. Näytti olevan nettiveneessäkin optimistisella 95000 euron hintapyynnillä. Pizzauuni ja kaikki, vaan moottori puuttuu😄
20251011_113524.webp
20251011_113635.webp
 
Reilu 10v sitten tää oli Maarianhaminassa ja kokki oli kaverille valitellut että ei ilman pumppuja pysy pinnalla😁 voihan se olla että on vähän petonilla paikattu lisää... Paikalliset väitti että olis Paraisilta häädetty, onko @Mika 82 bongannut?
 
Reilu 10v sitten tää oli Maarianhaminassa ja kokki oli kaverille valitellut että ei ilman pumppuja pysy pinnalla😁 voihan se olla että on vähän petonilla paikattu lisää... Paikalliset väitti että olis Paraisilta häädetty, onko @Mika 82 bongannut?
Ei kyl soita kelloja, toki pargas iso paikka, että hyvinkin voinut jossainpäin olla, ilman että ois törmännyt.
 
Mikäköhän coasteri tämä on alkujaan ollut? Saimaan kuramyllyksi liian pitkä ja taas jos olisi myöhemmin jatkettu, niin tuskin olisi noin vähän jatkettu. Enkä muista kuulleeni munkään kuramyllyn olleen tuollainen ravintolalaiva. Veikkaan, että yli sata vuotta on rungolla ikää ja viimeinen käyttö ennen ravintolaa on ollut hiekan ajo Porvoon suunnalta.
 
Ilmoituksessa mainitaan vuodeksi 1901
Niin on monessa muussakin. Nettivene ei tunne 1800-lukua. Ja moni näyttää laittavan 1901 jos ei ole tietoa oikeasta iästä. Ylipäätään yllättävän harva vanhan laivan myyjä tuntee laivansa historiaa, usein kerrotaan jotain muisteluita, missä saman nimiset laivat menee sekaisin tai muuten ollaan ihan hakoteillä.
 
Niin on monessa muussakin. Nettivene ei tunne 1800-lukua. Ja moni näyttää laittavan 1901 jos ei ole tietoa oikeasta iästä. Ylipäätään yllättävän harva vanhan laivan myyjä tuntee laivansa historiaa, usein kerrotaan jotain muisteluita, missä saman nimiset laivat menee sekaisin tai muuten ollaan ihan hakoteillä.
Niin on, mutta arviosi yli sata vuotiaasta pitänee paikkansa.
 
Tietyistä rungon muodoista mieleen tulisi ruotsalaisen Motala Mekaniska Verkstadin laivat 1800-luvun viimeisiltä vuosikymmeniltä, mutta voi olla ihan hyvin joku muukin. Motalalaisissa oli usein tuollainen kaareva keulasteevi, kuten vaikka Aurajoessa kotiaan pitävässä Suomen vanhimmassa säilyneessä teräsrunkoisessa laivassa, vuodelta 1956 olevassa ravintolalaiva Majlandissa. Kotimaisissa oli keulasteevi usein täysin suora, tai kääntyi taakse vasta aivan vesirajassa.
 
Mitoiltaankin tuo sattuisi Motalaan. Göta Kanalin suurin sallittu aluksen pituus on 32 m. 33-metrinen olisi varmasti pystytty poikkeusluvin kuljettamaan. Muuten olisi loppukokoonpano jouduttu tekemään muualla. Kyllä Motalasta kuljettivat omin konein isompiakin ilman keulaa, vesitiiviin laipion varassa. Keula sitten niitattiin paikalleen jossain telakalla meren rannalla
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös