PUHELIMISTA KOKEMUKSIA?

Tuo xr20 on kyllä ollut hyvä, uskon että päihittää kiinan huawein honorit ja muut vinkukiinan puhelimet mennen tullen. Kestää vettä, kamerassa hyvä kuvan vakain, negatiivinen zoomikin. Tallissa menee öljyyn vähän väliä niin hanan alla voi puhistaa.

Tavaramerkkikään ei sano enää sitä missä maassa tuote valmistetaan. Eli "sinun" Nokia xr20 puhelinkin on valmistettu Taiwanissa... Näin ne Nokian puhelimetkin vaihtuivat "vinkukiinan" puhelimiksi.

"HMD Global on suomalainen yritys, jolle on lisensoitu Nokian tavaramerkki. Yhtiö on perustettu varta vasten valmistamaan Nokia-puhelimia ja sen pääkonttori on Espoon Leppävaarassa.
Puhelimet valmistaa taiwanilainen Foxconn, ja tuotantoon tulee äly- ja peruspuhelimia sekä tabletteja."
lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/HMD_Global

@Riepu

Olen itse saanut akut kestämään parhaiten, kun pääsääntöisesti laittaa lataukseen kun akun varaus on alle 20% tai kun puhelin sanoo että lataus vähissä. Toinen mikä on myös on hyvä, että välillä antaa mennä sammuksiin asti.

Eipä ole auttanut tähän. Kumpaakin olen kokeillut. Minulla puhelin hälyttää kun akun varaus on 20 %. ja lataantunut 85 prossaan. Joskin nyt myöhemmin se temppuilee niin että en kerkiä laittaa sitä siinä vaiheessa edes lataantumaan, kun se on jo 11 % ja kohta sammuu... "puhelimen virta vähissä, sammutetaan 30 sekunnin kuluttua"...

Sen verran katsoin että tässä olisi 24 kuukauden valmistajan takuu eli vielä pari kuukautta. Sitten Elisan myöntämän laajennetun takuun ehtona on - yllätys yllätys - se sinulla on vähintään Puhelinliittymä, laajakaistaliittymä tai Elisa Viihde.

Lisäksi pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.
Eli kun minulla ei ole enää Elisalta liittymiä, vaikka on pari muutakin laitetta, ja tämä puhelimen oston aikana ihan vielä 4 kk sitten oli liittymätkin. (ja silloin jo puhelin alkoi oireilemaan), niin Elisan laitetakuu ei ole voimassa.

Kyllä tämä on jotensakin väärin tämäkin takuuasia. vähän kun vakuutuksista tappelis. Ei laitetakuun saisi olla siitä riippuvainen, onko operaattoreilla jotain muuta liittymää tai häpästikki palvelua voimassa. Eihän ne liity toisiinsa mitenkään: puhelimen rikkoutuminen ja laajakaistaliittymä.

Aika monella akun nopea kuluminen johtuu taustalla pyörivistä ohjelmista. Ne kuluttavat joskus hyvinkin nopeasti akun tyhjäksi. Tuo AccuBattery kertoo aika hyvin, miten paljon eri ohjelmat käyttävät akkua ja onko akun kunto heikentynyt ja kuinka paljon.

Aika monella akun nopea kuluminen johtuu taustalla pyörivistä ohjelmista. Ne kuluttavat joskus hyvinkin nopeasti akun tyhjäksi. Tuo AccuBattery kertoo aika hyvin, miten paljon eri ohjelmat käyttävät akkua ja onko akun kunto heikentynyt ja kuinka paljon.

Sepä. En kaikkia AccuBatteryn toimintoja osaa vielä käyttää.
Silläpä olen asentanut puhelimeni sammuttamaan käyttämättömät sovellukset taustalta. ja estänyt niiden automaattisen käynnistymisen taustalla.
Ja aika ajoin tarkistanut taustasovellukset ja sulkenut ne mitä järjestelmä ei onnistu automaattisesti sulkemaan taustalta. Laite ilmoittaakin sitten että : "laite on nyt optimaalisessa kunnossa" .

Huawein järjestelmä aika ajoin on herjannut että laiteessa on vikaa, mutta en ehdi sitä loppuun asti lukemaan ja en tiedä mistä näitä ilmoituksia pystyy jälkikäteen avaamaan.
AccuBattery ohjelmasta "Akun kunto" lehdeltä en vielä ole löytänyt muuta kun virheellinen tieto "akun kunto 265 %". Sinne pitäisi kai muuttaa akun alkuperäinen kapasiteetti. mutta en löydä kohtaa mihin neuvotaan se tieto muuttamaan (lataus- näyttö).

Battery akun kunto.webp

Sen verran katsoin että tässä olisi 24 kuukauden valmistajan takuu eli vielä pari kuukautta. Sitten Elisan myöntämän laajennetun takuun ehtona on - yllätys yllätys - se sinulla on vähintään Puhelinliittymä, laajakaistaliittymä tai Elisa Viihde.

Lisäksi pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.
Eli kun minulla ei ole enää Elisalta liittymiä, vaikka on pari muutakin laitetta, ja tämä puhelimen oston aikana ihan vielä 4 kk sitten oli liittymätkin. (ja silloin jo puhelin alkoi oireilemaan), niin Elisan laitetakuu ei ole voimassa.

Kyllä tämä on jotensakin väärin tämäkin takuuasia. vähän kun vakuutuksista tappelis. Ei laitetakuun saisi olla siitä riippuvainen, onko operaattoreilla jotain muuta liittymää tai häpästikki palvelua voimassa. Eihän ne liity toisiinsa mitenkään: puhelimen rikkoutuminen ja laajakaistaliittymä.
Kyllä siinä puhelimessa vielä virhevastuu on, mutta ei se taida silti akkua korvata kun on kuluva osa.

https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tavaran-kauppa-virhevastuu-ja-takuu/

Takuun voimassaoloaikana sen myöntäjän on osoitettava, että tavaran vika johtui ostajasta – ilman takuuta ostajan pitäisi osoittaa, että tavaran vika johtuu sen virheestä.
Täältä löytyy valmiita lomakepohjia: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/

Kyllä siinä puhelimessa vielä virhevastuu on, mutta ei se taida silti akkua korvata kun on kuluva osa.

https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/tavaran-kauppa-virhevastuu-ja-takuu/

Takuun voimassaoloaikana sen myöntäjän on osoitettava, että tavaran vika johtui ostajasta – ilman takuuta ostajan pitäisi osoittaa, että tavaran vika johtuu sen virheestä.
Täältä löytyy valmiita lomakepohjia: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/kuluttajaneuvonta/reklamaation-tekeminen-yritykselle/

Vähän hullua että vaikka kuinka on kuluva osa, niin kun akku menee vajaassa vuodessakin loppuun, niin ei takuu korvaa.
Kaikkihan puhelimessa on kuluvista osista johtuvaa vikaa. Jos ei itse heitä seinää päin. ja sitten ei takuu ainakaan korvaa.
Kysymys kuuluu: mitä takuu sitten korvaa. Vastaus kuuluu: ei mitään. Aina on porsaanreikiä, millä tuo vältetään. Siksi ei kannata kallista puhelinta ikinä ostaa. Samalla tavalla ne voivat mennä rikki ja "kuluvat osat" rikkoontua.

Tuo kuluttajaliiton linkki näistä virhevastuista ja takuista on tutustumisen ja lukemisen arvoinen, kiitos siitä :). täytyy ajan kanssa lukea läpi. Kun pätee niin moneen muuhunkin asiaan. o_O

Sepä. En kaikkia AccuBatteryn toimintoja osaa vielä käyttää.
Silläpä olen asentanut puhelimeni sammuttamaan käyttämättömät sovellukset taustalta. ja estänyt niiden automaattisen käynnistymisen taustalla.
Ja aika ajoin tarkistanut taustasovellukset ja sulkenut ne mitä järjestelmä ei onnistu automaattisesti sulkemaan taustalta. Laite ilmoittaakin sitten että : "laite on nyt optimaalisessa kunnossa" .

Huawein järjestelmä aika ajoin on herjannut että laiteessa on vikaa, mutta en ehdi sitä loppuun asti lukemaan ja en tiedä mistä näitä ilmoituksia pystyy jälkikäteen avaamaan.
AccuBattery ohjelmasta "Akun kunto" lehdeltä en vielä ole löytänyt muuta kun virheellinen tieto "akun kunto 265 %". Sinne pitäisi kai muuttaa akun alkuperäinen kapasiteetti. mutta en löydä kohtaa mihin neuvotaan se tieto muuttamaan (lataus- näyttö).

Näytä liitetiedosto 96042
Siinä oikeassa yläkulmassa on kolme pistettä. Valitse sieltä esittely ja sitten kelaat viimeiselle sivulle. Siellä voi asettaa kapasiteetin, jos ohjelma ei sitä tunnista.

Noihin vikoihin mitään sano, mutta näytön kirkaus vaikuttaa kovasti akun kestoon, itse pidän aina himmeällä, jos ei tarvetta kirkkaalle. Samsungeja täällä käytössä.

Minkälaisia ongelmia edullisemmissa Samsungeissa on ollut?

Mulla on ollut edullisemman pään Samsung nyt viitisen vuotta, eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut...
Tuntuu yhteysongelmia olevan huomattavasti enemmän samassa verkossa ja akut huononee nopeammin, bugeja jne. En oo vielä sellaista puhelinta nähnyt joka menis oikeasti rikki muuten kuin tapaturmaisesti

Njoo...kuka mistäkin puhelimesta saa näppylöitä, on sama ku autoissa, toiset suosii tojotaa, toiset ei...
Itellä on ollu sen jälkeen kun nokia siirtyi älyluureinin yksi nokialainen ja se oli käytössä kaksi kuukautta, kesäkuumalla sai rintataskussa sen verran hikoilukosteutta että lopetti toimintansa eikä mennyt takuuseen kun "kosteusanturi on punainen"
Sen jälkeen sekä omat että duunipuhelimet olleet Samsung Xcover malleja ja tulee olemaankin, nyt nää viimeisimmät eli oma Xcover 4 ja duuni Xcover 4Plus olleet siitä kun ilmestyivät markkinoille, enkä olis kolmosta vielä vaihtanu mut yks sovellus ei toiminu kolmosesssa, kesti kaksi kuukautta puhelimen vaihdon jälkeen kun se tunnistussovellus katosi firman palveltarjoajalta ja vaihtui toiseen...joka olisi kolmosessa toiminut...

Tuntuu yhteysongelmia olevan huomattavasti enemmän samassa verkossa ja akut huononee nopeammin, bugeja jne. En oo vielä sellaista puhelinta nähnyt joka menis oikeasti rikki muuten kuin tapaturmaisesti
Mulla tosiaan A5 2017, eikä puheluiden kuuluvuudessa kyllä ongelmaa ole ollut, eikä mitään mainittavia bugeja. Muutamassa päivityksessä on kyllä tullut ei toivottuja muutoksia, jos niitä bugeiksi voi sanoa. Ei ole noiden muutosten takia läheskään yhtä miellyttävä käyttää. Akku on kestänyt ihan kohtuullisen hyvin, nyt viime aikoina on vähän alkanut pakkasessa oireilla, pitää muistaa kovemmilla pakkasilla pitää povarissa, rintataskussa ollessa akku saattaa tyhjentyä nopeasti, jos on alle 20 %. Toisaalta 5 vuotta on jo ihan kohtuullinen ikä akulle.

Noihin vikoihin mitään sano, mutta näytön kirkaus vaikuttaa kovasti akun kestoon, itse pidän aina himmeällä, jos ei tarvetta kirkkaalle. Samsungeja täällä käytössä.
Aivan. Tuokin aivan totta. Minun mielestäni näytöt ylipäätään on liian kirkkaita päivälläkin. Minulla on muutenkin valonarat silmät. niin himmennän näytöt kaikilta päätteiltä. Vielä työelämässä kun käytettiin samaa näyttöpäätettä, niin sanoin että minulla on tarkoituksella ne tummennusasetukset. veivasin aina näytön kirkkaudesta ainakin neljänneksen pois.

Siinä oikeassa yläkulmassa on kolme pistettä. Valitse sieltä esittely ja sitten kelaat viimeiselle sivulle. Siellä voi asettaa kapasiteetin, jos ohjelma ei sitä tunnista.
No kiittoos kiitos. Löytyi. En ymmärrä mitenkä tuo oletuksena oli laitettu tuhanteen. Missä puhelimessa noi pieni akku on ?
Nyt on uskottavampi tuo 67 % akun kunto kun 265 %

akku.webp

Aamulla otin puhelimen laturista , jos muistan nii ilmoittelen kun tarvii seuraavan kerran latailla.
Oukitel wp15.

Mulla onkohan tää oukitel wp5 Pro. Hyvin riittää patteri jopa minun käytöllä reiluksi vuorokaudeksi ku aiempia kännyjä pitäny päivälläkin väli ladata. Samalla kännyn kannattelu käden haba kasvaa ku tää painaa :D.

Väliaikatietoja.

Reissussa rähjääntyy ja nii eespäin , tännää lipes hylsy pultin kannasta ja räikän päällä löin ihteäni rintaan , tietenki rintataskuun jossa puhelin on...
No nyt on kameran suojalasissa särö.

Akkua vielä 55%.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin