Miksi jollain toimii ja jollain ei toimi, hajoaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kkuula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Usein näihin kavereihin, joilla ei mikään kestä, yhdistyy se yhteinen nimittäjä, että kestämättömät vehkeet eivät ole omasta lompakosta tai vekselistä hommattuja.
 
Uskomattomia hintoja. Tässä ei ole montaa vuotta, niin tehtiin merkkikorjaamossa (kaksi eri merkkiä) jarrunesteen vaihto ison huollon yhteydessä 54€ sis. jarrunesteen.
Perushuoltojen hinnat ovat nousseet hurjasti viidessä vuodessa. Sama Toitsu samassa merkkiliikkeessä ennen välihuolto n 140€ ja iso n 260€, nykyään n 200€ ja 500€. Suuressa huollossa pieneen lisänä raitisilmasuodatin ja jarrunesteen vaihto. Ennen ei osannut olla viemättä merkkiliikkeeseen, enää ei osaa mennä sinne lainkaan, vaan tehdä itse 1/5 hinnalla.
 
Usein näihin kavereihin, joilla ei mikään kestä, yhdistyy se yhteinen nimittäjä, että kestämättömät vehkeet eivät ole omasta lompakosta tai vekselistä hommattuja.

Nykyisin en lainaa ennä koneitani, syy on kun ne pääsääntöisesti palautettiin paskaksi käytettyinä.
Huvitti kun muinoin annoin Dextan kiljotiini pilkkurilla lainaan sanoen tankki on täynnä ja täynnä pitää palauttaa, se ei viennyt varmasti ainetta kuin 1-2l/ h siinä hommassa. Vittu 4 ukkoa oli rangat ojossa odottamassa vuoroaan milloin pääsee tökkimään, kone rouskutti joka iskulla. Vähän kauttarantain sitten kyselin todeten onpa teillä vauhti päälläänsä, ainetta palaa kuulemma joutoiskulla josta pitää ottaa hyöty irti turhaa kulunkia muuten vuan on.
 
En tiedä särkyykö giljotiinikone jos jatkuvasti syöttää, mutta puukasa suurenee kyllä nopeammin, kun ei turhaa anna joutavaa ronksuttaa. Oma ei sen takia ainakaan ole rikki mennyt.
 
Ei se särkyny kun lisä ohjeistin että yhen karahka ukon täytyy lopettaa syöttäminen sekä siirtyä hihnakuljettimen puolelle syntynyttä sumaa selvittelemään, ei keriny hihnan laipat siirtää syntyvää silppua siinä tahdissa.
 
Kyllähän se on klapivehkeen pyöritys traktorin dieselmoottorille yhtä vittua, lähes yhtä paha että kävisi samat ajat tyhjäkäyntiä. Kun dieselit tykkää käydä käyntilämpöisenä ja kunnon kuormalla, muuten valuu lakua putkesta, ohenee moottoriöljy kun palamatonta ainetta valuu öljyyn, öljykin nokeentuu enemmän. Että paree se on edes vähän kuormittaa.
 
Kyllähän se on klapivehkeen pyöritys traktorin dieselmoottorille yhtä vittua, lähes yhtä paha että kävisi samat ajat tyhjäkäyntiä. Kun dieselit tykkää käydä käyntilämpöisenä ja kunnon kuormalla, muuten valuu lakua putkesta, ohenee moottoriöljy kun palamatonta ainetta valuu öljyyn, öljykin nokeentuu enemmän. Että paree se on edes vähän kuormittaa.
Lämpenee ne vaikka tyhjäkäynnillä siihen 80-90 asteeseen jos termostaatti on kunnossa. En ollu ennen nähny ainuttakaan konetta jossa tulee mustaa nestettä pakopuolelta kun käy tuntejakin aivan tyhjäkäynnillä mutta FORD näköjään osaa sellaisen. Vaikka ei juuri savuta näkyvästi.
 
Kyllähän se on klapivehkeen pyöritys traktorin dieselmoottorille yhtä vittua, lähes yhtä paha että kävisi samat ajat tyhjäkäyntiä. Kun dieselit tykkää käydä käyntilämpöisenä ja kunnon kuormalla, muuten valuu lakua putkesta, ohenee moottoriöljy kun palamatonta ainetta valuu öljyyn, öljykin nokeentuu enemmän. Että paree se on edes vähän kuormittaa.


361 valametti Pilke patun edessä ja kahteen mieheen syötetään valametille liika suurta puuta niin lämpenee se:bwisser: ja varsinkin kytkin levy🤦. Välissä sammuu ku sauna lyhty🙈
 
Käsityökalujakin kuluu ja menee rikki toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

Paremmin kestää kun valitsee ensisijassa isokokoisen työkalun.

Esim vaikka 24mm hylsy mieluummin kolmen varttin vääntiöllä kuin puolen tuuman. On paksumpi seinämä ja vahvemmat vääntiöt.
Samoin siirtoleukapihdit ja muut kuluvat ja väljistymään taipuvaiset työkalut kannattaa kanssa ottaa aina isommasta päästä.

Toisarvoisiin hakkaamisiin huonommat tuurnatapit ja taltat niin ei parhaat kulu.. yms
Itsestäänselvyysiä kokeneemmille, mutta nuorille ne niksit kannattaa kyllä neuvoa.:peukku:
 
Ei ole vielä mitään mennyt rikki, vaikka mehtäautoteillä usein kiviä meneekin linkoon. Mutta kun on tarpeeksi ohut murtopultti, niin eipä nuo oikein riko mitään. Levykytkin ei lingossa toimi.
Miksi levykytkin ei lingossa toimisi? Toki jos liian pienen kytkimen pistää että se antaa heti semmoiset savut että saa hallille lähteä levyjä vaihtamaan niin äkkiä silloin tympäsee mutta ainakin viimeiset 20v on meillä lingossa ollut levykytkin ja eipä toiminnassa ole mitään ongelmia. Oisko kerran 10v kun levyt uusii niin sen enempää tartte tehdä.
Kysyin yhdeltä tutulta ison autoliikeketjun kaverilta tämän päivän tuntiveloitushintoja. Tavan autot 170 €/h, sähkärit 255 €/h.
Onneksi ei ole raskaskalustopuolella vastaavia hintoja. :paniikki:
 
Miksi levykytkin ei lingossa toimisi? Toki jos liian pienen kytkimen pistää että se antaa heti semmoiset savut että saa hallille lähteä levyjä vaihtamaan niin äkkiä silloin tympäsee mutta ainakin viimeiset 20v on meillä lingossa ollut levykytkin ja eipä toiminnassa ole mitään ongelmia. Oisko kerran 10v kun levyt uusii niin sen enempää tartte tehdä.

Onneksi ei ole raskaskalustopuolella vastaavia hintoja. :paniikki:
Kyllä ne perässä nousee. Valitettavasti.
Kuulemma ex työpaikan tuntivelotus huitoo 120€/alv0% nykyisin ja kilometrivelotus jotain 60€ tunti + 1.5€/km. Muuttivat ton kilometrivelotuksen jossain kohtaa.
Viimesen keikan kun itse tein tuntivelotus oli 90€ tai 95€ tunti ja kilometrit 2.5€ alvittomana mutta tästäkin on jo reilu 6 vuotta aikaa.
 
Miksi levykytkin ei lingossa toimisi?
Jos sen säätää sillein, että ei luista, niin ei myöskään pienestä tetävästä iskusta luista ja jotain särkyy. Jos taas säätää niin löysälle, että suojaa kunnolla, ei kestä kuormittaa kunnolla. Murtopultti kestää tasaista kuormaa melkoisesti, mutta iskusta katkeaa.
 
Kyllä ne perässä nousee. Valitettavasti.
Kuulemma ex työpaikan tuntivelotus huitoo 120€/alv0% nykyisin ja kilometrivelotus jotain 60€ tunti + 1.5€/km. Muuttivat ton kilometrivelotuksen jossain kohtaa.
Viimesen keikan kun itse tein tuntivelotus oli 90€ tai 95€ tunti ja kilometrit 2.5€ alvittomana mutta tästäkin on jo reilu 6 vuotta aikaa.
Verottomana 7x/h on ollut tässä veloitukset vähän riippuen onko korjaamolla vai kotona käyneet.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös