Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Minä en ole vielä kyytä onnistunut näkemään muualla kuin terraariossa. Kyy on kyllä ainakin kerran nähnyt minut kun puri nilkasta.

E: toki tiellä olen jotain raatoja joskus nähnyt.
Meillä niitä tuntuu riittävän.
Kaks kertaa purrut koiraa. Ei oikein tykätä niistä pihapiirissä. Metsässä saavat olla miun puolesta vapaasti.

Jumankavita ku alako isänmaa liikkumaan! :peukku:
Näytä liitetiedosto 151376
Juu on sitä vähän liikuteltu

IMG_20250512_155350.webp

IMG_20250512_163604.webp

Minä en ole vielä kyytä onnistunut näkemään muualla kuin terraariossa. Kyy on kyllä ainakin kerran nähnyt minut kun puri nilkasta.

Onko sulla pihapiirissä kusiaispesiä? Niitä kyyt inhoaa, kun kusiaiset pystyy syömään kyyn elävältä.

Meillä kyitä oli pihassa paljon, kun olin lapsi. Oltiin juuri muutettu tänne maalle, tämähän oli välillä puoliksi autiona, lähinnä kesäasuntona. Sitten kun alettiin aktiivisesti nurmet leikata, katosi kyytkin. Tätivainaan mökillä, mikä nyt on vuokralla, on oikea käärmeenpesä, välillä oikein kahina kuuluu keväällä. Sellaista kivikkoa, mitä Saimaan saaret on. Puumalassa Rokansaaressa virkistysaluesäätiön retkisatamassa pesii kyyt saunan alla. Useasti on saunassa sisällä ollut kyy, kun menee lämmittämään, olen joskus nähnyt, kun palomuurin takaa luikertelee lattialle kesken yleisen saunavuoronkin.

Just näihin aikoihin keväällä niitä näkee paljon teitä ylittämässä tai ainakin sitä yrittäneitä, ilmeisesti siirtyvät talvehtimis paikoilta kesämailleen.

Kyllähän noita jokunen aina kesällä näkyy, syy lienee siinä että asutaan peltojen ja metsän keskellä jokirannassa. Ainakin aina ovat joko menossa rantaan tai tulossa sieltä. Hyvä tapaisia ovat, ainakaan vielä eivät ole koiria purreet, yksi nukkua rötkötti ajokoiran kyljessä häkissä yksi kesä ja ajokoira meinas saada paskahalvauksen kun heräs :D Yksi ainoa kyy ollut joka oli niin pahapäinen ettei edes hätistämällä lähtenyt karkuun, sihisi vain. Sillä oli komia arpi selässä, suht iso kaveri. Ujutin sen sitten ämpäriin ja kuskasin vähän reilumman matkan päähän.

Kyllähän noita jokunen aina kesällä näkyy, syy lienee siinä että asutaan peltojen ja metsän keskellä jokirannassa. Ainakin aina ovat joko menossa rantaan tai tulossa sieltä. Hyvä tapaisia ovat, ainakaan vielä eivät ole koiria purreet, yksi nukkua rötkötti ajokoiran kyljessä häkissä yksi kesä ja ajokoira meinas saada paskahalvauksen kun heräs :D Yksi ainoa kyy ollut joka oli niin pahapäinen ettei edes hätistämällä lähtenyt karkuun, sihisi vain. Sillä oli komia arpi selässä, suht iso kaveri. Ujutin sen sitten ämpäriin ja kuskasin vähän reilumman matkan päähän.
Joo, ei niitä tappaa tarvitse. Eikä lain mukaan edes saa. Ämpäri ja siirtoistutus toimii hyvin. Pari kevättä sitten kissa leikki jollain mökin kuistin alla. Katsoin hetken päästä vähän tarkemmin, ja se oli sellainen n. 15 cm kyynpoikanen. Laitoin ämpäriin ja vein kilometrin päähän aurinkoiseen mäenrinteeseen.

Kun olin pikkupoika, niin ukki opetti, miten homma tehdään ilman lapiota ja ämpäriä. Tarvitaan sopiva Y-haarakeppi, jolla pidetään kyytä paikallaan painamalla läheltä niskaa maata vasten. Sitten kun se ei pääse puremaan, niin sen voi ottaa pään takaa vaikka peukalon ja etusormen väliin. Itse olen tosin varmuuden vuoksi laittanut käteen paksun hanskan. Nuorin pikkuveljeni on minua reilun 13v nuorempi ja hän kertoi muutama vuosi sitten muistavansa, miten olin demonstroinut kyyn käsittelyä hänen ollessaan alle kymmenen vanha. On se isoveli päällikkö, oli miettinyt, kun mökin pihasta vietiin joku satunnainen sokkelin viereen eksynyt kyy käsipelillä kauemmaksi.

Minä asun peltojen ja metsän keskellä, muurahaisia ja jotain kusiaisiakin pihapiirissä kyllä on, sen takia kärmekset ei viihdy. Isä on puhunut että joskus 70-luvulla kyitä näki parilla heinäpellolla, mutta tässä pihapiirissä niitä ei ole näkynyt.

Minä asun peltojen ja metsän keskellä, muurahaisia ja jotain kusiaisiakin pihapiirissä kyllä on, sen takia kärmekset ei viihdy. Isä on puhunut että joskus 70-luvulla kyitä näki parilla heinäpellolla, mutta tässä pihapiirissä niitä ei ole näkynyt.
Varmaan osaltaan vaikuttaa hyvin hoidettu piha ja lyhyeksi leikattu nurmikko.

Sitten kun se ei pääse puremaan, niin sen voi ottaa pään takaa vaikka peukalon ja etusormen väliin.

Joskus alle mopoikäsinä kans harrastettiin tuota. Ekakerta oli vähän ilkee kun kyy kääriyty käsivarren ympärille. Monihan luulee että käärme on limanen, vaikka todellisuudessa se on silkin pehmeä ja kuiva.

Piippua polttava setämies teki ku kyy tuli hänen asuinpaikkansa pihaan, nappasi kyytä just niskasta kiinni, imas pari reipasta vetoo piipusta, nitkutti kopan irti ja puhals piipuvarresta piipuniet kyyn suuhun.
Ei menny ku hetki ku kyy roikku velttona....eikä enää heränny.

Ajateltu, eli kalliiksi tulemisen mahdollisuus on olemassa :persauki:

Offroad koheltamisessa tarviis olla tellinki ensinnäkin rationkuulokkeelle ja sitte toisekseen otsalampulle 🤔

1747124420667.webp

Ekan kerran näin kyyn yli nelikymppisenä ja sekin 60km päässä kotoa

mun isän koti paikalla on kyy käärmeitä. mua aina peloteltiin ku pikkupoikana siellä liikuin että älä mene joka kiven koloa tutkiin. isä ja sen velipojat näki joka kesän ainki yhen kyyn ellei pari tai kolmekki. mutta minä näin vasta 35v siellä ensinmäisen ja sen jälkeen en oo nähnyt. oli rantaan menevällä polulla kerällä mutta aika nopeesti se lähti siittä kulkee eteen päin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin