PUHELIMISTA KOKEMUKSIA?

Väliaikatietoja.

Reissussa rähjääntyy ja nii eespäin , tännää lipes hylsy pultin kannasta ja räikän päällä löin ihteäni rintaan , tietenki rintataskuun jossa puhelin on...
No nyt on kameran suojalasissa särö.

Akkua vielä 55%.
Mul toi 1+ 6 luuri tippu housuin taskusta Kuhmalahti - pullingin paluureitillä, vuonna 2019 ? Särö - tähtimäinen, panssarisuojalasissa.
En oo vaihtanut suojalasia ja muutenkin täysin huoleton luuri ollut - akku kestää edelleenkin hyvinkin yli vuorokauden - vaikka ikää lie sen 4-5 vuotta jo ?
Lie löytyvän täst ketjusta, koska toi lärpätin tuli .....

Heissan alla !
Jos minäkin päivittelisin vähän tilannettani. Vein kännyni lähimpään Elisan kivijalkaliikkeeseen kun Elisan pääkallopaikalle ei voinut soittaa eikä laittaa viestiä (automaattiääni vastasi että ei oteta vastaan muuta kun vikailmoituksia), Chatissa oli pelkkä robotti ja nämähän ei ymmärrä kun yhden sanan lauseita - jos sitäkään.

No kun tuo Elisan piste oli muiden asiointipaikkojeni varrella, niin kaadoin huoleni sinne.
Ja sieltä tarkastivat että kännyllä on vielä parin kuukauden valmistajan takuutakin jäljellä (24 kk), kuten olin tulkitsevinani itsekin Elisan takuutiedoista.
Kun kerroin ihmetyksestäni, mitä täälläkin aikaisemmin, että tässä Elisan Päätelaitteiden kaupan ja luottomaksun ehdoissa (liite) mainitaan näin: (katsokaa erityisesti keltaisella merkitty kohta).
5. Takuu ja virhevastuu

upload_2022-5-6_3-42-44.webp

Sanoin heille että onhan se vähän merkillistä että Elisan laajennenetun takuun ehtona on että voimassa on esim. laajakaistaliittymä heiltä. Kun ei nämä ollenkaan liity toisiinsa. Kävi mielessä että on vähän verrattavissa kytkykauppaan, missä on jokin "sääntö", että kytkyt täytyisi liittyä jotenkin markkinoitavaan laitteeseen. Nykyäänhän tuokaan ei pidä paikkaansa.

No palataksemme takaisin asiaan, niin tämä aspa joka otti laitteen vastaan, niin sanoi että ei tarvitse heiltä olla liittymiä, että tuo laajennettu takuu ehto täyttyisi, että riittää kun laitteen hankintahetkellä on ollut jokin liittymä tai sopimus heiltä. Kun viittasin tähän Elisan sivuillakin olevaan takuuehtoon, niin hän sanoi että ei sillä tässä tapauksessa ole väliä kun menee jokatapuaksessa vielä valmistajan takuuseenkin.
Mutta onhan sillä väliä, että kivijalkaliikkeissä on eri tiedot kun mitä Elisan julkaisemissa sopimusehdoissa.

Naputtelen asiasta kysymyksiä Elisalle heti kun niiden lakko on ohi, ja ottavat vastaan viestejä.
Ei meinaan ole ensimmäinen kerta kun sanovat toista mitä sopimuksissa on. sekä puhuvat ristiin toisten asiakaspalvelijoiden kanssa.

Tuli huomatuksi, että kannatti ostaa samalla varakännykkä, jonka otin nyt siis käyttöön.
Täältä kyllä mutisivat että olisikohan heillä varalaite ja sellainen voisi olla jossain toisessa pisteessä. Heidänkin huojennuksekseen saatoin sanoa että sellaista en tarvitse, kun on kotona varakännykkä. Olen jotain oppinut vuosien saatossa minäkin.

Ja kuinka tuli tarpeeseen tuo kännykän muistikortti kun sain parilla huitaisulla koko kännyn varmuuskopioinnin siirrettyä muistikortille. (juu kun tuota pilvipalvelua en edelleenkään oikein tykkää käyttää. eikö siinäkin ole jokin tilarajoitus. Ainakin toistuvasti herjaa jotakin että pilvitallennus raja on täynnä. vaikka en ole sinne edes tallentanut mitään, enkä ole suostunut automaattisiin pilveen varmuuskopiointiinkaan.)

Olen nyt useita vuorokausia yrittänyt etsiä uutta kännykkää. Armottoman vaikeaa.
Kun vaikka tuo känny meni huoltoon, niin aion ostaa silti uuden. Koska tuossa varmaan tulee lähimmän vuoden aikana lisää vikoja, jos ei sitten siinä pysy tämä sama. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Elisan kautta takuuseen lähetetty laite tulee yhtä romuna takaisin.
Tsekkaan sen huollosta tulleen kännyn ja jos se ei täysi romu ole niin voin myydä sen huollettuna. Se on kuitenkin vajaa 2 vuotta vanha (minun mielestäni siis ei edes vanha) ja mikäli huolto osaa asiansa, niin uudenveroinen.

Mutta eiköhän tämä joskus tästä. Jatkakaa !

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Mikä on kansalaisten mielipide siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun vertailee hyviä kännykkäkameroita ?
Eli mikä kännykkäkameran ominaisuus on se millä on oikeasti merkitystä ?

Mitä edes tarkoittavat ultralaaja-, makro- ja syvyyskamerat

Onko sellaista paikkaa missään mihin voisi syöttää ne laitevaatimukset, ja tulokseksi tulisi nämä ehdot täyttävät puhelinmallit ? Sellainen olisi aika jees.

Tuollainenhan on ainakin Samsungin sivuilla.
https://www.samsung.com/fi/smartphones/all-smartphones/

Mutta mutta. Kun laitoin ne omat tärkeimmät kriteerit, niin tuloksiin ei jäänyt kännyn ainoaakaan kappaletta. Eli Samsungin puhelimista ei löytyisikään minulle mitään.
Merkillistä kun ei minulla nyt niin kovin tiukat kriteerit ole. Niitä harvoja toiveita ei nyt vaan löydy samasta puhelimesta ainakaan Samsungeilla. Joten senkin puolesta pitäydyn Honoreissa tai Huaweissa, mikäli ei nyt löydy joku "aivan mieletön" joku muu merkki.

Tässä on mennyt taas koko yö etsimiseen. Teenköhän minä tämän itselleni turhan vaikeaksi, vai onko tämä oikeesti sitä.

Onko kellään vielä kokemuksia uudesta tulokkaasta eli näistä Realme -puhelimista.
Voisi olla Honorin ja Huawein uusimpien mallien sijasta parempia, sillä että näistä löytyy ainakin joistakin versioista muistikorttipaikka. Käyttöliittymistä ei oikein saa tuntumaa eikä voi verrata ennen kun känny on niinsanotusti tulilla.

Viimeksi muokattu:
Itse olen siirtynyt iPhonen käyttäjäksi, mutta en aio keskustella aiheesta. Applen käyttäjiä pidetään kultin jäseninä. :rolleyes:

Sanonpa vaan että tässä xiomiin 11T Pro:ssa on hyvä kamera. Megapikseleitä on 108.

Edit:

Muutenkin erittäin hyvä puhelin ollut nyt tämän ~6kk aikana, minkä ollut käytössä. Erittäin selkeä ja hyvä ääni ja muutenkin hyvä kuuluvuus. Moitittavaa en ole toistaiseksi keksinyt, no tekstin "korjaus" mutta se nyt taitaa olla kaikissa.

Edit2: Hyvä kamera oli tärkeä kriteeri, kun näitä konehommia harrastan.

Tuota Xiaomi 11T Pro -puhelinta katsoin kanssa jo eilen. Mutta siinäkin oli se juttu että puuttuu muistikorttipaikka, mikä pudottaa puhelimet aika välittömästi listalta. Lisäksi olen niin vanhanaikainen että yritän pitää kuulokeliitännästä kii, vaikka onhan niitä lisäpalikoita sun muita hankittunakin (One Plussan ajoilta jäänne.)
Xiaomi 11T Pro:ssa on kyllä kivan ison näyttö.
Noissa Realme puhelimien Pro + versioissa on kyllä yhdenvertainen kamera Xiaomi Pro puhelinten kanssa (esim. Realme 9 Pro + puhelimen kamerassa on kanssa 16 MP) mutta kaikissa sitten on joko parempi kamera tai suurempi näyttö. tai sitten putoo näitä väyliä, mitkä minulla on tärkeitä.

Katsoin että taas tulee se eteen, että on "liian uusi puhelin" että ei saa kännykän suojia sun muita härpästikkeleitä mistään.
Sitten kun puhelin on vuoden ikäinen, niin kivijalkaliikkeissäkin sanotaan että "sulla on niin vanha puhelin" että siihen ei saa enää mitään lisätarvikkeita.

Jos jään vielä vaan oottaa, niin kohta ei ole edes laturiliitäntää, kun kaikki on langattomilla latauksilla. Se menee siihen kun tietokoneissakin että niitä väyliä putoo. Niin että joutuu lisähärpäkkeillä täyttää se tila työpöydästä, mikä säästi pöytätietokoneista kannettaviin siirtyessä.

Mitä minä teen :eek:

Viimeksi muokattu:
Liian "kovat" kriteerit.

En olis ikinä uskonut, että minulla on jossain liian kovat kriteerit. Mutta ennemminkin minulla on luultavasti liian vanhat kriteerit.
Minulla kun on sen verran näkö mennyt :cool: että tarvis olla iso näyttö. Sitten muistikortin käytön tarpeellisuus tuli jo todistetuksi viimeksi nyt kun vein vanhan kapulani huoltoon. Siitä en haluis tinkiä.
Eli tuokin että on suurehko näyttö, hyvä kamera (mitä se sitten merkitsee) ja muistikorttipaikka. Ne ei mahdu samaan puhelimeen.

Tuo on vähän kuin haluaisit sarjaportin uuteen läppäriin. Sen saa kyllä mutta vaihtoehdot kapenee...
Niin. Tässäkin tämä kehitys ei ole meikäläisen mielestä aina kehitystä oikeaan suuntaan. Puhelimen eikä tietokoneen tarvitse edes olla uutta mallia, mutta eipä niitä vanhempia malleja edes myydä missään. Sitä tarjotaan aina uunituoretta kun markkinat on huomannut sen että kännykkäkansa vaihtaa puhelinta viimeistään vuoden välein.
Missä nämä vaihtopuhelimet sitten on ?
Käytettyjen puhelinten ja tietokoneiden kierrätysbisnes on ehkä hyvinkin kannattavaa. Niitä ei oikein vain edes Tampereen seudulla tunnu olevan.

Täytyy vielä tuhlata vuorokausi tai kaksi. Sitten pistän vertailupaperiin silmät kiinni neulan. ja ostan sen mikä jää alle.

Osta pieni tablettina myytävä laite, niissä on hyviä kameroita, toimii puhelimena ja on riittävän suuri näyttö...
Eli sun kriteereitä kun katseli niin mulla tuli mielen tämä
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...NtnSpcRs7Vkq5Fq96hBqTrjLtwGltTJBoCzSwQAvD_BwE

Tuo on todella varteenotettava vaihtoehto. Hyvä info myös välitettäväksi ystävälleni, joka etsii puhelimena toimivaa tablettia. :yesey:

Täytyy mennä varmaan räpläämään tuota Verkkokauppa.comiin

Minä ehdin jo maaliskuussa (siis pari kuukautta sitten) ostaa Samsungin tabletin. Kun oli tarpeen käyttöön, mitä en tässä sen enempää avaa sekoittamaan varsinaista asiaa.

Tuossa linkittämässäsi tabletissa vaan mietityttää (yllätys ?) yksi asia. Siinä on vain 4 Gt RAM-muistia, riittääkö se mihinkään ? Tuosta sisäisestä 64 Gt tallennustilasta voin joustaa, kun siihen saa isomman kokoluokan muistikortin. Tosin tuokin on seikka, että kaikkia sovelluksiakaan ei liian pieneen sisäiseen muistiin mahdu. ja niitä ei voi määrittää asennettavaksi muistikortille.

Vaikka on tuo minun hankkimassani tabletissa vielä vähemmän muistia: 3 Gt RAM, 32 Gt tallennustila

Niitäkin joitakin malleja katsoin, täytyy syynätä paremmin. :)
mitkä ne vaateet on?

noksun xr20 ssä on vesitiiviys, iso näyttö, akku kestää riittävästi, hyvä kamera, toimiva videokuvauksen kuvanvakain, negatiivinen zoomi jota ei ole kaikissa, ei ole liukas saippuapala kun on tommonen komposiittirakenne. on 128gb tallennustilaa, 512gb kortti tuki, 3V takuu jne. sormenjälki lukijakin jopa toimii oikeasti. Toki noi ominaisuudet maksaa hieman.

Eilen autossa piti eräs työpaltsu ottaa headsetillä, luuri polven päällä pysy kuoppasellakin tiellä satasen vauhissa kun tuo komposiittikuori ei ole liukas.

Vaihdan noin 1-3v välein, ja kaikki tähän mennessä on kotona, ohan noita isoläjä. 99% kaikissa on näyttö rikki tai kosteudesta menneet kaput. Jos näyttö menee rikki, niin uusi luuri tilalle ellei takuu kata näyttöö.

mitkä ne vaateet on?

noksun xr20 ssä on vesitiiviys, iso näyttö, akku kestää riittävästi, hyvä kamera, toimiva videokuvauksen kuvanvakain, negatiivinen zoomi jota ei ole kaikissa, ei ole liukas saippuapala kun on tommonen komposiittirakenne. on 128gb tallennustilaa, 512gb kortti tuki, 3V takuu jne. sormenjälki lukijakin jopa toimii oikeasti. Toki noi ominaisuudet maksaa hieman.

Eilen autossa piti eräs työpaltsu ottaa headsetillä, luuri polven päällä pysy kuoppasellakin tiellä satasen vauhissa kun tuo komposiittikuori ei ole liukas.

Vaihdan noin 1-3v välein, ja kaikki tähän mennessä on kotona, ohan noita isoläjä. 99% kaikissa on näyttö rikki tai kosteudesta menneet kaput. Jos näyttö menee rikki, niin uusi luuri tilalle ellei takuu kata näyttöö.

Ei mulla paljon vaateita ole (kauhia: meinas tulla "vaatteita". Ne minulla kyllä on päällä)
Mutta ne kriteerit on liian vanhoilliset, kun en meinaa pysyä tämän suuntauksen perässä elektroniikassa, mitä "kehitykseksikin" kutsutaan.

Eli tarpeeksi iso näyttö (vähintään 6,6 mutta mieluusti enemmän). tässä katson näytön peittosuhdetta runkoon. Raameilla kun ei tee ison kokoisellakaan puhelimella mitään.
Muistia vähintään 6/128, muistikorttipaikka, ja mielellään kuulokeliitäntä (tästä voin joustaa kun on adapterilla korvattavissa).

Tuo Nokian XR20 on kyllä ollut mulla muistissa varteenotettavana vaihtoehtona ton Realme puhelinten rinnalla. Aika lailla saman veroiset. Nokian XR20 on hivenen isompi näyttö tuumina mutta näyttö/ulkomitat 76.8 % eli "raamit" aika isot.
Realme 9 Pro:ssa tuo näyttö/ulkomitat suhde on 84.4 %.
Eli minun puntari näiden puhelimien välillä kallistuu hivenen ehkä Realme 9 Pro:n suuntaan.

Nykyisessä (joka on huollossa) peittosuhde on 84.7 %, mikä on se ihanne. Joissakin kalleimmissa puhelimissa tuo peittosuhde on lähelle 90 % eli puhelimen etunäyttö on siihen todelliseen "näyttöön" tarkoitettu.

Tuo Nokialaista olen kyllä pyöritellyt, vaikka siinä sitten kamera on heikompi (mikäli tulkitsen oikein) . RAM muistia on vähän vähemmän (mutta varmaan tarpeeksi).

Kuinka ihmeessä olet saanut lähes kaikista puhelimista 1 - 3 vuodessa näytöt rikki :eek:
Minun puhelimistani ei ainoassakaan ole näytöissä ollut säröäkään.

Tuntuu että olen tässä päätökseni tehnyt. Joten annan nyt palstatilaa muillekin.

Minä kiitän todella paljon kaikkia auttajia ja kokemuksien jakajia.
Törmäillään foorumeilla ;)

Ei mulla paljon vaateita ole (kauhia: meinas tulla "vaatteita". Ne minulla kyllä on päällä)
Mutta ne kriteerit on liian vanhoilliset, kun en meinaa pysyä tämän suuntauksen perässä elektroniikassa, mitä "kehitykseksikin" kutsutaan.

Eli tarpeeksi iso näyttö (vähintään 6,6 mutta mieluusti enemmän). tässä katson näytön peittosuhdetta runkoon. Raameilla kun ei tee ison kokoisellakaan puhelimella mitään.
Muistia vähintään 6/128, muistikorttipaikka, ja mielellään kuulokeliitäntä (tästä voin joustaa kun on adapterilla korvattavissa).

Tuo Nokian XR20 on kyllä ollut mulla muistissa varteenotettavana vaihtoehtona ton Realme puhelinten rinnalla. Aika lailla saman veroiset. Nokian XR20 on hivenen isompi näyttö tuumina mutta näyttö/ulkomitat 76.8 % eli "raamit" aika isot.
Realme 9 Pro:ssa tuo näyttö/ulkomitat suhde on 84.4 %.
Eli minun puntari näiden puhelimien välillä kallistuu hivenen ehkä Realme 9 Pro:n suuntaan.

Nykyisessä (joka on huollossa) peittosuhde on 84.7 %, mikä on se ihanne. Joissakin kalleimmissa puhelimissa tuo peittosuhde on lähelle 90 % eli puhelimen etunäyttö on siihen todelliseen "näyttöön" tarkoitettu.

Tuo Nokialaista olen kyllä pyöritellyt, vaikka siinä sitten kamera on heikompi (mikäli tulkitsen oikein) . RAM muistia on vähän vähemmän (mutta varmaan tarpeeksi).

Kuinka ihmeessä olet saanut lähes kaikista puhelimista 1 - 3 vuodessa näytöt rikki :eek:
Minun puhelimistani ei ainoassakaan ole näytöissä ollut säröäkään.

Tuntuu että olen tässä päätökseni tehnyt. Joten annan nyt palstatilaa muillekin.

Minä kiitän todella paljon kaikkia auttajia ja kokemuksien jakajia.
Törmäillään foorumeilla ;)

Mie en sääli näitä. Nää on vaan käyttölaitteita. Antaa kärsiä käytössä.

Mie en sääli näitä. Nää on vaan käyttölaitteita. Antaa kärsiä käytössä.

Niin tokihan ne säpäleiksi saa, kun haluaa. Kukin tapansa mukaan. Minä puran aggressioitani vähän eri tavalla. Minulle kännykkä edustaa vähän liian arvokasta käytölaitetta huolettomasti käytettäväksi.
Jatkoja.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin