tunturi sähkökaavio

männäntappi

Kansalainen
tunturi tiger

IMG.webp jos joku tarvihtee nii täs ois tunturi tigerin ite piirretty sähkökaavio

Viimeksi muokattu:
mulla on tiget air ja siinä ainakin oli tollaset sähköt. piirsin ton kun vein uusia et tiiän jos joku menee pieleen. ja kun tigerissä ei oo sulakkeita niin mietin että onko mopossa yleensä.

voiko olla niin että mun tigeriin tulee lampulle 1.3volttia(ja yhtä monta ampeeria) ja silti loistaa kirkkaasti h-nelonen ja sätkii pienen matkan päässä lampun omista liittimistä. voiko joku selittää

...öööö, ettei oo pilkuvirhe, eli 13 volttia.....1 pilkku 3 voltilla ei juurikaan kyllä lanka edes pahemmin punerra....

ei oo pilkku virhe kun mittari toimii iteekin ihmettelen. onko sitten sellanen ihme jännite ettei mittari pysty lukemaan sitä. töötille tulee samat. ihmettelen kyllä

voiko olla niin että mun tigeriin tulee lampulle 1.3volttia(ja yhtä monta ampeeria) ja silti loistaa kirkkaasti h-nelonen ja sätkii pienen matkan päässä lampun omista liittimistä. voiko joku selittää
1,3V kertaa 1,3 ampeeria on 1,69W. Sillä H4 on pikimusta, eikä sano mitään.

Jos on digitaalimittari ja vielä autorange, eli valitsee itse jännitealueensa, niin lukuvirhe on helppo saada aikaan. Ihan jotain muuta kuin mitattua sähköä menee tuohon lamppuun, jos se kirkkaasti loistaa.

Mopon jännitesäädin on vähän hämäräperäinen kapistus, jossa mitatut arvot ja käytäntö eivät ihan kohtaa. Tämän olen huomannut itsekin kun rakensin Apriliaan led-huomiovalon. Sen relekytkentää piti vähän rukata, kun se ei ihan toiminutkaan niin kuin mittausten perusteella olisi voinut arvella.

Mopon magneeton tuottama sähkö lienee hieman ON-OFF tyyppistä magneettien pyörimisestä johtuen puolan ympäri, tästä johtuen ei välttämättä saa kunnollista lukemaa, tasaista sähköähän sieltä tuskin tulee ??
(ilman että akku on välissä tasaamassa tuota sykliä) , oliskos tälläisessa "ajatelmassa" mitään järkeä...... ???

1,3V kertaa 1,3 ampeeria on 1,69W. Sillä H4 on pikimusta, eikä sano mitään.

Jos on digitaalimittari ja vielä autorange, eli valitsee itse jännitealueensa, niin lukuvirhe on helppo saada aikaan. Ihan jotain muuta kuin mitattua sähköä menee tuohon lamppuun, jos se kirkkaasti loistaa.

Mopon jännitesäädin on vähän hämäräperäinen kapistus, jossa mitatut arvot ja käytäntö eivät ihan kohtaa. Tämän olen huomannut itsekin kun rakensin Apriliaan led-huomiovalon. Sen relekytkentää piti vähän rukata, kun se ei ihan toiminutkaan niin kuin mittausten perusteella olisi voinut arvella.

Digitaalimittari on kyllä mutta itse valitaan voltti/ampeeeri ja 10,20,200,2000. Jännitteensäädintä ei tuossa mopossa ole. JA jusapen ajatelmassa varmaan on järkeä, ei se varmaan tasaista sähköä ole mitä sieltä magneetolta tulee. Ostin sulakerasian ja 3,2 ja 1 ampeerin sulakkeita pitää kokeilla palaako niistä mikään täydellä kaasulla. BS electricsin sulakkeita eli ei mitään huippuja mutta kuitenkin ajaa asiansa ja värit on niissä sulakkeissa päin mäntyä ei vastaa tavallisten värejä. mutta kokeillaan........

Jos laitat sulakkeen taakse esim. kaikki valot, niin laske kaikkien yhtä aikaa loistavien valojen wattimäärä yhteen. Jos mopossa on 12V sähköt, niin ampeerimäärän saat, kun jaat tuon wattimäärän kahdellatoista. Sitten laitat sulakkeen kooksi hieman enemmän kuin tuo ampeerimäärä, mutta ei mahdottoman paljon enemmän.

Mittaappa se jännite vaihtojännitealueella.

Jos tuossa ei ole akkua, niin ei se tarvitse mihinkään jännitteen tasasuuntaamista.

No nyt meni takahaarukka rikki kun lohkes nuo yhet palat. Ainakin kerran on jo hitsattu haarukkaa mutta huonlla menestyksellä, tuo kun on alumiinia.
niin että mitenkähän sais tuon korjattua, alumiinipuikoilla? vai pitäskö ostaa kokonaan uus takahaarukka? :confused:
WP_20150331_011.webp

Liitetiedostot

• WP_20150331_011.webp
    WP_20150331_011.webp
    46,4 KB · Lukukerrat: 2 053
Puikko on kamalin mahdollinen lisäaine alumiinin hitsauksessa. Suosittelen etsimään paikan, jossa on vaihtovirta (AC)-TIG.

Boschin autotekniikan käsikirjasta lainauksia:
Magneettoneneraattoein valokäämin teho on sovitettu yksittäisten kuluttajien tehontarvetta ja jännitteenkestoa vastaavaksi. Näin saadaaan kuluttajille tuleva jännite pysymään sallituissa rajoissa myös ilman jännitesäädintä.
Nelinapaista sytysmagneetto-generattoria valmistetaan kolmea teholuokkaa. Käytössä olevalla kierrosalueella niiden tehot on: 8-24 W, 17-58 W ja 16-150 W. Vauhtipyörien halkaisjat on 102 mm, 116 mm ja 143 mm.
Kyllä magneetosta vaihtovirtaa tulee mutta taajuus vaihtelee koko ajan. Saataa olla että mopon polttimot on erilaisia kuin auton. Kannattaa hankkia niitä. Digimittari voi mennä sekaisin jatkuvasta taajuuden nuutoksesta. Vastukselle eli polttimolle on sama mikä taajuus on.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin