Muurahaiset jurkele

Viestiketju:
Muurahaiset jurkele

rölli

Kähmy
Liittynyt
30 Tammikuu 2017
Viestit
370
Milläs hitolla häädän murkut tontilta? Pienet mustat
otukset ovat alkaneet tekemään pesää vanhaan kantoon.
 
Joskus oli Baygonilla kasteltava muurahaismyrkky joka toimi myös siten, että kulki muurahaisten mukana pesään ja tehosi myös siellä.

Vanhemmat on mökillä käyttäneet oliko nyt raidin sellaista valkoista jauhetta. Mielestäni teho on jokseenkin vaisu ja tuo etenkin veden kanssa on monessakin suhteessa persiöstä.
 
Milläs hitolla häädän murkut tontilta? Pienet mustat
otukset ovat alkaneet tekemään pesää vanhaan kantoon.
Minä laittaisin vanhan laudan pätkän tai muun jo maassa olleen puun tms siihen kannon lähelle ja pari tämmöistä sinne alle. Tuhoaa koko yhdyskunnan parissa viikossa.

 
Luonnonmukainen aine on suola....reilusti kylvää sitä siihen kantoon ja ympärille...
 
Veteen sekoitettavaa myrkkyä oli ainakin viime kesänä vielä saatavilla. Kätevä kun kastelukannuun sekoittaa ja lorautaa pesään.
 
Pinkkiä jauhetta käytin itse, vaati kyllä sitkeän useiden kertojen operaation.
 
Muutama esim. 20 mm reikä kantoon, reiät täyteen jätikkää, antaa imeytyä ja tulta perään. Ei ole kantoa eikä kusiaisia. Vihaisia naapureita ja tulipalokunta saattaa olla. Ja äkäinen emäntä.

Mutta suola toimii, sitä vaan on tuommoiseen kantopesään vaikeampi annostella. Lämpimään veteen kun sulattaa suolaa niin paljon kuin liukenee ja sillä kastelee. Kanelistakaan eivät tykkää. Pelkkä vesi toimii myös, reilusti märkänä kun pitää kannon ja ympäristön niin häipyvät. Ei riitä, että on kostea vaan todella märkä.
 
Kasvatan tomaatteja ämpäreissä, tai pääasiassa 12 litran laastipaljuissa. Alkukesästä kun kastelen harvemmin, niin eivät ole moksiskaan. Saa kastella todella märäksi, että lähtevät. Pitää uida vedessä.
 
Omaa kokemusta ei ole, mutta mä oon kuullu että pyredroidit toimiisi hyvästikkin muurahaispesiin. Jos kaatelee pienen lorauksen esim sumutin kannuun ja sumuttelee pesän päälle niin muurahaiset katoontuvat. Aineiden saatavuus vaan on vähän rajoitettua kun pitää olla luvat ostella, mutta jos tuntee jonkun maajussin niin voi koittaa käyttää sitä bulvaanina. Esimerkki aineesta on vaikka decis. Käyttömäärä tolla on 0.1l/ha, ts tota pitää tollaseen pulloon lorauttaa niin vähän kuin vaan osaa mutta siltikin töhnästä tulee ihan järjettömän vahvaa ja itse en ainakaan haluisi hengitellä syntyvää sumua ilman filttereitä (siinä on syynsä että tommosta töhnää ei myydä markettien hyllyillä kaikille ohikulkijoille)
 
Miks pitää käyttää järjettömiä myrkkyjä, kun ihan kaupan hyllyltä saatavalla myrkyllä murkut katoo, eli suolalla.
 
Eikös @rölli hyönteishotellia suunnitellut. :)
Meillä kanssa sama meininki. Piha täynnä keltiäisiä, niitä pieni mustia ja sitten kekomuurahaisia. Nurmenleikkuussa saa olla tarkkana ettei seiso liian pitkään yhdessä paikassa kun on kuitenkin se kusiaispesä jalan alla.
 
Miten toimis urea? Jos ostaisi monta laatikkoa ohrapirtelöä, suodattais sen ja täsmäsuihkuttais kohteeseen.
 
Mulla kans alkaa pian loma
Olis jotain ”järkevää ” tekemistä jos uhrais osan lomasta noinkin tärkeään testiin
 
En tiedä tulisko siitä sanomista, jos kasvihuoneessa sihdattaisiin tomaatinkasvatusastiaan. Saattais tulla kova sato.
 
Saattaisi ne kusiaisetkin ureasta tykätä kyttyrää. Kasveille ainakin on turhan kovaa tavaraa ja kualevat kun muutaman kerran kuseksii juurelle.
 
Takaisin
Ylös