Retkeilyautot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiinalaiset klaffipöydät kannakkeet on nyt ruuvattu pöydän jatkeeksi. Tuli omasta mielestä vallan toimiva. Tarjotin on magneettiteipillä kannattimilla. Saa siten tarjotinta siirrettyä sinne tänne.
Kokeilin akkuja ladata pitkästä aikaa verkkolaturilla. Victron vaihtoi vain edestakaisin absorptio- ja bulk latauksen väliä. 0,8 A oli latausvirta, eli ei suostunut lataamaan. Ctek oli kai sen verran tyhmempi, että aikaisemmin latasi, mutta samalla kiehutti, koska CO2 hälytin alkoi huutamaan. Ilmeisesti ainakin toisessa akussa oli jo silloin vikaa.
Onneksi ratsuväki on jo tulossa apuun. Maanantaina on luvattu saapuvaksi kotiovelle uudet LiFePo4 akut. Siinä sitä on taas hetki säätämistä.
Minä vaihdoin viime talvena victronin 15A laturin takuuseen. Päivityksen jälkeen alko nuo samat oireet ku sulla!

Minä vaihdoin viime talvena victronin 15A laturin takuuseen. Päivityksen jälkeen alko nuo samat oireet ku sulla!
Mietein kanssa takuuta, kun siinä on 5 vuoden takuu.
Seuraavana aamuna kuitenkin Victron oli ladannut akut täyteen. Vaikea sanoa, josko olisi ollut jokin syvällisempi tsekkaus. Voisin kyllä kysyä laitteen myyjältä, mistä moinen laturin empiminen johtuu. Jos on kuitenkin tyyppivika.

Nyt on pari yötä testattu LiFePo4 akuilla.
Tuntuu kyllä toistaiseksi ainakin uskomattoman hyviltä. Akut eivät ole moksiskaan 100 A invertterikäytöstä. Jännite pysyy 12,8 V kohdalla koko käytön ajan. Lepojäniite akuissa tuntuu olevan 13,2 V luokkaa. Latautuvat nopeammin, kuin lyijyakut. Auton käydessä Ctek DC/DC laturi työntää noin 19 A akkuihin. Rinnan kytketyistä akuista saisi yli 200 A virtaa ulos, jos olisi tarvis ja vahvemmat johdot. Kumpikin erikseen tarjoaa reilu 100 A ulospäin.
Kalliimmathan ne olivat lyijyakkuihin verrattuna. Hintaa 200 € kipale. Caravan messuilla samoilla kuorilla lämmitettävä versio oli hulppea 600 € kipale. Vanhat lyijyakut tuntuvat olevan kunnossa. Latautuivat kumpikin täyteen ja seuraavana päivänä napajännite oli 12,8 V. Olisivat ihan hyvät akut ilman invertterkäyttöä.

Mietein kanssa takuuta, kun siinä on 5 vuoden takuu.
Seuraavana aamuna kuitenkin Victron oli ladannut akut täyteen. Vaikea sanoa, josko olisi ollut jokin syvällisempi tsekkaus. Voisin kyllä kysyä laitteen myyjältä, mistä moinen laturin empiminen johtuu. Jos on kuitenkin tyyppivika.
Tutkin hiukan tuota laturin sekoilua. Lueskelin, että LiFePo4 akkujen BMS katkoo latausta balansoidessaan, eikä verkkolaturi silloin olisikaan viallinen. Tämä vaihe saattaa kestää useita tunteja ja on yleensä täysin normaali vaihe. Ehkä nyt balansointi on kunnossa ja latauskin saattaisi toimia verkkolaturilla. Akut on kuitenkin nyt täynnä reissun jäljiltä.
Sitä en tiedä vielä, miksi lyijyakuissa tuo lataus pätki. Saattoi olla akuissakin silloin häikkää.

Tutkin hiukan tuota laturin sekoilua. Lueskelin, että LiFePo4 akkujen BMS katkoo latausta balansoidessaan, eikä verkkolaturi silloin olisikaan viallinen. Tämä vaihe saattaa kestää useita tunteja ja on yleensä täysin normaali vaihe. Ehkä nyt balansointi on kunnossa ja latauskin saattaisi toimia verkkolaturilla. Akut on kuitenkin nyt täynnä reissun jäljiltä.
Sitä en tiedä vielä, miksi lyijyakuissa tuo lataus pätki. Saattoi olla akuissakin silloin häikkää.
Mie vein laturin suomen akuille ja siellä testasivat kanssa sitä moneen akkuun ja mykkä mikä mykkä. Pomputteli vaan abs ja float tilan väliä.

Pientä tuunailua vielä akkuihin liittyen.
Olen lueskellut LiFePo4 sielunelämää hieman. Käsittääkseni ne sietää melko hyvin pakkasta, vaikka ihannelämpötila säilytykseen onkin +10 asteen tuntumassa. Sensijaan niitä ei pidä missään tapauksessa ladata pakkasessa.
Videoiden perusteella näissä mun akuissa on kummassakin kaksi pakkasrajan tunnistinta akun pohjalla ja ylikuumuudelle kaksi tunnistnta akun yläreunassa. Akkujen aivot BMS pitäisi pistää peli poikki jos akut ovat jäässä. Itse olen aika epäilevä noihin antureihin, vaikka luvataan latauksen olevan katkolla +5 asteeseen asti. Asensin nyt moottoritilaan katkaisijan, jolla estän DC/DC laturia syöttämästä virtaa talvella. Samaten aurinkokennoista katkaisen syötön pikaliittimestä. Akkutila ensin lämpimäksi Planarilla ja sitten vasta lataus päälle. Nyt voin myös ladata ajoakkua ilman kajoamista hupiakkuihin, kun on katko välissä.

Victronin laturia olen nyt kokeillut moneen akkuun ja se toimii johdonmukaisesti. Elikä akuissa oli ilmeisesti jotain yskimistä ja LiFePo4 akuissa BMS teki ehkä temppujansa balanssoidessaan kennoja uutuuttaan.

Kuva katkaisijast vieä konehuoneessa.

Katko.webp

Kauanko akku sisältä lämpiää, jos ulkopuolelta maltillisesti lämmittää?
Aika kauan kestää, jotta lämpenee huonelämpötilaan. Varmaan plussan puolelle muutamassa tunnissa. Väsäsin akkulaatikon etureunaan tuuletusritilät, mutta kyllä se akku ja akkulaatikko aika eristetty "jääkaappi" on. Vuorokauden kun piti lämpöä päällä, niin oli aika lailla sama lämpö akun sisällä ja ulkopuolella. sisäisillä lämmittimillä varustetut akut varmaan lämpiävät nopeammin. Näissä mun akuissa on se hyvä puoli, kun lämpötilan näkee kännykän apista.

:) Onko kamiina sallittu retkeilyautossa?
Saksalaisilla niitä kamiinoita näkyy olevan, joko kiinteällä, teleskooppisella tai koottavalla savuhormilla.
Täkäläisiä katsastussääntöjä lähinnä ajattelin että kelpaako.

:) Onko kamiina sallittu retkeilyautossa?
Saksalaisilla niitä kamiinoita näkyy olevan, joko kiinteällä, teleskooppisella tai koottavalla savuhormilla.
Täkäläisiä katsastussääntöjä lähinnä ajattelin että kelpaako.
Kelpaavuudesta tiedä, mutta on niitä täkäläisilläkin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin