Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

1. Käyttökatko foorumilla torstaina 27.2.2020 klo 19 alkaen.

Lisätietoja tässä viestiketjussa.
    Sulje ilmoitus

Nuoriso sen kulkuneuvot ja niiden kestävyys.

Viestiketju osiossa 'Sekalaista' , aloittaja Janski, 14.12.2016.

1. Janski

Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    588
    Mites muilla jälkeläisten kulkuneuvot kestää käytössä?

Meillä pojan jäärä 17v on aina särkenyt kaikki lainatut ja omat kulkineet joko tahallaan tai vahingossa,pää asiassa tahallaan väärällä käytöllä:paaseina:. Hullu (lääkärin toteama sellainen) isäpuoli eli allekirjoittanut:mrgreen: on kyllä kertonut esimerkkien kera että miten kalustoa käytetään mutta ei se idiotismi vaan istuu siellä päässä:outs:. Mopo tällä hetkellä ei uskois ku mankia kattoo että se on vasta vähän reilun vuoden vanha:facepalm:, jos ei muuta niin sitä he....tin keulaa pitää heittää ja tietenki vetää ympäri =mopon hanuri suorastaan ruopunu, takarenkaalla ei pääse ku max 1000km niin kankaat näkyy, tms. Eihän siinä muuten mutta se remontti kaatuu sitten mun niskaan ku pojalla on peukalo keskellä kämmentä ja mikä parasta ei minkäänlaista mielenkiintoa korjaamisen suhteen:kiroaa:. Nyt on pojalla ongelma päällä ku palo käämit ja tuumasin että ku minä korjaan mankia niin sinä teet mulle töita ja vielä mun tunti on kaks hänen tuntia:mrgreen:. Olisko porukalla muita konsteja mikä pistäis miettimään toiseenki kertaan että suttaisko tai keulisko:epätieto:.

Nii ja tekstin ulkomuodosta ja oikeinkirjoituksesta näkee että ei ole paljoa äidinkielen tunneilla kuunneltu ja sitten vielä luki häiröki yrittäkää ymmärtää:redface:.

2. _--Ville--_

_--Ville--_ Kansalainen

Saadut tykkäykset:
    25
    Itse jouduin kaikki itse korjaamaan ja maksamaan mitä rikoin/"kulutin ennenaikaisesti" esimerkiksi mopon suhteen. Isä piti huolen, että kulkuneuvot olivat tieliikennekelpoisia. Ennen ei tielle lähdetty ennen kuin mopo oli kunnossa. Kummasti ajotapakin mopolla alkoi muuttumaan kun takarenkaan pari kertaa vaihtoi. Ja yläasteikäisenä ei rahaa liikoja ollut. Isä ollut kyllä apuna remonteissa, mutta lähtökohta oli se että itse tehtiin ja pyydettiin sitten apua jos tarvittiin. Ja jos isä tuli apuun niin sitten oltiin vieressä ojentamassa sitä ruuvimeisseliä, eikä sisällä istumassa.

Motivaatiota itsellä ehkä lisäsi se, että kaupunkiin matkaa 20 km ja muita kulkuneuvoja ei ollut.

Maatilalta kun olen ja traktoreitakin kun oli käytettävissä niin samat säännöt pätivät. Traktori kierrettiin ympäri ja tarkistettiin polttimot, rengaspaineet silmämääräisesti yms, ennen kuin sai lähteä. Dieselverolaput tuli olla maksettuna ja traktori palautettiin tankattuna, vaikka tankki olisi ollut jo valmiiksi puolillaan lähtiessä.

Tekemällä oppii ja jos ei huvita itse tehdä niin sitten maksetaan jollekkin muulle joka tekee. Olkoon se isä, sukulainen tai korjaamo.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. Puuha

Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

Saadut tykkäykset:
    327
    Polkupyörä on kova sana. Toimiva ratkaisu kun meno menee liian villiksi.

• Tykkään Tykkään x 1
  4. borg

borg administi
    Ylläpitäjä

Saadut tykkäykset:
    3 877
    Ja talvella sukset. Tai potkukelkka. Nöyryyden oppitunti.

5. Ultimate Welder

Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

Saadut tykkäykset:
    5 109
    Aika näyttää, reilun vuoden sisällä kolme jälkeläistä siirtymässa fillarista autoilun pariin...:hermot:

6. Janski

Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    588
    Nii vaan ku se munamankeliki särkyy :paaseina: aivan sama mikä se kulkine on kengät mukaan lukien:evil:. Sehän tässä onkin se ihmetyksen aihe että kun ei se oo meidän jäärä ainu näkyy olevan ihan trendi nykyään:paniikki:. Sama se on minulla aikanaan ollu omasta pers taskusta on pitäny maksaa kaikki, polkupyöränki eteen piti myydä pirusti sipuleita. Tavallaanhan se toi jääräki maksaa omistaan mutta kun se menee säästöistä joiden eteen ei ole tarvinnu mitään tehdä niin voihan siinä olla tieten yx syy:Häh:. Mutta nyt tästä eteen päin tekee töitä perskuta.

7. _--Ville--_

_--Ville--_ Kansalainen

Saadut tykkäykset:
    25
    Työnteko on varmasti ihan hyvä keino maksaa remontteja. Voisihan siihen laittaa lisäehdon sille tehdylle työn määrälle? Jos joutuu yksin laittamaan niin yksi tunti mopon korjausta tarkottaa kaksi tuntia töitä tekijälle. Mutta jos tulee mukaan korjaamaan ja edes yrittää auttaa niin joku alennus tällöin voisi olla passeli. Kahden tunnin sijaan joutuisikin tekemään yhden tunnin töitä. Näin esimerkiksi.

Mulle on kovaan päähän taottu ajatusmaailma että "tyhmyydestä sakotetaan, mutta virheitä sattuu kaikille". Jos on sattunut joku kämmi niin yleensä ei ole itse tarvinnut maksaa/yksin korjata, mutta jos joku virhe tulee silkasta omasta tyhmyydestä niin siitä joutuu vähän maksamaan. Ns. oppirahoja. Isä-lapsi yms vastaavassa suhteessa hankkii vain olla ongelmana, että ne rahat saattavat tulla siltä vanhemmalta, jolloin maksumieheksi joutuukin se vanhempi. Itse olen ollut siinä mielessä onnekas että olen saanut lapsesta saakka olla töissä, jolloin raha on ollut "omaa".

8. Janski

Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    588
    Meillä Villen kaa on ajatus melko samalla tasolla voi tieten just siitä johtua että maalta ollaan. Perunoita on lajiteltu ja säkitetty talvet, kevät ja syys työt oltu tekemässä. Alle kymmen vuotiaasta traktorin ohjaamossa ja kalustoa ei ole ollut lupa särkeä.

9. cardaani

cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    2 783
    Tää nyky-yhteiskunta vaan on mennyt niin hulluksi, että rahaa tulee vaikka mitään ei tee. Samoin uuden hyödykkeen saa, jos entinen menee rikki. Eikä tämä koske vain lapsia, vaan moni aikuinen on samassa tilanteessa. Monelle nuorelle huono esimerkki tulee hyvinkin läheltä. Jos sitä ei sitten kotoa saa, niin kaveriporukasta omaksutaan.

Mulle ei maksettu viikkorahaa, joskus sain kymmenen markkaa johonkin menoon ja säästin siitä osan. Opin pitämään siitä rahasta huolta. Kova oli kurikin, jos jotain hajos, niin sitten sai olla ilman. Mopon kyllä sain 8-vuotiaana. Se tietenkin oli usein rikki ja isä ei ehtinyt korjaamaan. Piti sekin homma opetella silloin. Mutta kyllä tämä perse edellä puuhun metodi toimi, kun vaihtoehtoja ei ollut. Oppi pitämään niistä vähäisistä leikkikaluista huolta. Jaa siksi musta varmaan tuli tälläinen...

10. Puuha

Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

Saadut tykkäykset:
    327
    Sitten Konostellaan jos pyöräilykään ei kiinnosta. Tekee välistä hyvää. Toistoa joskus vaatii mutta kummasti alkaa pysymään vehkeet kunnossa kun aina kärsijän löytää peilistä.

Kengistä kannata huolta kantaa, ne on näin vanhemmiten myös kulutustavaraa. :oops:

11. ihmehitsari

ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack NoAd

Saadut tykkäykset:
    1 475
    Vaikea sanoa miten tuommoisen, jo aika vanhan teinin päähän isoja muutoksia tekisi. Ne kun on tullut pienestä pitäen opetettua jonkinlaiset tavat, niin suuria käytöksen muutoksia/ajattelun kääntämistä ei ole missään vaiheessa tarvinnut tehdä. Se kun tuommoinen 17 kesäinen on jo minun kirjoissa melkein aikuisen oloinen, se järjen käyttömalli päässä jolla pitäsi maailma läpi taaplata. Nuoruuden huimuutta vielä on mutta ajattelumalli semmoinen kuin mikä pitkälle aikuisuuteen vaikuttaa. Sitä jos kasvattajana tekee stopin teinin jo ehkä pitempää jatkuneen epätoivotun käytöksen ymmrtämisessä/sietämisessä niin tuloksena voi olla ihan mitä tahansa. Voi tulla entistä enemmän epätoivotumpaa käyttäytymistä kun ruvetaan rajoittamaan raikulimeininkiä, hälläväliä asennetta.
    Toki tässä on joutunut vermeitä korjailemaan/kustantamaan itsekin, mutta ei minkään idioitismin tai sanotun vastaisen käytöksen vuoksi kuitenkaan. Se kun on ukko perkeleen pojilleen sanonut, niin se on myös pitänyt. Kovin montaa kertaa ei ole tarvinnut samasta asiata huomauttaa jos huomautettavaa on ollut.

12. Janski

Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    588
    Joo en tiedä mikä siinä on, kaikki muu tavara tälläkin tapauksella pysyy ehjänä ei säry kun vahingoissa tai vanhuuttaan mutta noi kulkineet:paaseina:.Kuus vuotiaasta minä oo tuon kaa taistellu ja muut asiat kyllä on menny perille suht kivuttomasti. Töitä toi ainaki joutuu sen verran päivittäin tekemään että puut kantaa ja tiskarin tyhjentää, tietenki keväällä klapi savotassa on oltava mukana ja sitten kaikkea satunnaista lisäksi.utta helpollahan se pääsee vaikka itseen verrattuna.

#12 Janski, 14.12.2016
    Viimeksi muokattu: 14.12.2016
  13. Puuha

Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

Saadut tykkäykset:
    327
    Ei se järki aina tule vaikka ikää olisikin jo. Luonne tekee myös paljon.

Toiset toki oppii kuuntelemalla, toiset katsomalla toisia ja loput sitten kokeilemalla, joskus tosin toistoja tarvitaa useampia.

14. jusape

jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

Saadut tykkäykset:
    3 085
    Ja sit on tapauksia jotka ei kuuntele saati usko, tai edes halua kuunnella....

15. Josva

Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    1 286
    Tyttöpäitä kaikki 3,
    - Vanhin sai Kiinan skootterin - Honda Reebelin - Ford Fiestan, hyvin piti minä huolsin ja omillaan on ostanut nykyisen MB hardtobin jota myöskin huollan.
    - Keskimmäinen sai taas uuden Kiinan skootterin ja Toyota Corollan jota huollan ja hän ajaa sillä edelleen. Hyvin on pitänyt, paitsi ajoi skooterin pikkusiskonsa kanssa paskaksi kolarissa. Ei käynyt kevarikorttia.
    - Nuorin on 15 ja jätti / jättää mopo / mp hommat käymättä (johtuneeko kolarista), auton ajokortin lievästi pakotan käymään. Sen tulevasta kotterosta ei sitten tiedä?

16. Mika 82

Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    757
    Koitin kummipojalle opettaa työn ja rahan suhdetta. Valitteli, kun pitäisi saada 50€ puhelimeen. Nykyinen oli lumia, ja siihen ei saa pokemonia. Sanoin, että tuot 10l putsattuja mustikoita, niin saat sen 50.

No vituikshan sekin meni, kun pappa lähti metsään mukaan, ja mamma putsas...

17. Janski

Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    588
    Dodii ny alko meillä maailma opettaan :virne:. Mopeti on ollu liikkuvaa mallia sen jälkeen kun laitoin ehoksi että ku minä teen tunnin manki remppaa nii sinä teet kaks tuntia mulle töitä ( karjaladon siivous ei oo mukavaa hommaa):virne: Liikkunu on mutta ei oo ollu aikoihin tieliikenne kelpoinen noo tos pari päivää sitten setäsininen muisti tiketillä ja poisti kilven:rotfl:. Ohjaus sarvet miltei irti ( ollut tiedossa jo vaikka kuinka kauan mutta ei ole tuntunut poikaa häiritsevän niin paljoa että olis ehotellut kyseisen asian korjaamista) ,nopeusmittari ei toimi ja peili puuttuu. Nyt on pojulla sitten luulo että kun korjaa nää poliisin kirjaamat viat ja käyttää konttorilla niin saa kilven takas:Häh:. Noo eiköhän se katsuri tsekkaa muutenki sen kulkineen että onkos kunnossa vai olenkos väärässä kun minun mielestä katsuri setä on vastuussa että se kesintö on ihan oikeesti tieliikenne kelpoinen:Häh:. Meinaan kun se yllättävän pitkään kestänyt takarengas on silee ,jarruvalot ei toimi, keulasta puuttuu parkki valo ym:facepalm:. Nii ja sitä ylä t-palaa joka on revennyt josta johtuen ohjaus tanko on miltei irti ei saa hitsaten korjata nyt joutuu ostaan uuden kun jos olis älynny korjauttaa asian mulla aikonaan nii olisin hitsannu ja vahvistanut sen niin että ei enää hajoa.:facepalm:

• Tykkään Tykkään x 1
  18. borg

borg administi
    Ylläpitäjä

Saadut tykkäykset:
    3 877
    Kuulostaa siperialaisen itseopiskelun helmeltä. Oppi imeytyy tehokkaasti kantapäiden kautta koko kehoon saavuttaen aivotkin loppuhuipennuksen hetkellä. :peukku:

• Tykkään Tykkään x 4
  19. Ultimate Welder

Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

Saadut tykkäykset:
    5 109
    Kaksoset autokoulussa, nyt sitten etsinnässä molemmille omat ajopelit...:pccoffee::persauki:

20. borg

borg administi
    Ylläpitäjä

Saadut tykkäykset:
    3 877
    Harmi kun se speden kaksosmallin warrekin lie paalattu jo aikoja sitten.

• Tykkään Tykkään x 4

Jaa tämä sivu