Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Eikö tammertiisselistä saa kunnostettuja kun lyö nipun viissatasia tiskiin
Olen käsityksessä ettei ko kioskin suuntaan kannata edes kusta... rahaa osannevat ottaa.

OM651 myllyn kunnostus luetun perusteella ei onnistu kaikilta joten näkisin että nykyinen menee romulavaan ja katsellaan sopiva purkuautosta ja ajetaan kunnes taas leviää

Olen käsityksessä ettei ko kioskin suuntaan kannata edes kusta... rahaa osannevat ottaa.

OM651 myllyn kunnostus luetun perusteella ei onnistu kaikilta joten näkisin että nykyinen menee romulavaan ja katsellaan sopiva purkuautosta ja ajetaan kunnes taas leviää
Onhan se harrastus tuokin...

Mua ei vittuakaan kiinnosta autojen sorraus ne on paskaa kaikki tyynni. Mutta köyhän on korjattava mitä pesäänsä vetää... Harrasteet on enemmän niitä vehkeitä joissa runko ei ole peltiä

Aamusta kävin koiran kanssa metässä ,nelisen tuntia paineli Jymy menemään.
Iltapäivällä tein muorin vollepollen jakopään ja vaihdoin alatukivarren.

29163.webp

Hyvä keli vielä yölläkin vähennellä puinteja. :autoilee:

Nyt muuten kaikkien viime talvena ja tän kesän aikana Belairiin tehtyjen säätöjen ja kohennusten myötä sehän alkaa oleen oikeen mukava ajopeli. Melkeen kaikki toimii sillai kun kuuluukin. Viimeksi ajellessa ei oikeen isommin enää mikään häirinny, kun jarrupolkimeenkin vähän tottu.

Hyvä keli vielä yölläkin vähennellä puinteja.
Ollessani sellanen pikkunössi, jo ennen koulun alkua jotain siihen 12-13 ikäiseksi yhdellä naapurin ukolla oli säkkin puiva vaari ja siellä tuli seisottua säkkivahtina sentäs eräänkin kerran, jos ei ollu omat puinnin menossa. Äiti aina muistutti pienempänä ollessa että sitten kun Penna laittaa valot päälle, pitää lähtee kotiin. Kyllä se monesti pitkälle aamuyöhön kuulemma vaaria käskytti...

Voi olla, ettei Jonnet muista, millainen on säkkiin puiva vaari.
1789535869308.webp

Tuo ny pystysä eli kuljetusasennossa oleva lava tiputettiini ketjujen varaan vaakasuoraan ja torviin kiinnitettiin hehdon säkit. (hehto=KVG)
Tossa on näköjään jotku pehmeenpaikan levikkeet asennettuna vetopyöriin. Ei silppuria, joten pahnat poltettiin pellolla, SE oli mukavaa hommaa...

Jonkin säkkikoneen säkinvaihtajana olin joskus itsekin, mutta en yhtään muista merkkiä. Ei tainnut juurikaan olla säiliöön puivia kylillä siihen aikaan.

Jonkin säkkikoneen säkinvaihtajana olin joskus itsekin, mutta en yhtään muista merkkiä. Ei tainnut juurikaan olla säiliöön puivia kylillä siihen aikaan.
Kaikilla muilla puimurinomistajilla lähiympäristössä oli kyllä säiliökoneet...tää ny oli siellä -65 eteenpäin kummiski. No saatto jossain syrjäkulmilla olla vielä muillakin säkkikoneita mutta harvassa ne jo oli siellä kuuskeetluvun puolivälin jälkeen mitä niitä puimureita pelloilla näin...

luulisin että säkeissä "kaappikuivurissa" tai lavakuivurissa irrallaan?

minun aros on saavipuimuri, kun se ollut alunperin säkkikone jossa sepänteko säiliö jonka purin ja tilalla olen käyttänyt saavia

Kyllä niitä oli monenlaista kuivurityyppiä, oli säkkikuivuria, lavakuivuria ja sitten ihan siilokuivuria, jollainen tällä Pennalla (Pentti ol oikee nimi mitta pennaksi sanottiin) oli, tais silloin kuuskeetluvun lopussa olla kartanoa lukuunottamatta uudenaikaisin kuivaamo.

Kuis tuo säkkitavara yleensä kuivattiin?
Kaappikuivurilla, ainakin täällä periferiassa. Säkit kannettiin (aika jyrkkiä) portaita ylös ja kaadettiin kaappiin ja alhaalla oli haloilla lämmitettävä uuni josta lämmin ilma nousi kennojen läpi ylös. Välillä piti muistaakseni laskea kaapista alimmaisia jyviä säkkiin ja kantaa taas ylös jotta kuivuminen olisi tasaista.
Tällä kylällä oli kaksi kaappikuivuria joista toinen rakennus vielä pystyssä. Kaapin vedonparantajatkin vielä katolla!

Mahtaako noita moottoreita kuinka löytyä purkuosana kun lie tuo laakereiden pettäminen kohtuu yleinen vaiva kyseisessä koneessa

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin