On yleisesti tiedossa, että SFS-EN ISO 12100 yms. riskianalyysistandardit ovat toimimattomia, mutta on yllättävän vaikea hahmottaa mikä niissä on pielessä ja ennenkaikkea miten niitä pitäisi muuttaa, että ne toimisi.
Olen tätä ongelmaa nyt miettinyt kuukausia, ja olen päätymässä siihen että tuossa edetään väärästä päästä ongelmaa. Vastaava ilmiö on shakkitietokoneiden algoritmeissa. Silloin kun pelasin shakkia aktiivisesti "Deep Though" oli tulossa ja normaali-ihmisen rahoilla ostettavat shakkitietokoneet olivat kökköjä. Nuo oli kuitenkin jo silloin loppupelissä vahvoja, kun nappuloita on vähän laudalla ja asemat ovat laskettavissa täydellisesti. Noissa algoritmeissa oli mielenkiintoinen laskentatapa loppupeliä varten, algoritmi ei lähtenytkään laskemaan laudalla olevaa asemaa, vaan "mattipäästä" alkaen kartoitti kaikki jäljellä olevien nappuloiden asemat joissa peli voi olla matti tai tunnettu voittoasema.
Tämä perustuu siihen, että suurin osa laskettavista siirtokombinaatioista voidaan välttää, koska vaikka ne ovat sääntöjen mukaan mahdollisia, niin ne eivät ole pelin voittamisen kannalta olenannaisia. Tällä tavalla algoritmi pystyy laskemaan voittosiirrot useita siirtoja aikaisemmin, kuin "toisinpäin" laskemalla.
Tässä riskianalyysi tapauksessa olennaista on jäännösriski, ja analyysi pitää aloittaa siitä päästä työn säästämiseksi. Riskianalyysin kannalta "laskentatyön" ero tulee selvästi esille yksinkertaisissa laitteissa esim. lyijykynä. On helposti havaittavissa, että on turha tehdä kovin syvällistä analyysiä eri riskeistä. Lähinnä kysymykseen tulee myrkyttömyys erityisesti esim. lasten piirtokynissä.
Nimestää huolimatta lyjykynässä ei ole lyijyä, vaan jotain grafiitti-saviseosta:
fi.wikipedia.org
Tässä pellettipolttimen tapauksessa on käytännön tilanne kun alkaa sorsajahti ja olen muutaman päivän reissussa. Vekotin on nyt valmis ja kaikki turvajärjestelmät on asennettu, joten tuon voinee nyt jättää päälle kun sähkön hinta on sikamainen. Aiemmin olen aina jättänyt reissuun lähtiessä sähkölle.
Pikaisesti jäännösriskiä arvioidessa tuo on selvästi pienempi kuin aiemmin öljypolttimen ollessa käytössä, joten homma bueno.