Nuoriso sen kulkuneuvot ja niiden kestävyys.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samoin, jousia ei ole noista katkennut, mutta jousilautasia on mennyt etutolpista, paras oli kun kerran kylällä ajelin ja nokkaan kihosi kumin käry, siinä sitten naureskelin emännälle, että jonkun ritsassa kettinki hinkkaa kummiin... samantien alkoikin etukumeksi lörpöttää... Oli etuvieteri mennyt lahosta jousilautasesta läpi ja renkaaseen...
Tuttua juttua. Muinoin työpaikalla tuli eteen homma jossa piti hakea askkaan auto tienpäältä trailerin kanssa kun oli heittäytynyt ajamattomaan tilaan. Siis patonki... Oli joku rellu josta etujousi oli poikki. Hätää kätevä omistaja oli vaihtanut eturenkaan kun se oli tyhjentynyt. Ei kun tuliuusi talvipyörä alle. Sata metriä ajoa ja sama rengas tyhjä. Soitti sitten meidän firmaan kertoen ongelman, Firman paku ja traileri perään. Eikun raato kärrylle ja firmassa nosturille. Oli sitten etujousi poikki ja katkennut kohta suoraan etukumiin osuen.
Tulipahan asiakkaalle hankintalistalle +90% kuntoinen suvikumi ja tuliuusi talvikumi. Jos olisi ensimmäisen rengasrikon yhteydessä olla yhteydessä korjaamoon eikä olisi omin voimin vikaa ymmärtämättä autoa siirtää. Toisaalta meikähän tuota kiittää kun korjaamo sai lisämyyntiä renkaan takia...
 
Se toi kierrejousen katkeeminen voi olla osittain perssonin yläpään laakerin takkuamisesta/jumista johtuva. Kun tulee jousikierteen suuntaista kiertävää kuormitusta painon lisäksi, jousi kun on suunniteltu pelkstään eestaas liikkeeseen, eikä kiertovoimille ......
Joo, sitikkaan vaihdoin nuo laakerit. Ja tästä noin 4 vuoden päästä ohjaus kampesi oikealle. Joskus kun käänsi ääriasentoon vasemmalle, kuului päng ja enää ei kammennut. No leimalla hylsy, molemmat etujouset poikki.
Jos olis jaksanu/viitsinyt heti vaihtaa nuo laakerit, olis ehkä säästänyt jousien hinnan.
 
Mikäs kiertovoima se pätkii takajousia?
Taivutusmomentti. Kierrejousihan joustaa kiertymällä, eli on tavallaan rullalle laitettu vääntösauva. Kierrejousen piäisi olla suunniteltu siten, ettei jouseen kohdistu ylimääräisiä taivutus- ym. voimia, mutta autosuunnittelijat suunnittelvat nuo vieterit päin ...ttua kustannus- ja tilasyistä. Oikein suunniteltu ei helpolla katkea.
 
Oopeleissa pätki tiuhaan taka kierrejousia, ihmettelinkin että mikä niitä oikein pätkii.
 
Samallaillahan se tosiaan kiertyy onko tanko suora vai kierteellä.
Ja ruoste luultavasti suurinsyy jousten katkeamiselle, tulee niitä epäjatkuvuuskohtia pintaan.
 
Ranskalaisiin ja saksalaisiin oon eniten jousia vaihtanut. En edes muista, että olisin joskus japsiin vaihtanut.

Hep! Yhteen - 92 Camryyn olen vaihtanut katkeamisen takia, puoli kierrosta oli inssi napannut käteen jousilautasen päältä :eek:

Muut on kyllä olleet eurovalmisteita.
 
Ranskalaisiin ja saksalaisiin oon eniten jousia vaihtanut. En edes muista, että olisin joskus japsiin vaihtanut.
Rê-nüü teki viime keväänä triangelit, 2 kierrosta irtosi jääden sillain passelisti roikkumaan, meinas seota pää enen kun lähimmän tunkin äärelle pääsi.
 
Ranskalaisiin ja saksalaisiin oon eniten jousia vaihtanut. En edes muista, että olisin joskus japsiin vaihtanut.

Joskus Datsun 100A:ssa katsuri itki makperssonin kupin riitteistä verkkoisuutta, lähes silmiinpistävää valonläpäisykykyä umpiteräksessä. Kätkin kuppiin vahvaa, henojakeista petonia, joka yhtyy teräksen liikkeisiin lämmön funktiona ja katsuri lauloi oodivirttä hyväksyessään tietämättään petonin ja raudan täydellisen yhtensulautuvuudeen, voi tuota autuutta erään modernin Kummelihahmon lyriikan keinoin:)
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös