Että kyseisen konetyypin yksi pahimmista vikaskenaarioista voi olla öljypumpun öljynpaineen säätösolenoidin jumitus alennetulle painetasolle ja siihen tyyppivikaan on tarjolla kyseisellä osanumerolla ratkaisu.
OK, tulpan asensin liki heti auton ostettuani.
Auton lyhyt historia seuraava taaksepäin: Ollut minulla nyt toista vuotta, kilometrimäärä kopalla 314tkm. Tuohon asti olen siis ajanut luokkaa 40tkm.
Autoon on vaihdettu moottori jolla ennen ostoani ajettu 20tkm ja luokkaa 2 vuotta, kuitenkin niin, ettei moottoritoimittajan takuu ole enää voimassa. Moottorista ja ohessa tehdyistä muista korjaustoimista on kuitit tulleet auton mukana.
Vaihtomoottoriin oli siis vaihdettu tuo kyseinen öljynpaineen säätösolenoidi sen asennuksen yhteydessä. Ymmärsin jostain luettuani että ko kapineelle on valmistaja määritellyt myös vaihtovälin, eri asia kuka sitä noudattaa.
Meillä tässä naapurustossa neliökilometrin alueella tämä on yt sitten kolmas hajonnut OM651 ja toinen tämän vuoden numerolle. Lähes naapurille kuulemma annettu 17k€ tarjous moottorivaihdosta merkkiliikkeessä, vuosimallin 17 vastaavaan autoon.
Öljynpainetta en ole mitannut, mutta koneen käynnistysrapina lyheni eli oletettavasti tulpan asennuksen jälkeen hydrauliset noistajat ja nokkaketjun kirittimet sai nopeammin öljynpaineen kuin solenoidin kanssa.
Vaihtomoottorin mukana tuli ohjeistus vaihtaa öljy 10tkm välein jota oletan noudatetun, kuten itse tein.
Luultavasti auto seisoo talon takana aikansa, periaatteessa jos ajattelisi sen jollakin 5k€ budjetilla laittavansa kuntoon, en sitä summaa siihen heti ole lyömässä eli katsellaan vaihtoehtoja miten toimitaan. Yksi vaihtoehto voisi olla alle 3k€ hintaisen viton osto ja koneen kannibalisointi siitä, olisi havainnoitavissa ajokuntoisesta autosta moottorin toiminta ettei osta sikaa säkissä ulkomailta purkuosana.
Toki kiinnostaa kuinka kriittisesti sama moottori pitää olla. Siellä on automaatti perässä