Pienet sähköön liittyvät kysymykset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käännä töpseli, mitä tapahtuu.
Voisiko verkkojohto olla katki...mä kerran etsin vikaavikaa yhdestä vempaimesta kunnes tajusin mitata verkkojohdon, jossa toinen vaihejohdoista ei kulettanut kusoo läpi....kun asiaa tarkemmin tutkin, oli sieltä piikin juuresta piuha poikki...

Käännä töpseli, mitä tapahtuu.
Voisiko verkkojohto olla katki...mä kerran etsin vikaavikaa yhdestä vempaimesta kunnes tajusin mitata verkkojohdon, jossa toinen vaihejohdoista ei kulettanut kusoo läpi....kun asiaa tarkemmin tutkin, oli sieltä piikin juuresta piuha poikki...
Niin. Jos mittaan töpselin piikeistä piirikortin liittimelle, niin en kyllä keksi mitä lisäarvoa saa töpselin kääntämisestä. :epätieto:

Sähkökuvaa kyselin, että voisi katsoa mitä kautta nuo piuhat tulee. Kone on vielä kaapissa ja kun sen sieltä nyppää ulos, niin saa purettua koko vispilän ja näkee kyllä johdotuksenkin. Olisi mukava tutustua taistelukenttään etukäteen. Mylly on kymmenvuotias, joten isoja rahoja en siihen enää hakkaa.

Niin. Jos mittaan töpselin piikeistä piirikortin liittimelle, niin en kyllä keksi mitä lisäarvoa saa töpselin kääntämisestä.
Juu ei siinä silloin oo muuta kun joskus johdon sieltä piikistä tai sen läheltä katki ollessa antaa jotain merkkiä tästä katkosta, ei toki aina.

Tulkitsenko nyt oikein tuota moottorin tyyppikilpeä että jos tämän kytkee suoraan verkkoon niin ainoa vaihtoehto on tähtikytkentä?
Mutta jos taajuusmuuttaja antaisi ulos 230v kolmevaihesähköä niin voisi kytkeä myös kolmioon?
IMG_20230105_191854.webp

Tulkitsenko nyt oikein tuota moottorin tyyppikilpeä että jos tämän kytkee suoraan verkkoon niin ainoa vaihtoehto on tähtikytkentä?
Mutta jos taajuusmuuttaja antaisi ulos 230v kolmevaihesähköä niin voisi kytkeä myös kolmioon?
Näytä liitetiedosto 108231
Itse olen kytkenyt noita ylijännitteelle mutta jännitteen ramppia pitää muuttaa niin että maksimijännite on korkeammilla kierroksilla, vaikka esimerkiksi suora ramppi niin että suunnilleen 0Hz=20V ja 50Hz=240V ja 80Hz 400V. Sitten kytkentä kolmioon. Noin saa voimaa enemmän yläkierroksille jos aikoo käyttää kovempaa kierroslukua kuin vakio. Muuten vääntö alkaa laskea 50Hz ylöspäin aika tavalla.

Itse olen kytkenyt noita ylijännitteelle mutta jännitteen ramppia pitää muuttaa niin että maksimijännite on korkeammilla kierroksilla, vaikka esimerkiksi suora ramppi niin että suunnilleen 0Hz=20V ja 50Hz=240V ja 80Hz 400V. Sitten kytkentä kolmioon. Noin saa voimaa enemmän yläkierroksille jos aikoo käyttää kovempaa kierroslukua kuin vakio. Muuten vääntö alkaa laskea 50Hz ylöspäin aika tavalla.
Hyvä tietää. Jotain tuollaista voisi varmaan kokeilla.

Yleensä yksivaihe taajuusmuuttajan ulostulo on 3x230V ja kolmevaihemuuttajan 3x400V.
Eli sisäänmenon vaihejännite ja ulostulon jännite max on samat.

Joo moottori tähteen tuon taajarin perään (3x230VAC perässä kolmioon). ABB taajarin mukana taitaa tulla pikaohje jonka mukaan laitat oleelliset parametrit sinne

Tänään kokeilin ajaa moottoria tuolla ACS800:lla. Laitoin moottorin arvot muistiin ja tamu suoritti ID-ajon jossa moottoria pyöritettiin eri nopeuksilla. Mutta normitilassa en saa moottoria pyörimään ollenkaan. Surina kuuluu moottorista mutta ei lähde pyörimään. Mietin että olisko tuohon ohjelmoitu joku ulkoinen nopeudensäädin tms. kun käytetty laite kuitenkin on.
Tietääkö joku onko tuossa joku tehdasasetusten palautustoiminto? En ainakaan manuaalista löytänyt. Sillä pääsisi ainakin puhtaalta pöydältä liikkeelle.

Tavasin vielä käyttöohjetta lisää. Käviköhän tässä nyt vanhanaikaisesti ja nopeus jäi asettamatta :rolleyes: Tämä selittäisi paikallaan jurinan. Noh, pitää ottaa huomenna uusiksi.

Noniin, käyttäjässähän se oli tietenkin (taas) vika, mutta periaatteesta pitää ensin syyttää laitteistoa :D

Eli moottorin kierrokset oli asetusten jälkeen oletuksena 0. Laitoin manuaalin ohjeella kiekat kohdalleen niin iloisesti pyörii moottori. Pitää lopulliseen asennukseen laittaa se ulkoinen potikka ja käyttökytkin niin helpompi säädellä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin