Savustus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mknä en oikein osaa savustaa lohifileetä. Tuntuu aina menevän ylikypsäksi tai kuivaksi. En kyllä monesti ole kokeillutkaan. Yleensä aina on pyöreä kala.
Eilen savustin kirjolohifileitä.
Pönttöön hetki esilämmitystä, kalat ja purut pönttöön ja 15min n.200°C astetta.
IMG-20260618-WA0046.webp

IMG-20260618-WA0049.webp

Ja kuulemma harmaaleppää pitäis olla, tervaleppä on kitkerämpää. Tammilastulla tulee hyvä.

IMG_20260629_152104479_HDR.webp

Sellainen siitä nyt sitten tuli. Onneksi laitoin pyörät alle sillä rakennelmalla painoa sadankilon paikkeilla ja korkeutta 2.3m.
Vielä pitäisi joku lämpötilan etäseuranta rakentaa, ehkä esp32 joka lähettäisi wifin yli lämpötilatietoa josta piirtyisi graafi web käyttöliittymään... Katsotaan jaksaako.

Mielenkiintoista hommaa savustelu, ajoittain harrasteltu.

Puruja en oo käyttänyt vaan tuolta tontin reunasta hakenut harmaalepän oksan ja kuorinut sen ja veistellyt lastuja siitä pöntön pohjille.

Loimutus kiinnostaisi kun oli tuossa yhdet juhlat joissa oli loimutus-urakoitsija tekemässä ja oli hyvät kalat. Loimulautoja en ehkä tekisi vaan jonkinlaiseen halsteriin kala. Onkos väliä puulla mitä käyttää? Kuvittelisin että ei pihkapuuta ja itse ajattelisin koivua ja leppää ilman kuorta

Mielenkiintoista hommaa savustelu, ajoittain harrasteltu.

Puruja en oo käyttänyt vaan tuolta tontin reunasta hakenut harmaalepän oksan ja kuorinut sen ja veistellyt lastuja siitä pöntön pohjille.

Loimutus kiinnostaisi kun oli tuossa yhdet juhlat joissa oli loimutus-urakoitsija tekemässä ja oli hyvät kalat. Loimulautoja en ehkä tekisi vaan jonkinlaiseen halsteriin kala. Onkos väliä puulla mitä käyttää? Kuvittelisin että ei pihkapuuta ja itse ajattelisin koivua ja leppää ilman kuorta
Ihan normi koivulla ja lepällä kuorimatta olen loimuttanut. Niin pieni tuli pitää olla, että käden kärsii hetkeksi laittaa kalan ja tulen väliin. Itselläni on tammilaudat ja rosteriruuveilla ruuvaan kalat kiinni.

Tuohan on nyt ehkä hiukan huono systeemi, kun savustettavat tuotteet on suoraan liekin päällä.
Lämpö kun tulee epäsuorasti ja leppäpurut kytee niin parempi lopputulos???

periaatteessa joo saaristolaisessa on aika usein esim kiuaskivet siinä tulen ja savustusosan välissä ja vetoa rajoitetaan paljon. Isä kaksikin saaristolaista tehnyt kuin eka paloi. Erinomaista kalaa tulee. Omissa hommissa koittanut esilämmittää ja ns kuivata pöntön ja n 120 savunlämpöön kalat koosta riippuen tunnin kahden haarukkaa. Tai alussa pinnan kuivatus kovemmassa lämmössä ja sitten koittaa pitää lämmöt alempana. Kyllä lohesta aina tulee syötävää ja vierialle ennemmin aina semmoinen kaupasta saatavan kaltainen kuiva, mutta omalle väelle mehevämpi. Muikkujen kanssa oltu varovammin eli nopeet löylyt ja uimaan suolaveteen

Ihan normi koivulla ja lepällä kuorimatta olen loimuttanut. Niin pieni tuli pitää olla, että käden kärsii hetkeksi laittaa kalan ja tulen väliin. Itselläni on tammilaudat ja rosteriruuveilla ruuvaan kalat kiinni.

OK kiitos tiedosta, tolla urakoitsijalla oli rosteri laatikot toista metriä pitkät joiden sivulla kenossa laudat. Toki laudat tossa tärkeet koska kalat sitten tarjoiltiin niistä

...nyt kun on näppis lämmitetty niin kysyn että onko sellaisesta kokemus kun joskus teinivuosina olin kaverilla kylässä joka kova kala metsä ja riistamies ja isänsäkin on, olivat saaneet parit isot ahvenet niin perattu ahven oli kääritty sanomalehteen janka jälkeen saunan pesään tulien päälle. Kaverin kanssa ne ohimennen syötiin ne ahvenat ja hyvää se oli

OK kiitos tiedosta, tolla urakoitsijalla oli rosteri laatikot toista metriä pitkät joiden sivulla kenossa laudat. Toki laudat tossa tärkeet koska kalat sitten tarjoiltiin niistä
Itsekin nostan kalat lautoineen pöytään. Ettei laudat hiilly, niin ennen loimutusta liotan lautoja järvessä sen aikaa mitä muistan, joskus viisi minuuttia ja on joskus unohtunut viikoksikin järveen, niin on ollut kunnolla läpimärät laudat seuraavana viikonloppuna.

...nyt kun on näppis lämmitetty niin kysyn että onko sellaisesta kokemus kun joskus teinivuosina olin kaverilla kylässä joka kova kala metsä ja riistamies ja isänsäkin on, olivat saaneet parit isot ahvenet niin perattu ahven oli kääritty sanomalehteen janka jälkeen saunan pesään tulien päälle. Kaverin kanssa ne ohimennen syötiin ne ahvenat ja hyvää se oli
Pikkuisen suolaa ja voita ja kietoo voipaperiin. Sen jälkeen kietoo järvessä kasteltuun sanomalehteen ja notskin tai jonkun takan hiillokseen hautaa siksi aikaa, että sanomalehti alkaa käryämään. Hyvää on. Etenkin isoja lahnoja olen tehnyt näin, kun ei ne mihinkään savupönttöön mahdu.

Sitten loimuttaessa suolaan kalan sillein, että keitän kahvikupillisen kylläistä suolavettä ja laitan siihen pienen, ehkä 10-15 senttisen katajan oksan likoamaan. Sillä oksalla sivelen suolavettä muutaman kerran loimutuksen aikana kaloihin. Suolaantuu tasaisesti ja kostuttaa pintaa, ettei kuivu liikaa.

Pikkuisen suolaa ja voita ja kietoo voipaperiin. Sen jälkeen kietoo järvessä kasteltuun sanomalehteen ja notskin tai jonkun takan hiillokseen hautaa siksi aikaa, että sanomalehti alkaa käryämään. Hyvää on. Etenkin isoja lahnoja olen tehnyt näin, kun ei ne mihinkään savupönttöön mahdu.
OK kiitos tiedosta

Äetmuori näin teki lahnalle, tosin ihan kaivovedellä sanomalehden kasteli ja karjakeittiön padan uunin hiilloksella kypsenti..

Äetmuori näin teki lahnalle, tosin ihan kaivovedellä sanomalehden kasteli ja karjakeittiön padan uunin hiilloksella kypsenti..
Juu, ei kait tuolla vedellä ole väliä. Usen on vaan tullut rannalla notskilla tehtyä, niin järvessä luonnollisesti on uitettu.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin