Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Eilen aamulla haettu puuttuvat ruuvit, käyty asentaas yski lämpöopatteri samalla katselmoiden rintsikan tulevia sähköhommia. Ehtoommalla loput laudat lattiaan, viimeisiin joutui hiukan päältä ruuvaan kun ei mahdu seinän viereen koneen kans. josrtain syystä tämä lautasatsi oli erittäin tiukalla pontilla eli voimaa sai käyttää monessa kohtaa. Seuraavaksi olisi väriä ja lakkaa kun keritään.

IMG_20260727_195636.webp

Ruuveillako nuo tikut tulee nurkasta kiinni?

ei pidä kenenkään loukkaantua, mietin nimityksiä sahatavaralle...

Arkikielissä ymmärrän että lankkua on isoa ja pientä, pienessä päässä tyypillinen lankku on kakkosnelonen, ysikasineljäkasi mitallistettuna, sitten on kakkoskakkonen ja kakkoskolmonen, onko ne sitten oikein lankkuja.

Järein lauta mitä mulla on niin 32mm paksua ja 25mm lautaa myös mitä huonerempassa käytetty.

Sitten kun lautaan tehdään savokset niin siitä tulee "hirsi" tai "kevythirsi" - voi että!

Oma käsitys että hirsi on semmoinen "kymmenen tuumaa" paksu vähintään ja kirveellä veistetty, höylähirret ja palojha yhteen liimatut teolliset sitten, omassa arvossaan olkoot.

ei pidä kenenkään loukkaantua, mietin nimityksiä sahatavaralle...

Arkikielissä ymmärrän että lankkua on isoa ja pientä, pienessä päässä tyypillinen lankku on kakkosnelonen, ysikasineljäkasi mitallistettuna, sitten on kakkoskakkonen ja kakkoskolmonen, onko ne sitten oikein lankkuja.

Järein lauta mitä mulla on niin 32mm paksua ja 25mm lautaa myös mitä huonerempassa käytetty.

Sitten kun lautaan tehdään savokset niin siitä tulee "hirsi" tai "kevythirsi" - voi että!

Oma käsitys että hirsi on semmoinen "kymmenen tuumaa" paksu vähintään ja kirveellä veistetty, höylähirret ja palojha yhteen liimatut teolliset sitten, omassa arvossaan olkoot.
No juu, just itellä on projektina 58mm kevythirrestä (pitkästä tavarasta) tehty aitta. Sitä jo moni viisastellut, että mitäs hirttä se on...

Markkinoilla on vaan paljon ohuempiakin tuotteita, joita kevythirreksi kutsutaan.

Niin ja tosiaan vielä ryssännurkat tulee mun aittaan.

Menee virallisesti niin että
2x2" on rima. Kuullostaa korvaan oudolle, minusta rima on 22x50mm.

Vasta 50mm x 150mm on lankkua. Pienemmät on soiroa. Täälläpäin ei tosin ainakaan puhekielessä tai muussakaan kukaan puhu soirosta.

Jos tukki on sahan läpi ajettu joka pinnalta ja suorilla sivuilla, se on parru. 100-250mm kanttiinsa.

Hirsi ei ole kai teollinen sahatuote, niin siihen tämä ei ota kantaa. Kaippa se saisi 150mm leveää olla jotta kutsuisin hirreksi.
sivu 13 on noita puutavan nimiä.

joo kyllä sama assosiaatio rimasta, että sen mieltää enempi sellaiseksi tavaraksi mikä menee taapeliin välirimoiksu tai kun perus 22 laudasta ottaa sirkkelillä siivun niin se on rimaa.

Parru-nimitystä en tunne paikkaunnalla käytetyn. Piiru 100x100. Taitaa tosin kotopaikan rakennuksista löytyä 150 kanttiinsakin

Piiru on kulmamittayksikkö ja parru kantikasta puutavaraa. Alkujaan vestettyä, nykyään myös
sahattua. Oli muinoin yksi suomen tärkeimmistä vientituotteista.

Piiru on kulmamittayksikkö ja parru kantikasta puutavaraa. Alkujaan vestettyä, nykyään myös
sahattua. Oli muinoin yksi suomen tärkeimmistä vientituotteista.

Kyllä ja ei. Tuo kulmamitta-asian kuulin vasta armeijassa. Alla google AI kommentti hakuun "piiru"

Kulman mittayksikkö
    • Kompassipiiru: Yksi kolmaskymmeneskahdesosa (1/32) ympyrästä eli 11,25 astetta.
    • Tykistöpiiru: Sotilaallinen mitta, jossa ympyrä on jaettu 6000 tai 6300 osaan. [1]

Puutavara ja rakentaminen
    • Sahatavara: Neliskanttinen puu, jonka paksuus ja leveys ovat samat (100–175 mm).

Ei, poljin meni pohjaan lujasti polkaisemalla. Sen verran vielä ainetta ettei ajaessa huomannut. A-katsuri ois varmaan laittanut punaisen lapun lasiin tuosta.
Onpa se sitten aika kuiva ollut..:eek:
Ei mulla nestemäärä ole polkimen painumiseen vaikuttanut ennenkuin on jo vetänyt ilmat säiliöstä. Sitten on kyllä rantapallojarrut/ei jarruja.

Onpa se sitten aika kuiva ollut..:eek:
Ei mulla nestemäärä ole polkimen painumiseen vaikuttanut ennenkuin on jo vetänyt ilmat säiliöstä. Sitten on kyllä rantapallojarrut/ei jarruja.
Kyllä se tuntuukin näin jälkeenpäin ajateltuna että poljin on jarruttaessa vähän alempana kuin normaalisti. Normi kevyissä jarrutuksissa sitä ei vielä huomaa. Näkyviä vuotoja ei löytyny. Mutta eipä siinä auta kun täyttää ja ilmata jarrut ja kuukauden päästä uusiksi

Kyllä se tuntuukin näin jälkeenpäin ajateltuna että poljin on jarruttaessa vähän alempana kuin normaalisti. Normi kevyissä jarrutuksissa sitä ei vielä huomaa. Näkyviä vuotoja ei löytyny. Mutta eipä siinä auta kun täyttää ja ilmata jarrut ja kuukauden päästä uusiksi
Eihän se taso muuten laske, ellei paloja ja kenkiä ole aivan loppuun raudoille ajettu tai vielä enemmän tai jossain ole vuotoa. Vuoto on usein pääsylinterissä tehostimeen päin, eli moottori polttaa jarrunesteen eikä vuotoa näy. Säiliön merkkien väli on jotakuinkin palojen kulumisen verran. Palojen kunto onkin helpoin tarkistaa jarrunestesäiliöstä, ellei joku ole mennyt täyttämään kuluneilla paloilla. Sitten tulee yli säiliöstä paloja vaihtaessa. Mulle on pari kertaa katsastuksessa suullisesti huomauttanut lähellä alarajaa olevasta nesteestä. Olen vaan tuumannut, etten täytä, kun on kuluneet palat.

Eihän se taso muuten laske, ellei paloja ja kenkiä ole aivan loppuun raudoille ajettu tai vielä enemmän tai jossain ole vuotoa. Vuoto on usein pääsylinterissä tehostimeen päin, eli moottori polttaa jarrunesteen eikä vuotoa näy. Säiliön merkkien väli on jotakuinkin palojen kulumisen verran. Palojen kunto onkin helpoin tarkistaa jarrunestesäiliöstä, ellei joku ole mennyt täyttämään kuluneilla paloilla. Sitten tulee yli säiliöstä paloja vaihtaessa. Mulle on pari kertaa katsastuksessa suullisesti huomauttanut lähellä alarajaa olevasta nestee
Ei kuitenkaan ruveta vielä kovin paljon huolestumaan, jos yli 20 vuotta vanhaan autoon pitää jo nyt lisätä jarrunestettä.

Ei kuitenkaan ruveta vielä kovin paljon huolestumaan, jos yli 20 vuotta vanhaan autoon pitää jo nyt lisätä jarrunestettä.
Tokihan ne on vaihdettu säännöllisesti. Sata tuhatta kun pääsee yksillä jarrupaloilla, niin jos edes joka toisella kerralla nesteetkin vaihtaisi.

Tokihan ne on vaihdettu säännöllisesti. Sata tuhatta kun pääsee yksillä jarrupaloilla, niin jos edes joka toisella kerralla nesteetkin vaihtaisi.
Kerran on jarrut laitettu uusiksi joskus ennen kuin itse sain ajokortin. En tiedä onko vaihdettu nesteitä. 174000 mittarissa nyt

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin