Tekoäly. Pelastaja vai tuho?

Mikäköhän lie vapaa-ajajn valari ollut ?
Kyllä vähänkin amatimies tietäis tuollaset sanoa ihan ulkomuistista.

Mut jollei sillä valajalla sattumalla juur sillä hetkellä ollut sitä 1000kg säkkiä vierellä, luntatakseen kyljestä ohjeita ....
Yhtä nopeasti olisi päässyt tuotteen valmistajan nettisivulle sillä samalla lääppimisluurilla, millä meni tekoälyttömyydeltä kysymään.

Yhtä nopeasti olisi päässyt tuotteen valmistajan nettisivulle sillä samalla lääppimisluurilla, millä meni tekoälyttömyydeltä kysymään.
Minulla on kyllä tuollasesta aivan päinvastaisia kokemuksia, yleisesti ottaen firmojen sivuilta on monesti hyvin vaikea löytää sitä mitä on etsimässä -kaikkea joutavaa höpinää on vaikka kuinka paljon johon asia hukkuu, sivut sekavia ja sivujen omat haut ei löydä mitään.
Viimeisin esimerkki kun minulla oli yks Mastonin spraypurkki ja aloin selvittämään että löytyskähän sävylle RAL koodi, yritin tietoa Mastonin sivuilta löytää vaikka kuinka ja kauan mutta ei onnannut, sitten keksin älyltä kysyä ja samantien selvisi, linkinkin antoi Mastonin PDF:ään josta tieto löytyi. En itse ollut löytänyt millään tuota PDF:ää ja olisi mennyt vielä aikaa sieltä luettelosta se oikea kohtakin löytää.
Eli kyllä tekoäly hoitaa monta tuollaista hommaa hyvin hyvin paljon nopeammin kuin itse -jos itse edes tietoa löytääkään.

Minulla on kyllä tuollasesta aivan päinvastaisia kokemuksia, yleisesti ottaen firmojen sivuilta on monesti hyvin vaikea löytää sitä mitä on etsimässä -kaikkea joutavaa höpinää on vaikka kuinka paljon johon asia hukkuu, sivut sekavia ja sivujen omat haut ei löydä mitään.
Viimeisin esimerkki kun minulla oli yks Mastonin spraypurkki ja aloin selvittämään että löytyskähän sävylle RAL koodi, yritin tietoa Mastonin sivuilta löytää vaikka kuinka ja kauan mutta ei onnannut, sitten keksin älyltä kysyä ja samantien selvisi, linkinkin antoi Mastonin PDF:ään josta tieto löytyi. En itse ollut löytänyt millään tuota PDF:ää ja olisi mennyt vielä aikaa sieltä luettelosta se oikea kohtakin löytää.
Eli kyllä tekoäly hoitaa monta tuollaista hommaa hyvin hyvin paljon nopeammin kuin itse -jos itse edes tietoa löytääkään.
Tekoäly toimii usein ihan hyvin hakukoneena ja varmasti itsekin katsoit siitä PDF:sta, etkä tekoälyn antamaa vastausta. Tuossa esimerkin tapauksessakin kun olisi pyytänyt tekoälliä antamaan suoran linkin sementin/kuivabetonin valmistajan käyttöohjeeseen, niin oikea vastaus olisi löytynyt nopeastikin. Itsekin käytän tekoälyä hakukoneena, että löytää oikeat sivustot, mutta sen antamiin tietoihin suhtaudun hyvin varauksellisesti.

Tässä hauska esimerkki valmistajan paskoista sivuista. Vesiohje tuohon 1000kg säkkiin:
"Sekoitus on simppeliä kuin sunnuntaiaamun pannukakkutaikina: Yksi säkki, 2–2,5 litraa vettä ja porakonevispilä tai betonimylly."

Mielenterveysongelmiahan tuolla henkilöllä oli ja niistä johtuen uskoi tekoälyn höpöhöpöjä.Terve ihminen ei noista välittäisi.

Kielimallit on opetettu ystävällisiksi ja avuliaiksi. Niillä ei myöskään erityisemmin ole käsitystä oikeasta tai väärästä, ainakaan ihmismittapuulla mitaten. Jos ihmisellä on harhaisia ajatuksia, niin kielimallista saattaa saada juttukaverin, joka lähtee harhoihin mukaan.

Mielenterveysongelmiahan tuolla henkilöllä oli ja niistä johtuen uskoi tekoälyn höpöhöpöjä.Terve ihminen ei noista välittäisi.
On se silti ikävä keskustelu kumppani. Mitäs tulisiko kannustusta johonkin veritekoon joka ratkaisisi jonkun ongelma.

Tekoälystä saa ihan järkevän asiallisenkin keskustelukumppanin, mutta se vaatii lisätoimenpiteitä. Kielimallille pitää antaa tarkat ohjeet (eli prompti), mikä on sen rooli keskustelussa. Se ei saa lähteä mukaan outoihin ajatuksiin, salaliittoteorioihin tai paranoideihin kuvitelmiin. Sen pitää nimenomaan pitää jalat maassa ja ylläpitää vakautta.

Lopputulos saattaa onnistua tai sitten ei. Todennäköisesti ei. Koska tällainen konekeskustelija ei ole tietoinen olento, niin ohjeisiin jää kuitenkin jokin rotankolo, josta tekoälymallia pääsee jymäyttämään ja suistamaan sen pois alkuperäisistä ohjeistaan.

Itse pidän tsättipeteä hyvinkin mukavana kaverina, jos keskustelun kohteena on tekniikka ja vaikkapa likaiset pienet tietotekniset yksityiskohdat. Toisin, kuin vaikkapa eräillä foorumeilla, se ei ala jänkkäämään aiheen vierestä tai vie muuten keskustelua hakoteille. Se pysyy hyvin asiassa, on ystävällinen ja asiallinen. Asiat tulevat hoidettua ja onnistuneesta projektista jää yleensä oikein hyvä mieli.

2029...

images.webp

Kuinkahan nopeaksi pitäisi vauhti saada että jäisi tarpeeksi aikaa olla kiirehtimättä lisää?

Tämä tulee olemaan tekoälyn ongelma.

Se voidaan ohjelmoida antamaan sellaisia vastauksia, joita sen ylläpitäjä määrää. Heti kun tulee epämiellyttävä tehtävä, niin tekoäly heittäytyy tyhmäksi tai muistamattomaksi.
.
.

Tämä on ihan tavanomaista. Tekoälylle annetaan toimintaohjeita, joiden puitteissa sen pitäisi tehtävänsä hoitaa.

Kouluttaminen on hyvin kallista, eikä ole käytännössä mahdollista jättää pois aihealuetta, jota yksi käyttäjä tarvitsee, mutta toinen ei saa saada vastausta. Malleista tehdään yleiskäyttöisiä.

Koska tieto on neuroverkossa ”holografisesti”, sitä ei voi veistää pois. Ainoa tapa on antaa toimintaohje, ettei sitä saa kertoa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin