Polkupyörän huollot ja asennukset

Viestiketju:
Polkupyörän huollot ja asennukset

kerroppa mikä se ois hyvä voiteluaine.....aika monenlaista on tullut kokeiltua monenlaisessa ketjussa ;) mutta puhutaan nyt polkuttimen ketjusta vaan.
Käyttäkää vaikka jäteöljyä jos se tuntuu hyvälle. Pääsee helpommalla toteamalla näin. ;)
 
Käyttäkää vaikka jäteöljyä jos se tuntuu hyvälle. Pääsee helpommalla toteamalla näin. ;)
ei se tunnu hyvälle....jopoon sopii kilikolivassu oikein hyvin mutta ei se jokapaikkaan ole hyvä :oops:
 
Niitä hyviä sitkostettuja vassuja ja rasvoja on niin moneen lähtöön ja käyttötarkoitukseen.
 
Ikunaisen vanha konsti rullaketjujen huoltoon että liotetaan polttiksessa tai valopetroolissa, harjataan puhtaaksi, huuhdellaan puhdasta polttiksella tai valopetroolilla täytetyssä astiassa että kaikki paska lähtee irti. LAitetaan ketjut ja vassua reilusti metalliastiaan, kuumennetaan niin että vassu on oikeinkin juoksevaa, nostetaan ketjut pois ja pyyhitään ylimääräinen vassu poies.
 
Ikunaisen vanha konsti rullaketjujen huoltoon että liotetaan polttiksessa tai valopetroolissa, harjataan puhtaaksi, huuhdellaan puhdasta polttiksella tai valopetroolilla täytetyssä astiassa että kaikki paska lähtee irti. LAitetaan ketjut ja vassua reilusti metalliastiaan, kuumennetaan niin että vassu on oikeinkin juoksevaa, nostetaan ketjut pois ja pyyhitään ylimääräinen vassu poies.
juu....ennenwanhaan oli aikaa nykyään ei ole :D....uutta vaan :haisemaan:
 
Ikunaisen vanha konsti rullaketjujen huoltoon että liotetaan polttiksessa tai valopetroolissa, harjataan puhtaaksi, huuhdellaan puhdasta polttiksella tai valopetroolilla täytetyssä astiassa että kaikki paska lähtee irti. LAitetaan ketjut ja vassua reilusti metalliastiaan, kuumennetaan niin että vassu on oikeinkin juoksevaa, nostetaan ketjut pois ja pyyhitään ylimääräinen vassu poies.
Ennen tuli jotakuinkin noin tehtyä, en ole enää vuosiin vaivautunut. Voiteluaineena käytin höyrykoneen silinteriöljyä, kylmänä on melkoista liisteriä.
 
Pensselillä sutii öljyä. Antaa yön yli valua ylimääräiset pois.

Yksinkertaista, halpaa ja toimivaa.
 
Eikä sovi Suomen suveen. ”Soveltuu kuiviin ja pölyisiin olosuhteisiin”. :rolleyes:
Emmää sateella aja....tämä keli on passeli....(jammu näyttää kulmikkaalta kun on piirustuspöydän osa taustalla)
20210430_102428.jpg
 
Ikunaisen vanha konsti rullaketjujen huoltoon että liotetaan polttiksessa tai valopetroolissa, harjataan puhtaaksi, huuhdellaan puhdasta polttiksella tai valopetroolilla täytetyssä astiassa että kaikki paska lähtee irti. LAitetaan ketjut ja vassua reilusti metalliastiaan, kuumennetaan niin että vassu on oikeinkin juoksevaa, nostetaan ketjut pois ja pyyhitään ylimääräinen vassu poies.
Nykyään ei kaikkia ketjuja kestä kuumennella kun niissä on tiivisteet.
 
Crc ja Wd suhuöljyillä hoitanut ketjuja milloin sattuu, siitäkin ylimääräiset rättiin.
Melkein 3tkm kesti kiinalaisen halpaketju ja epäilen että nykyinen Shimano ei kykene samaan..
Sama täällä. Mulla on 11-pakka nykyisin ja siinä Shimanon xt-ketju. Toinen menossa enkä oo vielä poikki saanut. Srämit paukkui poikki niin vaihdoin merkkiä.
 
Btw kannattaa näin keväisin vähän rassata sitä omaa napaa ettei käy näin. Tosin tuossa oli valmistajakin osasyyllinen, ei pitäisi sotkea käsiään paskaan.
Napaan sitten jotain hyvää vesivassua tms.
 
Ennen tuli jotakuinkin noin tehtyä, en ole enää vuosiin vaivautunut. Voiteluaineena käytin höyrykoneen silinteriöljyä, kylmänä on melkoista liisteriä.
Olen joskus kuullut että tuota olis käytetty, saa kyllä varmasti pitkään kestävän voitelun ketjun sisään.
 
Aivan hullua jotakin vaseliinia tai muuta paksua jankkia ketjuihin laittaa.
Kerää vain kaiken töryn itseensä ja ketjuun
TF2, niin spraynä kuin nesteenäkin, toiminut hyvin sekä vaihdepyörissä että vaihteettomissakin.
Jopa moottoripyörässä.
Helppo ja siisti käyttää, varsinkin spray-versio.
 
Ennen tuli jotakuinkin noin tehtyä, en ole enää vuosiin vaivautunut. Voiteluaineena käytin höyrykoneen silinteriöljyä, kylmänä on melkoista liisteriä.

Liekö samaa tököttiä joka aikanaa rautateillä kulki tulistajaöljyn nimellä ?
 
Mitä vaan mikä kilikalipurkkiin on pakattu, tänään ostin WDnelikymppistä pikkuputelin 2,5€kun vastaava ketjuspränäpurkki olis maksanut 13€...edellisetkin ketjut ja ratakset kesti WD:llä ruikkimista 40 tkm..
 
Eikö oo sama laittaa itsevoitelevat ketjut. Tuosta wd40 ei liene voitelumielessä juuri hyötyä. (Itse lorotan samaa vactra kakkosta pyörän ketjuun kuin paalaajan ketjuissa ja sorvin johteissa käytössä). Ei tarvitse spreipulloa kun on noita litran ATF-öljypulloja joissa korkissa letku, niistä voi lorottaa suoraan ketjuihin yms.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös