Retkeilyautot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toki näin mutta kun monesti ne "halutut akut jotka saisi edullisesti on väärinpäin olevilla navoilla"
Eikä kukaan puhunut koko johdotuksen uudelleen rakentamisesta yhtään mitään vaan jatkopätkät alkuperäisten johtojen akunkengistä eteenpäin.
Ei mitään jatkopätkiä. Siellä on niin isot virrat invertterissä.
Tyrkyllä kun on matalaan tilaan tarkoitettu akku itselle oikeinpäin navoilla, niin kiinnostaisi vain akkujen laatu. Joitain akkuja on harrastajat testanneet juutuubissa. Markkinoilla on käsittääkseni surkeillakin komponenteilla akkuja. Nämä kyseiset akut myy ilmeisesti saksalainen liike, niin luulisi jotain selkärankaa olevan verrattuna kiinalaisiin kauppiaisiin.

Miten paljon siellä nyt on ampeeritunteja hupiakuissa, jos ei riitä? Lifepon voi purkaa tyhjemmäksi kuin lyijyakun, mutta ei sekään ihmeitä tee, jos akkukapasiteetti on pieni. Tuon kokoisella inverterillä kyllä 300-500 Ah alkaisi kuulostaa minimiltä.

Miten paljon siellä nyt on ampeeritunteja hupiakuissa, jos ei riitä? Lifepon voi purkaa tyhjemmäksi kuin lyijyakun, mutta ei sekään ihmeitä tee, jos akkukapasiteetti on pieni. Tuon kokoisella inverterillä kyllä 300-500 Ah alkaisi kuulostaa minimiltä.
Nyt 2x100 A. Pitäisi riittää reilusti. Itse epäilen, että toisessa, tai molemmissa on vikaa, kun jännite kyykkää. Nämä ovat halvat Sznajder merkkiset. Sen merkkisiä ei taideta enää myydäkään Suomessa. Sama halpis akku on monella nimellä. Edellisessä autossa toimi kyseisen merkin 185 Ah akuu pitkään. Hajalaatuista varmaan.
Väittävät että invertterillä 100 Ah Litium akku puskee paremmin, kuin 200 Ah lyijyakku. Pitää jännitteen tasaisena lähes tyhjäksi asti. akun aivot (BMS) katkaisee virran syötön samalla tavalla kuin työkaluakuissakin.

Eikä tommonen 1000W kuorma nyt mahdottomia vie virtaa. Kuitenkin minuutin-kahden kuormituksia kestoltaan. 1000W/12V=83A
Siihen päälle vähän kun invertterin hyötysuhde lienee 90% luokkaa.

Nyt 2x100 A. Pitäisi riittää reilusti. Itse epäilen, että toisessa, tai molemmissa on vikaa, kun jännite kyykkää. Nämä ovat halvat Sznajder merkkiset. Sen merkkisiä ei taideta enää myydäkään Suomessa. Sama halpis akku on monella nimellä. Edellisessä autossa toimi kyseisen merkin 185 Ah akuu pitkään. Hajalaatuista varmaan.
Väittävät että invertterillä 100 Ah Litium akku puskee paremmin, kuin 200 Ah lyijyakku. Pitää jännitteen tasaisena lähes tyhjäksi asti. akun aivot (BMS) katkaisee virran syötön samalla tavalla kuin työkaluakuissakin.

Kyllä 200 Ah kuulostaa melko pieneltä kapasiteetilta. Lifepolla saattaa ehkä juuri riittää, mutta perus lyijyakulla tuskin kärsii vuorokauttakaan olla, jos lämmitin ja jääkaappi on peruskulutuksena ja siihen inulla kahvin keittelytja ruoan lämmittelyt mikrossa. Lifepolla pitäisi saada no 30-50 % enemmän virtaa ulos, kun sen kärsii purkaa tyhjemmäksi.

Itsellä on nyt 3x100 Ah Caldwellin AGM ja ainakin yhden lisään, mikäli inverterin asennan.

Eikä tommonen 1000W kuorma nyt mahdottomia vie virtaa. Kuitenkin minuutin-kahden kuormituksia kestoltaan. 1000W/12V=83A
Siihen päälle vähän kun invertterin hyötysuhde lienee 90% luokkaa.
Juu, ei se virran kulutus invertterillä tyhjennä akkua. Muutaman prosentin näyttää tippuvan, kun monitorista katsoo. Ongelmana on jännitteen romahtaminen. Invertteri sammuu, jos jännite kyykkää alle raja-arvon. Se raja lienee jossain hieman alle 11 voltin, riippuen invertteristä.

Juu, ei se virran kulutus invertterillä tyhjennä akkua. Muutaman prosentin näyttää tippuvan, kun monitorista katsoo. Ongelmana on jännitteen romahtaminen. Invertteri sammuu, jos jännite kyykkää alle raja-arvon. Se raja lienee jossain hieman alle 11 voltin, riippuen invertteristä.
Ne on nuo akut p...na, jos noin kyykkää.

Kyllä 200 Ah kuulostaa melko pieneltä kapasiteetilta. Lifepolla saattaa ehkä juuri riittää, mutta perus lyijyakulla tuskin kärsii vuorokauttakaan olla, jos lämmitin ja jääkaappi on peruskulutuksena ja siihen inulla kahvin keittelytja ruoan lämmittelyt mikrossa. Lifepolla pitäisi saada no 30-50 % enemmän virtaa ulos, kun sen kärsii purkaa tyhjemmäksi.

Itsellä on nyt 3x100 Ah Caldwellin AGM ja ainakin yhden lisään, mikäli inverterin asennan.
Arkkujääkaappi ja Planar lämmitin vievät käydessään hyvin vähän Nehän käyvät harvakseltaan. Tähän aikaan vuodesta auringosta tulee enemmän virtaa, mitä jääkaappi käydessään päivällä kuluttaa. Vedenkeitin ja mikro vievät kumpikin sen 1000 Wattia, mutta vain muutaman minuutin kerrallaan.

Ne on nuo akut p...na, jos noin kyykkää.
Sepä juuri. samanlainen se akku oli entisessäkin autossanikin. Akku kesti muistaakseni 7 vuotta, mutta sekin kyykkäsi aina invertterillä, jos oli hiukankin vajaa. Rasitustestissä ei löytynyt näistä akuista vikaa.
Tässä olisi nyt hyvä sauma siirtyä uuteen teknologiaan. Lyijyakkuja en enää laita, kun olen taistellut niiden kanssa jo toistakymmentä vuotta.

Sepä juuri. samanlainen se akku oli entisessäkin autossanikin. Akku kesti muistaakseni 7 vuotta, mutta sekin kyykkäsi aina invertterillä, jos oli hiukankin vajaa. Rasitustestissä ei löytynyt näistä akuista vikaa.
Tässä olisi nyt hyvä sauma siirtyä uuteen teknologiaan. Lyijyakkuja en enää laita, kun olen taistellut niiden kanssa jo toistakymmentä vuotta.
Mulla nuo aurinkopaneelijuttuihin tarkoitetut AGM:t on toiminut hyvin. En minäkään tavan avoimia lyijyakkuja laittaisi. Kuinka suunnittelit palonsuojauksen tehdä? Vai luotatko siihen ettei syty?

Mulla veneessä tuo palovaarallisuus kyllä hidastaa noihin siirtymistä ja koko veneen sähköjärjestelmä pitäisi uusia, jos Lifepoon siirtyisi. Nyt ei ole varsinaisesti startti ja hupiakkuja erikseen, vaan on akut kolmessa piirissä. 1. piirissä on nuo 300 Ah agm:t normaalisti käytössä. Jos ne saa kulutettua loppuun, käännetään pääkytkimeltä 2. piirille, missä on 2x100 Ah normi lyijyakut, mitkä saa vielä erotettua toisistaan. Nuo 2x100 on siis veneen alkuperäiset akkupiirit ja nuo 3x100 on lisätty myöhemmin. Varapiiriksi riittäisi vähempikin, mutta kun on tilat noille, niin olkoon siellä. Ja erotettavissa on sen takia, että on valmiina optio keula-tai peräpotkurille tai jollekin suuremmalle kuluttajille, mikä vaatii oman akun.

Mulla nuo aurinkopaneelijuttuihin tarkoitetut AGM:t on toiminut hyvin. En minäkään tavan avoimia lyijyakkuja laittaisi. Kuinka suunnittelit palonsuojauksen tehdä? Vai luotatko siihen ettei syty?

Mulla veneessä tuo palovaarallisuus kyllä hidastaa noihin siirtymistä ja koko veneen sähköjärjestelmä pitäisi uusia, jos Lifepoon siirtyisi. Nyt ei ole varsinaisesti startti ja hupiakkuja erikseen, vaan on akut kolmessa piirissä. 1. piirissä on nuo 300 Ah agm:t normaalisti käytössä. Jos ne saa kulutettua loppuun, käännetään pääkytkimeltä 2. piirille, missä on 2x100 Ah normi lyijyakut, mitkä saa vielä erotettua toisistaan. Nuo 2x100 on siis veneen alkuperäiset akkupiirit ja nuo 3x100 on lisätty myöhemmin. Varapiiriksi riittäisi vähempikin, mutta kun on tilat noille, niin olkoon siellä. Ja erotettavissa on sen takia, että on valmiina optio keula-tai peräpotkurille tai jollekin suuremmalle kuluttajille, mikä vaatii oman akun.
Yleisesti sanotaan, että LiFePo4 akku on huomattavasti turvallisempi, kuin lyijyakku. Kyseessähän ei ole se perinteinen Litium akku, joka kuumenee ja syttyy palamaan. Lyijyakun ongelma on räjähtävä vety, jota muodostuu vikatilanteessa.
Itse tuntisin oloni huomattavasti turvallisemmaksi LiFePo4 akun seurassa.

Minä kysyin suomen akuilta että jos saisi tuon 50ah lifepo4 akun laitettua niin että lataisi ajossa sitä perämoottorin virralla.
Sanoivat että ei riitä paukku veneen laturissa lataamaan sitä ja pitäisi olla joku kallis muunnin systeemi välissä.
Tuo lifepo4 akku on mulla kesän veneen keulakoneella ja talven pilkkikaikuluotaimessa.

Minä kysyin suomen akuilta että jos saisi tuon 50ah lifepo4 akun laitettua niin että lataisi ajossa sitä perämoottorin virralla.
Sanoivat että ei riitä paukku veneen laturissa lataamaan sitä ja pitäisi olla joku kallis muunnin systeemi välissä.
Tuo lifepo4 akku on mulla kesän veneen keulakoneella ja talven pilkkikaikuluotaimessa.
Victronin DC/DC latureita noihin keulakoneiden Lifepoihin on laitettu.

Minä oon lataillu aina pihassa tuota akkua. Ei tuo keulakone niin paljon syö...
Näin suurimman osan olen asentanut, ja se on käytännössä varmasti järkevin. Jotkut vaan haluaa moottorilla latailla, melko pitkät siirtymät vaan pitää ongelle ajaa, jos tyhjän 100 Ah akun meinaa täyteen saada. Ainakin yhdellä ei ollut laiturisähköjä käytettävissä, niin silloin tuo moottorilla lataus on ihan ymmärrettävä. En kyllä ymmärrä miksi ei laitettu pikku aurinkopaneelia, mikä olis lataillut aina laiturissa valmiiksi täyteen. Veikkaan, että monikaan ei oikein ymmärrä edes mitä ovat ostamassa ja myyjät luonnollisesti myyvät, jos asiakas maksaa.

Vaunussa on tuo siirrettävä salkumalli, saa ainina kohti mollukaa. Panelisalkun takana on säädin, eli vain pikakytkentä liitos kiinni ja paneli kohti mollukaa. Olikohan teho jotain 150w ja hintaa 200€. Toimii ja lataa jos vain aurinko paistaa. Moisia saa Puuilosta ainakin josta sen muist hankin.

20250815_132511.webp

Nyt alkaa sitten retkipakulla matkan kriittinen vaihe. Nyt on tasan 1100 km matkaa kotiin. Jos AdBlue vika iskee päälle, niin käynnistyksen esto aktivoituu tuon maagisen ajomatkan jälkeen.
Toistaiseksi paku on pelannut kaikin puolin hyvin.

Matka jatkuu. Nyt olen päässyt jo jäämeren rannalle, eikä vieläkään AdBlue valo pala. Hupiakut sensijaan alkavat näyttää merkkejä loppumisestaan. Invertterikäytössä jännite romahtaa. Vain pidemmän ajorupeaman jälkeen voi eineksiä kuumentaa 3 minuuttia, mutta ei enää pidemmän seisotuksen jälkeen.
Olen nyt varautunut soppakuuriin. Sitä saa kuumennettua kattilassa kaasulla, kuten puuronkin. Kaasugrillikin on ja ostin varoiksi makkaraakin grillattavaksi. Tietynlaiseksi pullonkaulaksi on osoittautunut kaasupatruunat. Tällaiseen Mustang grilliin menee 220 g pullo, mutta niitä ei ole koko Lapissa lainkaan. Harvojen kauppojen valikoimiin kuuluu, mutta loppu, mikä loppu. Yksi myyjä sanoi, että ne on tukkuriltakin loppu ja metsästäjät ovat kauden alkaessa ostanut kaikki kaupat tyhjiksi. Mulla on onneksi pari varapulloa. Niillä pärjään varmaan siihen asti, että tulee Tokmannit, Biltemat ym. vastaan. Seuraavalla matkalle täytyy kaasuputiloitakin varata sitten puoli tusinaa matkaan. Retkeilyautossa aina sattuu ja tapahtuu.

Alako waemo wituttammaa ni sänky pilkkeiks ja luastia piälle. Piäkkösen näkönen poeka siihe viime sillaaksen teki.

20250906_174921.webp

No nyt on krematorio saanut palttoon päällensä. Pitäis joku thermomatto hommata tuohon etuosaan :raaps:
Edit. Juu ja toi sähöputkikummajaisen poisto...

20250906_194205.webp

20250906_182056.webp

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin