Mitsubishi Pajero gen1 -88

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IMG_20250721_112319.webpIMG_20250721_113841.webp. Se siirty ihan ominvoimon pihalle ja meni vielä ihan omin voimin takas talliin💪. Takakonttiin vielä romut, takaovi ja sivuoviin tiivisteet niin alakas olemaan ihan oikeesti vähänä. Jarrut tuntuu jotenki hassulle ja pitää seisoa ihan tosissaan petaalilla että menee soralla lukkoon 🤔. Tarvii ny eka vielä ilmata lisää ja Jeesuksella vielä🤔

Jarrut tuntuu jotenki hassulle ja pitää seisoa ihan tosissaan petaalilla että menee soralla lukkoon
Toimiiko tehostin? Pumppaa sammuksissa muutamia kertoja jarrua ja käynnistä kone jarru pohjassa, niin polkimen pitäisi painua vähän lisää koneen käynnistyessä.

Toimiiko tehostin? Pumppaa sammuksissa muutamia kertoja jarrua ja käynnistä kone jarru pohjassa, niin polkimen pitäisi painua vähän lisää koneen käynnistyessä.

Tehostin toimii. Pedaali tuntumaan tullu semmonen nytkähdys. Pedaalille ku lisää voimaa niin yhtäkkiä nytkähtää semmosen 10mm syvemmälle. Takajarrujen paineensäätöventtiiliä miettiny että voisko se aiheuttaa🤔

Tehostin toimii. Pedaali tuntumaan tullu semmonen nytkähdys. Pedaalille ku lisää voimaa niin yhtäkkiä nytkähtää semmosen 10mm syvemmälle. Takajarrujen paineensäätöventtiiliä miettiny että voisko se aiheuttaa🤔
Voi olla, että tämän tiedätkin, mutta kaikki lukijat välttämättä ei niin alb-venttiilissä on myös yleensä ilmausruuvi, jonka kautta pitää ottaa ilmat pois ennen takajarrusylinterien ilmausta.

Mikä se on ?
Ei niissä muistaakseni ole kuin ALB venttiili korkeintaan taka-akselilla.
Ilman abseja olevissa jenkeissä ja ainakin joissain vanhemmissa japseissa se "jakotukki" heti pääsylinterin jälkeen. Sellainen n. 4x10 cm messinkikäikäle, mihin tulee pääsylinteriltä kaksi putkea ja lähtee kolme putkea sekä siinä on yksi sähkökytkin, 1- tai 2-johtoinen. Siellä sisällä on kara, joka sulkee vuotavan jarrupiirin. Eli takapiirin tai jommankumman etujarrun etupiiristä. Karan liike liikuttaa rajakytkintä ja sytyttää kojelautaan jarrujen varoitusvalon. Jeepissä enkä Camarossa ainakaan ole saanut ilmattua takapiiriä ilman alipainetta, että kara palautuisi keskelle. Kara palautuu paineella itsekseen, kun jarruissa ei ole ilmaa eikä vuotoa ja painetaan kovasti jarrua.

GM pikapeissa, Blazer, Jimmy, Suburban, ja farkuissa tuo käikäle ( rauta tai alumiinikuorinen ) on kuskinpuolella runkopalkissa about kuskin jalkatilan kohdalla.
Ja kaikissa niissä sinne ei mene kuin etu- ja takajarrupiirien paineiden tulo ja lähtö = 4 putkea.

GM pikapeissa, Blazer, Jimmy, Suburban, ja farkuissa tuo käikäle ( rauta tai alumiinikuorinen ) on kuskinpuolella runkopalkissa about kuskin jalkatilan kohdalla.
Joissain vanhemmissa japseissakin olen moiseen törmännyt. Jeepissä ja Camarossa on sisäloksussa heti pääjarrusylkän alla.

Voi olla, että tämän tiedätkin, mutta kaikki lukijat välttämättä ei niin alb-venttiilissä on myös yleensä ilmausruuvi, jonka kautta pitää ottaa ilmat pois ennen takajarrusylinterien ilmausta.

Joo vankasti oli ilmaruuvi kiinni ja tukossa. Toki venttiili oli mulla sillon ruuvi penkissä niin suht nätti oli irrotella ja putsata

IMG_20250722_115854.webpIMG_20250722_120511.webp. Keskinkertaista yrittää mutta priimaa pukkaa🤷. Takalunkan ripoja useampia mutta kaikki enemmän tai vähemmän lahoja🤬. Tällätään sitte etuoven ripa siihen🤷

Kelles se alb venttiili nyt jotain juonii 🤬. Katsurin rullilla ku takasia ajo niin yhtäkkiä poljin painuu pari senttiä alas ja jarrut jumissa🤨. Muuten jarrut helevetin tasaiset mutta sitten ku se pedaali voima kasvaa riittävästi niin naks ja renkaat jumissa🤔. Muuta valittamista ei ollu😊 ja kyllä muuten syynäsi tarkon👍

Nyt ku sitten tietäs🤬. Minä sen alb venttiilin käytin osinaki tiivisteet ainaki naamalla katsottuna ehjät paskaa siellä kyllä oli mutta ei putsauksella ollu vaikutusta ihan samallain se narskahtaa. Poljinta ku polkee niin alb:n vipu liikkuu mutta narsk. Venttiilille tulee keulasta kax putkea ja siitä lähtee yx jarruilla niin minähän aloin epäilemään itseäni ja pistin ne keulasta tulevat putket ristiin niin kotterosta hävis jarrut miltei kokonaan🤦. Hankala ku ei näköjään huushollissa ole ku minä joka jaksaa moottori sammuksissa polkea pedaalin niin lattiaan että narsk kuuluu ja moottori käynnissä sitä ääntä ei kuule nii tiedäppä sitten että mistä se ääni niinku oikeastaan kuuluu. Sitä alb venttiiliä ei ihan joka paikasta noin vaan löydykkään mikä se tää fruugo on ku sieltä näyttäs olevan kuvissa saman näköistä käikälettä saatavilla l200 mitsuun sopivana. L200 on samat takajarrut ku tossa pätikässä. Kuka nyt sitten osaa mulle kertoa että mikä siellä oikeasti on syyllinen🤬

Mikäs siinä on nyt muuttunut ison rempan yhteydessä? Alb säätövivun asento?

No sitä minä yritän käsittää että mitä muuttunut🤦. Tossahan on vaan jousi alb:n ja akselin välissä ja samassa tällissä ku ennenkin. Jarrua ku polkee niin yhtäkkiä pedaali nytkähtää ja narskahdus kuuluu. Ilmoja oon laskenut joka puolelta ja ei enää kuplaakaan mistään tule ja pedaali on muuten ihan ok kuntoinen kunnes sen runttaa kaikin voimin lattiaan. Sitä joistakin minä oon venytelly ja vanutellu joka suuntaan ja aina se narskahdus kuuluu🤬

Joku naarmu jossain, joka puhdistettaessa on puhdistunut liikaa?

Onhan nää kaikki romut ollu irti ja laatikossa että kaikki on mahdollista. Nyt ku joku osaisi sanoa melkoisella varmuudella vian olevan tuossa niin tohtis alakaa katteleen uutta toimivaa🤦. Näyttää vaan uusilla olevan valikoima heikonlainen. Pääsylinteriä tietenki vois epäillä kun tyhjillään sekin on ollu mutta mikä siinä tommosen vian aiheuttas🤔. Pääsylinterissä on kax ulostuloa joista toisesta menee etujarruille putket plus yksi haara alb venttiilille toinen paine lähtö menee suoraan alb venttiilille.

Muuttuisiko narahdus, jos lastaa takaluukun täyteen painoa ja sitten painaisi jarrupoljinta? Tai käsin manipuloi venttiilin toiseen äärilaitaan?

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin