Viestiketju:
NUFFIELD 460 -64

Kävin kerran juhannuksena uhkaretkellä Porissa. Kuplavolkkarin renkaassa oli vähän samanmoinen, kananmunan kokoinen paise, se vain ei ollut haljennut, vaan pullotti kuin Jaggerin etumus. Hyvin kesti reissun.

Takaisin tullessa oli Virroilla kuopan merkkiin spraymaalilla vetäisty SABRINA. :D Rantarock oli tuolloin vielä Virroilla. Nettitsekkauksen perusteella vuosi oli 1989.
 
Tuo vaan tässä viimeaikoina suoritettujen ajeluiden seurauksena varmaan, osoittanut lieviä kasvamisen merkkejä.....
 
Tuota joskus miettinyt, kävisikö tuollaiseksi eturenkaaksi maasturin rengas? Käytettyjä sellaisia tulee aina silloin tällöin vastaan ilmaiseksi.

Ovat ilmeisesti molemmat 16 tuumaisia.
 
Millirenkaita on juu nurkissa 16" koossakin.... Ovat vaan n. 5cm matalampia kuin nää tuumamerkinnällä olevat ( 7.50-16 ) Ja kurassa sellainen ei oikein ohjaa, luistelee vaan.
Kait se on uudet sellaiset 3-ripaiset etuset ostettava, n. + - 100€/kpl
 
Tuossa eturenkaassa lienee kunnon vanhanajan sisäkumi. Meidänkin Nuhviin laitettiin vanhat sisäkumit, rengasliikkeen dude ite totesi, että ne on paremmat kuin monet nykyään saatavat uudet
 
uudet sisäkumit laskee paineet läpi ku pakkanen menee lähemmäs -30 astetta.. varsionkin jos rengas seisoo eli esim peräkärryis.. moni sanonu et talven tai kovien pakkasten jälkeen saa ilmaa lisätä.. itel sama toises peräkärryn pyöräs.. toinen vanhempi ja ilmat pysyy..
 
uudet sisäkumit laskee paineet läpi ku pakkanen menee lähemmäs -30 astetta..

Voipi olla näin. Olen olettanut olevan kaasujen tilayhtälön mukainen juttu. Lämpötilan laskiessa paine laskee, mutta varmaan kumikin kutistuu kylmässä. Siitä huolimatta pakkasella rathat ovat luttanoita.
 
Vs: NUFFIELD 460 -64

Itse asiassa kumi saattaa jopa kutistua lämpötilan kohotessa. Sitä voi itsekin kokeilla. Kumirengas laitetaan pinkeälle jonkin kappaleen ympärille, esim. juomalasi. Neula työnnetään kumilenkin ja lasin väliin. Tehdään vaikka teipistä viisari neulan päähän, että nähdään, jos neula kiertyy.

Sitten kuumennetaan hieman kumilenkkiä neulan jommalta kummalta puolen. Ja kas, viisari kiertyy juuri päinvastoin kuin äkkiseltään luulisi.

Via Tapatalk
 
uudet sisäkumit laskee paineet läpi ku pakkanen menee lähemmäs -30 astetta.. varsionkin jos rengas seisoo eli esim peräkärryis.. moni sanonu et talven tai kovien pakkasten jälkeen saa ilmaa lisätä.. itel sama toises peräkärryn pyöräs.. toinen vanhempi ja ilmat pysyy..

Laskee ne uudet sisä"kumit" ihan normaalikesäkeleilläkin paineita läpi.
Meilläkin monta rengasta, joita joutui pumppaileen, milloin fillarin (5 kpl eli kymmenen rengasta) skootterin (2rengasta) kottikärryjen, peräkärryn, traktorin yms. renkaita, joissa oli uusi sisä"kumi"....aina kun oli tarvis, pumppaa ensin ilmaa renkaisiin...
Sit kerran sihiä nauttiessa tuli idea, jonka sitten hetimiten toteutin koemielessä, muutaman viikon testausjakson jälkeen sama homma kaikkiin sisäkumillisiin renkaisiin.
Sen jälkeen ei ole tarvinnut pumppailla kuin hyvinhyvin satunnaisesti....
Eli renkaan kokoon soveltaen oikean kokoinen pakkaus suhautetaan sinne renkaan sisään, pyöritellään että litku taatusti leviää joka kohtaan ja normipaineet sinne.
Ei suoda kiinankumikaan ilmaa läpi. Jos pelkää että venttiili jumii, niin voin kertoa että ei jumi.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyoran-hoito/Renkaanpaikkauspakkaus-36186/

Tietysti onhan siitä kustannusta, mutta kyllä sitä ennemmin hieman maksaa kun laitteet on renkaiden puolesta koska vaan käyttövalmiina eikä ensimmäiseksi tarvi käynnistää kompuraa....
 
Tuo paikka litkun tilalla voi kokeilla rasvatontamaitoa. Enot kertoneet, että nuorina poikina korjasivat hissukseen vajenevia renkaita laittamalla"kurria" renkaaseen pikkasen. Eli kurrihan on sitä rasvatonta maitoa jota meijeristä palautettiin lypsytiloille ennen. Sitä en sano mihkä ilmiö perustuu, mutta jäähän siitä kuivuvasta maidosta aika tiukka tahra pöytääkin, niin miksei se tukkisi pientä reikääkin sieltä sisäkummin sisäpuolelta päin.
 
Tuli nuffin ohjausta vähän tilkittyä. Molemmissa rt-päiden puslissa oli reipas 2mm välystä, ehkä vaikuttanee ajettavuuteen kun aurauksetkin alkaa saada jo sinnepäin missä pitäisikin olla....
Eli kuvakooste puslien valmistuksesta ja vaihdosta, senverran tuli tiftit rt-silmukoihin et liki 2T vaati prässis voimaa että paikalle meni.
Ei kuvatekstejä, mut ei kait nitä tarvita....

 
Noniin, taas tuli "pilattua" alkuperäistä eli porasin reiät ja laitoin rasvanipat RT-päihin, kaikenlisäksi vielä millikierteiset......

Yht 5 kuvaa, tuosta vasemmalle

 
Tuli tupla, kun oli toisessa välilehdessä kans auki sama lähettämättömänä.... Risti tämän viestin päälle.... ja ....
 
Pitäskös ottaa taas pajaan, muutama päivä ja jokunen ehtooki alkuviikolla "joutilasta" niin jos.... [SUP]|[/SUP]@__ hahmottelis ja sovittelis.... jos käsitätte

 
Pitäskös ottaa taas pajaan, muutama päivä ja jokunen ehtooki alkuviikolla "joutilasta" niin jos.... [SUP]|[/SUP]@__ hahmottelis ja sovittelis.... jos käsitätte


:peuk: :peuk: Pitää tulla kattoon ja tuoda yläne mestaril tuliais juomaa kun velkaa olen viel.;)
 
Jos päiväl ottais taas "työnalle" värkin......
Ens pitää tietty kattella, kuin sakeeta lakritsia piipusta saa ilman mutkaa tulemaan, kun ruokaruuvin vetää "tappiin" .....

Vaihtoehtohommana olis tietty allukan kauhan huulilevyn laittoprojekti..... Ja kait sekin pitäis tjurpottaaaaaa......
 
Noniin, jatkokehittelyä ja hahmottelua, jne......
Tuosta vasemmalle selaten yht 40 kuvaa, kuvatekstejä ei vielä toistaiseksi ole, tullee ehkä jossain kohtaa.....


 
Tää vaan jotain kokeilua..... Mitään en pilko etteikö ennalleen pysty palauttamaan, ja sitäkään vielä mitään varmaksi tiedä, miten pitkään tuo tuossa sitten on,,,,
 
Takaisin
Ylös