Miksi jollain toimii ja jollain ei toimi, hajoaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkuula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Käyttäisin sanontaa ”mittari vaihtojännitealueella”. Silloin mitataan vaihtojännitettä. Virta-sanaa ei kannata mainita ollenkaan. Syyttäjä takertuu siihen ja tuomio tulee.
 
Käyttäisin sanontaa ”mittari vaihtojännitealueella”. Silloin mitataan vaihtojännitettä. Virta-sanaa ei kannata mainita ollenkaan. Syyttäjä takertuu siihen ja tuomio tulee.
Njoo, tietenkin noin, mut kyl puhekielessä käytetään sanontaa tasavirta tai vaihtovirta kun puhutaan vaikka moottoreista, onko se tasavirtamoottori vai vaihtovirtakone....
 
Njoo, tietenkin noin, mut kyl puhekielessä käytetään sanontaa tasavirta tai vaihtovirta kun puhutaan vaikka moottoreista, onko se tasavirtamoottori vai vaihtovirtakone....
Jospa tasajännitelaturi ja vaihtojännitelaturi? ;)
Noh, virtaa kumpikin tuottaa.
 
Virta sitä ja virta tätä.

Melkein voisi maallikolle suoraan sanoa yleispätevästi "sun ei tartte mitata virtaa mistään" koska virranmittaus yleensä suoraan tapahtuu sarjakytkennällä.

Sikästeen ihmiset joita kiinnostaa "paljonko virtaa on akussa jäljellä" niin joko sulattelee ne halpis mittarit tai kalliimmista polttaa kaalliit sulakkeet. Heille pitäisi antaa oikeastaan DC-mittaukseen kykenevä virtapihti kun se on monessa asiassa erittäin pätevä, kun mitataan kuorman ottamaa virtaa. Yleismittarilla kun pitää osata valita oikea alue ja tietää onko vaihto eli tasavirrasta kyse ja vielä kytkeä mittajohtimet oikeisiin paikkoihin.

Ja oikeastaan edes koko virranmittaus-souvviin lähtemistä ennen pitää arvioida oletettava virran määrä ja sen perusteella valita asianmukainen mittalaite. Sitten ammattilaisten piirissä pitää myös olla selvillä vaikkapa keskuksella vallitsevan ikosulkuvirran määrä ja kuten yllä tuli niin jännitteenkin suuruus. Tää vaikuttaa mittalaitteiden kategoriaan ja tietty siihenkin että on valokaarihaarniskaa niskassa ennenkö lähestyy kiskoja pahat mielessä..

Temu tai muu kiinanmittari saattaa olla hengenvaarallinen jo "kotitaloustason" jännitteillä. Kiinalaisilla ei ole kummoinen moraali kun leimaavat mittareihin CE-merkkejä ja piirtävät CAT-luokkia. Luokattomat mittajohdot voivan olla jo hengenvaaralliset. Länsimaisen mittarin orggis-mittajohdot voivan maksaa 50€ ja ylikin.
 
Periaatteessa ei muuta, mutta halpiksista ei voi mennä takuuseen. Isovirtaisessa mittauskohteessa voi valokaari syttyä siinä toimintahäiriössä ja sulakkeen palaminen ei sitä välttämättä katkaise.
 
Sori, tarkoitin MITTASI JÄNNITETTÄ MITTARI VAIHTOVIRTA-ALUEELLA, EI TASVAVIRTA-ALUEELLA.
Koska olen yhden halpismittarin itsekin saanut savuamaan koska mittasin vaihtovirtajännitett mittari tasavirran jännitemittausasetuksilla.
Tämä selvä 😂😅😂😅
 
Periaatteessa ei muuta, mutta halpiksista ei voi mennä takuuseen. Isovirtaisessa mittauskohteessa voi valokaari syttyä siinä toimintahäiriössä ja sulakkeen palaminen ei sitä välttämättä katkaise.
Eikös sulakkeen pitäisi tuollaisissa kohteissa olla hiekkatäyttteinen ?
 
Esimerkiksi Flukessa on 1000V jännitteelle tarkoitetut sulakkeet ja ne palaa ilman sen kummempaa draamaa. Kyllä sen mittarin pitää kestää sen maksimijännitteet ilman liekkejä myös väärinkäytettynä eikä sinne saa mitään valokaaria syttyä.
 
Pitää toki jos on asianmukainen mittari. Minä en menisi random kiinanmittareista takuuseen luki niissä mitä merkintöjä hyvänsä. Edes Suomesta ostettuna sillä nykyäänhän markkinoille tuotavia ei kukaan tarkasta.

Flukessa on. Muissa voi olla mitä sattuu. Fluken sulakkeen hinnalla voi saada pari halvemman pään mittaria
 
Esimerkiksi Flukessa on 1000V jännitteelle tarkoitetut sulakkeet ja ne palaa ilman sen kummempaa draamaa. Kyllä sen mittarin pitää kestää sen maksimijännitteet ilman liekkejä myös väärinkäytettynä eikä sinne saa mitään valokaaria syttyä.
Fluke siitä paska, ettei mittaa yli 1000 volttia dc.
 
Vaihtovirralla sulakkeen palaessa valokaari on yleensä aika heikko, kun jännite (samalla virta) on nollassa 50 kertaa sekunnissa.
Tasavirralla se valokaari/kipinä ei samalla tavalla sammu, eli vaatii erilaisen sulakkeen.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös