Proace kokemuksia?

102500km niin oikea takapyörän laakeri on jo niin väljä et hiukka heiluu.. huomen menee laakerin vaihtoon. alko ulina kovenee vaik kesäpyörät alla. en uskaltanu kotiin enää ajaa vaan tulin vanhalla vara hiacella kotiin. lie syytä jo korjaamolle sanoa et ottaa toiseenkin takapyörään osan hyllyyn kait sekin kohta menee..

102500km niin oikea takapyörän laakeri on jo niin väljä et hiukka heiluu.. huomen menee laakerin vaihtoon. alko ulina kovenee vaik kesäpyörät alla. en uskaltanu kotiin enää ajaa vaan tulin vanhalla vara hiacella kotiin. lie syytä jo korjaamolle sanoa et ottaa toiseenkin takapyörään osan hyllyyn kait sekin kohta menee..
Noilla kilsoilla oli Kiaan vaihdettu jo 4 tai 5 kertaa kyseinen osa...

päivitetääs taas, nyt 111tkm ja auto halus huoltoa itelleen ns vuosihuolto ja noin 24tkm oli edellisestä perus huollosta, (30tkm huoltoväli tai 1 vuosi) kysyin merkkiliikkeestä että mites automaatti vaihteisto öljyt? ei kuulu huoltoohjelmaan ollenkaan.. no teettekö? pystyykö niitä vaihtaa? kyllä pystyy. no otin niiden vaihdonkin ja ilmastoinnin huollon koska humppas jo eli tasas kaasuja liikaa. kerran jo huollettu. kyllä muuten vaihteisto pehmeni paljon öljyn vaihdossa, ei se koskaan oo huono ollu mut nyt paljon miellettyvämpi. näky sama mekaanikko huoltaneen aina niin liekö muisti että ilmastointi jo kerran täytetty pari vuotta sitten. niin jotku tiivisteet vuotaa hiukan jossain putkessa, joka on pahassa paikassa, eli isompi työ. ja jarrut oli siinä mallissa että vuotta kuulemma eivät riitä. että varataanko jo uus aika, nyt tehdyille huolloille oli 7tuntia ohjeaika, ni pitää toisella kertaa ottaa nuo. en nyt varannu aikaa ku pitää ens kuussa leimata ni jos sattuu jotain löytymään niin katotaan sitte. huoltovihko ei ollut kansiossaan autossa ja itse olen noista tarkka et minun jäljiltä se ei hukkaan joudu.. mut löytyi haarakonttorilta jossa oli keväällä jakohihna ja vesipumppu remontissa. meillä jää pomo eläkkeelle ja tarttee palaverissa uudelta kysyä et mitä autojen kans tehdään. itelle kelpaa samanlainen uudeksikin jos ja mitä päättävät.. mut faktahan on että vuoteen ei varmaan uusia saa vaikka heti tilais.. niin siks otin lootaöljytkin. eli tähän astiset viat tuo vesipumppu ja samassa tietty jakopää kun auki on ja toinen takapyörän laakeri. painoa on ja mutkasta tietä, ja räväkkä ajotyyli, mut ihmeen hyvin on kestäny. vm 17 ja nyt siis toinen katsastus.. nivelet orginaalit. tekis mieli laittaa kuva kontista, mut molemmil puolin hyllyt ja putkimiehen varustus kera osien ja ruuveja ja pientarviketta riittävästi, et on painoa koko ajan päällä ja motaril se 130kmh vähintään niin keskikulutus ihan tankatuista litroista mitattuna niin 8.7l/100km. pidän todella kohtuullisena.

Mulla Expert -17 ajettuna 90 tuhatta, eli hyvin vähän ajettu yksityiskäytössä.
Tähän mennessä Ilmastoinnin lauhdutin, nox anturi ja akku uusittu. Normi öljyhuoltojen lisäksi automaatin öljynvaihto huuhtelemalla, sekä jakopään huolto kaikkine hiluineen.

100 Tuhatta ja jarrutemontti? Transittiin tehtiin ensimmäinen jarrupalojen vaihto noin 100 tuhannen kohdalla..

127tkm nyt taulus. jossain 125tkm vaihdettiin kuskin alapallo ku oli väljä. leiman jälkeen käytin jarruremontis. tuli kiekot ja palat joka nurkkaan, en tutkinu tarkemmin kuin loppu oli. tarvike osia tuli. nyt jo uus auto sorsalla varustelussa et tuon auton kohdalla on kohta vedettävä kippi pystyyn ja vietävä sorsalle että siirtävät hyllyt uuteen.. mersun vitot nyt seuraavaks. ehkä ens vkol jo vaihtuu. kuin kerkiivät kalusteita laittaa ja minä tyhjäämään auton ja viemään sinne.

1.6 ja manuaali ollut tosi paljon vaihteisto rikkoutumisia. automaatit kestää tosi hyvin, raskastakin ajoa. meil tuli firmaan 7 pitkää automaattia olikohan nyt 2018.. täytyis tarkistaa. 180hv 2l ja automaatti. yhest on vaihdettu laatikon ohjain takuuna muuten ei laatikois mitään oo ollu. paras taitaa huidella 190tkm ja nyt menossa vaihtoon. pyörän laakeria on kulunu ja nyt on menny useampi urea pumppu vaihtoon pumppu integroitu säiliöön joten koko paketti vaihtoon.. tietty merkkihuolto että vaihtoehtoahan ei oo ees selvitelty.. 130tkm jälkeen meni työkaverilt eka startti ja hetken päästä laturi. itel on nyt 97tkm ja urea pumppu on ainoa vika ollut.sekin selvis normihuollon yhteydes, oli vikakoodia tullu reilusti, mut toimi viel sen verran et kuskille ei asiasta kerrottu. ja mulla hyllyt 2 puolta ja täys putkimiehen varustus eli painoa on.. takapää on 3cm syvemmäl jo normaalisti ku työkaveril jolla hyllys kans tavaraa mut kevyempää ja vain yhdel puolel. syy miks päädyttiin noihin oli että kun saatiin valita niin itel ykkösenä et automaatti. toisena meil oli et kun joudutaan henkilönosturikärryä repimään peräs joka painaa 2300kg niin mones pakus koukku loppuu 2000kg. ite oon enimmäkseen tuota kärryä vedelly ja raskas kuorma autos +kärry niin voin kertoo et on automaattia koeteltu vaan kestää se. ja kyllä ehtii ku 180hv. kulutuksen näkisin tarkan apista vaan en saanu nyt auki. mut 8 alkaa. tyhjempänä ja rauhallisemmalla ajotyylillä varmaan pääsee 7 alkavaan. väittäisin että automaatti kuluttaa vähemmän ku on aina sopiva vaihde. monella kolleegal talvella haasteita kun nuo ei jotenkin talvikelillä meinaa pitoa saada etupäähän ja luistenesto todella herkkä. vaan kun oppii niin pärjää ja ajaa manuuali moodilla ne pahimmat paikat jos ei automaatil osaa/pärjää, mut on tuo moneen muuhun verrattuna huonompi kulkemaan talvekelissä, muita miinuksia on rengas melu hyttiin. +vetomassa koukussa, vaihteisto, teho ja kulutus. ite oon tykänny kyllä. niveliä en tiedä et olis yhtään vaihdettu, ei ainakaan itel.
tulitko huomioineeksi oliko automaatissa 6 vai 8 vaihdetta?, tuntuu nuo googlen tiedot vähän vaihtetelevan noissa alkupään malleissa.

tulitko huomioineeksi oliko automaatissa 6 vai 8 vaihdetta?, tuntuu nuo googlen tiedot vähän vaihtetelevan noissa alkupään malleissa.
äkkiä sanoisin et oli 6, mut on jo aikaa niin enhän mä ny enää muista.. et saatto olla 8..ku niitä pysty läpyttelee käsinkin niin taishan tuo kertoa mikä vaihde on menossa.. hyvin se vaihteisto toimi 7 autoa ja yhteen tuli heti uutena joku vaihteiston ohjain laite tai sen johtosarja, joku siellä kiusas, mut asettu tolla.. muissa ei mitään ongelmia vaihteistoissa..

ok, eipä tuolla niin suurta merkitystä samasta tehtaasta molemmat luulis tulevan, on vaan suunnitelmissa hankkia proace, niin sillä kiinnostaa kaikki hyvät ja huonot puolet...

äkkiä sanoisin et oli 6, mut on jo aikaa niin enhän mä ny enää muista.. et saatto olla 8..ku niitä pysty läpyttelee käsinkin niin taishan tuo kertoa mikä vaihde on menossa.. hyvin se vaihteisto toimi 7 autoa ja yhteen tuli heti uutena joku vaihteiston ohjain laite tai sen johtosarja, joku siellä kiusas, mut asettu tolla.. muissa ei mitään ongelmia vaihteistoissa..
Taisi EAT 8 tulla 2020 myyntiin. Samoihin aikoihin lopetettiin 180 hp maahantuonti. Tehokkaampaa konetta saa vain tilauksesta. Itselläni on niitä ensimmäisiä, eli EAT 6 ja 180 hp mallia 2017.
Näillä laatikoilla pitäisi olla hyvä kestävyys, kunhan vain öljyt vaihdetaan ajallaan.

ok, eipä tuolla niin suurta merkitystä samasta tehtaasta molemmat luulis tulevan, on vaan suunnitelmissa hankkia proace, niin sillä kiinnostaa kaikki hyvät ja huonot puolet...
Mulla on juuri 100 tuhatta puhki. Kevyttä ajoa yksityiskäytössä. NOX anturi taitaa olla kallein uusittu osa. Myös ilmastoinnin lauhdutin vaihdettiin. Viimeksi rikkoutui sähköisen sivuliukuoven vastin. Remppoihin on mennyt normi huoltojen lisäksi reilu tonni. AdBlue järjestelmä hajoaa varmasti. Siihen sai 5 vuoden takuun. Sen korjaus lienee jotain 1500 €. Tulee hajoamaan toistuvasti. Mulla on vielä onneksi kestänyt.
Ensimmäiset mallit on hyvin varusteltuja, mutta uudemmat ovat enemmän karvalakkimalleja. Hinta ilmeisesti kipuaisi liian korkeaksi. Omaai on auton ensimmäinen omistaja ruksannut lähes kaikki varusteet. Sain liikkeestä listan, mitä tähän on ruksattu. Lisävarusteita oli viivan alla 10 tonnin edestä. Oli jonkinlaisena myyntitykin autona aluksi.

joo tuo adblue tuntuu olevan hyvin yleinen murhe, menis kyllä ohitusohjelma harkintaan, jännä että -20 mallista eteenpäin päästötkin on suuremmat ja vero sen myötä nousee

2017 oli tuokin mikä mulla oli ajossa ja 180hp.. eli kyllä se sit 6v oli.. tuli juuri mieleen etä vaihdettiinhan siihenkin takuuseen se adblue säiliö kun siellä oli joku häiriö pumpussa.. ei siis herjannut ajossa mitään, mut huollossa oli jotain nähneet tietokoneella että se piti vaihtaa ja takuuseen tuli uus.. on sitä 180hp kaivannu ku nykyisessä on 130hp..

2017 oli tuokin mikä mulla oli ajossa ja 180hp.. eli kyllä se sit 6v oli.. tuli juuri mieleen etä vaihdettiinhan siihenkin takuuseen se adblue säiliö kun siellä oli joku häiriö pumpussa.. ei siis herjannut ajossa mitään, mut huollossa oli jotain nähneet tietokoneella että se piti vaihtaa ja takuuseen tuli uus.. on sitä 180hp kaivannu ku nykyisessä on 130hp..
On kyllä melko ranskalaista logiikkaa, että säiliö pitää vaihtaa, jos pumpussa on vika. Luulis, että pumppu pitäis korjata tai ääritapauksessa uusia. Vai onko niin umpiranskalainen, ettei pumppua saa irti säiliöstä korjattavaksi?

Joillain ( monilla ) valmistajilla jotkin osakokonaisuudet on kokonaisia yhteen integroituja komponentteja .....
Vaikka sinne olisi viitosen osakin vaihdettavissa, vs vaihdetaan 1500€ osakomponenttikokonaisuus ......
Karrikoiden tyyliin, jos sulta kulkineesta kyrvähtää ajovalopolttimo tai korkeussäätimen moottori, vaihdetaan koko ajovaloumpiokokonaisuus korkeussäätömoottoreineen, tehdasuuteen ....

Karrikoiden tyyliin, jos sulta kulkineesta kyrvähtää ajovalopolttimo tai korkeussäätimen moottori, vaihdetaan koko ajovaloumpiokokonaisuus korkeussäätömoottoreineen, tehdasuuteen ....
Ei taida ton korkeussäätömoottorin kohdilla olla edes kauheesti karrikoitu tilanne....

Korkeussäätömoottoreista itseasiassa puhuttaessa, nykyisissä alkaa yleistyä se, että moottori ja sen moottorin asento on kalibroitu umpion ja rungon kesken. Ei poista säätö-/mittaustarvetta, mutta helpottaa.

Tavallaan muutenkin tuollaisessa ajovaloumpion rakenteessa on muutenkin menty enemmän siihen, että se on "moduuli", eikä koostu yksittäisistä komponenteista. Jos se umpio pitää kuitenkin purkaa irti, niin samalla vaihtaa kaikki liikkuvat osat. Eikä pelkästään sen säätömoottorin ja pähkäilee sitten ilman tietokonetta miten saa säädöt kohdilleen ja tasonsäädön toimimaan.

Voisi vähän rinnastaa näihin tein-itse-oikaisin-ja-säästin remontteihin. Ex-kolleega vaihdatti autoonsa jakohihnan, halvin ja karuin tarjous voitti. Puol vuotta asiasta, niin kone keitti kun vesipumppu levis moottoritiellä. Kansi höyläämöön, jakohihnan vaihto vesipumpun kanssa plus muuta sälää. Ei ees tullut hyvä lopputulos, auto vaihtoon ja kaikki investoidut rahat viemäriin (auton myyntihinta oli satasia, ostohinta muutama tonni, huollot kaikkineen pari tonnia).

Joku (turha mainita nimimerkkejä) just foorumilla VAG pitkittäisestä V6 termarista haukkui paskaksi ratkaisuksi kun on jakohihan takana. Mutta kun hihnan vaihto-ohjelma on melko lyhyillä kilsoilla ja oikein tehtynä termari pitää vaihtaa, niin ei tuossakaan ongelmaa ole. Taas jos tingit kympin osasta, niin onko se sen arvoista?

Se on vaan välillä tämä perisuomalainen saituus. Tosta voi vielä vähän tinkiä ja ei se tuokaan nyt noin korea tarvi olla. Monasti vaan johtaa mm. leimakonttorilla siihen viimeiseen tuomioon ja sit on mielensäpahoittaja irti kun on punainen tarra tuulilasissa. Ennakoivia huoltoja ei ole tehty, ja jälkipyykki on katsastuskonttorin ja automerkin haukkumista.

Sama se toki kaikilla, röissä palvelinuusintaa, halvin-kallein on 10% erolla, elinkaari 5v. Tuossakin voi työntää kädet paskaan tai ostaa Mersun. Tiedän kenet jutustelen ensin, ja viimeiset pääsee peesaamaan.

Tuon takia pitääkin olla vanha auto, jossa kaikki ei ole softan takana. Ja purettuja varaosia hyllyssä. Mun 21 vuotta vanha Jumpy sai juuri hylsyn katsastuksessa, etuapurunko mätä. Onneksi on ehjä osa valmiina....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin