Metallisorvit

Viestiketju:
Metallisorvit

Älä ainakaan romuihin pistä. Tuollakin sorvailee monenlaista, riippuu laakereiden kunnosta joka on pakan takana seon liukulaakeri. On korjattavissa kyllä sekin. Kierteitä pystyy tekeen millisiä ja tuumaisia edellyttäen, että on rattaat tallessa. Rattaiden asennus järjestys löytyy kotelon kannesta toden näköisesti.
Minulla on tuollainen, sillä tulee monesti pienet sorvattua vaikka on isompikin käytössä.
Ei tuo kauheasti paina, varsinkin jos purkaa osia irti osat kulkeekin sitten jo farkunperässä.
Tällä palstalla on toinenkin tuollaisen omistaja.
 
Näytä liitetiedosto 34463 Terve!
En tiedä lukeeko kukaan tätä ketjua enään, mutta olisi kysymys teiltä jotka jotain sorveista tietää.

Eli tämmöinen metallisorvi jäi nyt itselle käteen vaarin jäämistöstä ja olisi kiva tietää jos joku tunnistaisi sorvin merkin, iän ja laadukkuden.
Sorvi on tällä hetkellä lapissa ja itse asun etelä-suomessa, niin pohdin onko sen työn väärti kuskata se tänne etelään, vai heittääkö pois.
Löytyykö sorvistasi minkälaisia ja minkäkielisiä merkintöjä? Englannin-,saksan ,ranskan tai ruotsinkielisiä? http://www.lathes.co.uk/ Täältä voisit etsiä sorvisi merkkiä ja mallia. Vaikka paljon listasta puuttuu sorvinvalmistajia. Ei edes Tampellaa näy!
 
Merkistä en osaa sanoa, mutta ihan asiallisen näköinen kone. Näyttäisi olevan vielä kohtuullisen helppo kuljettaakin. Ei ainakaan pois kannata viskata.
 
Suomalaisista sorvin valmistajista voidaan mainita myös Viipurin Ammattikoulu. Museostamme löytyy koulussa tehty pieni pöytäsorvi ja ihan oikea laadullisesti ja teknisesti täysin tehdastekoisen veroinen kärkisorvi!

012.JPG 013.JPG 014.JPG 028.JPG IMG_0976.JPG
 
Nyt sain uusia kuvia sorvista.
Kyljestä löytyi leima P OY. Löysin tietoa että saattaisi olla partaterä Oy:n valmistama.

IMG-20171117-WA0001.jpg

Alapuolella kaapeissa jotain sorvaukseen liittyviä työkaluja varmaankin?
IMG-20171117-WA0007.jpg IMG-20171117-WA0006.jpg IMG-20171117-WA0008.jpg

En tosian ennen sorvien kanssa ole ollut tekemisissä, niin ihan tietämätön olen näistä vehkeistä. Jos joku nyt merkin perusteella koneen tunnistaa niin kerro toki!

Meinasin pistää koneen myyntiin jollekkin joka sitä tarvitsee näiden arvo on vaan vielä mysteeri :Häh:
 
No sorvisi on Partaterä Oy:n valmistama POY ! Tässä lisää tietoa prof. Veijo Kauppisen kirjasta "Sorvien valmistus Suomessa".

001.jpg
 
Nyt sain uusia kuvia sorvista.
Kyljestä löytyi leima P OY. Löysin tietoa että saattaisi olla partaterä Oy:n valmistama.

Näytä liitetiedosto 34478

Alapuolella kaapeissa jotain sorvaukseen liittyviä työkaluja varmaankin?
Näytä liitetiedosto 34479 Näytä liitetiedosto 34480 Näytä liitetiedosto 34481

En tosian ennen sorvien kanssa ole ollut tekemisissä, niin ihan tietämätön olen näistä vehkeistä. Jos joku nyt merkin perusteella koneen tunnistaa niin kerro toki!

Meinasin pistää koneen myyntiin jollekkin joka sitä tarvitsee näiden arvo on vaan vielä mysteeri :Häh:
Missä päin Suomea sorvi pitää majaa? Harrastatko yleensä metallitöitä,eli tartteisitko muita alan koneita? Museomme voisi olla kiinnostunut sorvista taltioimismielessä,osana kotimaista teollisuushistoriaa. Sorvin pitää olla kutakuinkin kuosissaan , alkuperäinen ja hintaluokka realistinen. Meille on kertynyt myös modernimpaa kalustoa ,kuten automaattinytkyä ym. jotkä kävisivat mahd. vaihdossa!
 
Tuossa minun sorvissa lukee tuo poy samassa paikassa ja grönbplom kyltti pylkän pään jalassa.
Onkos konepajamies se jolla on se hieno museo täynnä näitä vanhoja laitteita.
 
Missä päin Suomea sorvi pitää majaa? Harrastatko yleensä metallitöitä,eli tartteisitko muita alan koneita? Museomme voisi olla kiinnostunut sorvista taltioimismielessä,osana kotimaista teollisuushistoriaa. Sorvin pitää olla kutakuinkin kuosissaan , alkuperäinen ja hintaluokka realistinen. Meille on kertynyt myös modernimpaa kalustoa ,kuten automaattinytkyä ym. jotkä kävisivat mahd. vaihdossa!

Tosiaan sorvi sijaitsee lapissa Inarin keskustassa. Olen itse kirvesmies ammatiltani enkä metallin työstöä harrasta, joten tämän alan vehkeille ei tarvetta.
Sehän olisi mahtava jos tämä teidän museoon päätyisi. arvosta en tiedä sanoa vielä mitään mutta tarjota saa mitä vain :)
 
Mites borg ? Olisko mahollista siirtää se mun luoma ketju "Karhula sorvi -50 luvulta" tähän ketjuun? Sorvihan paljastu olevan -16 -17 valmistetuksi.. En sit ällynny ettiä tätä keskustelua aiheesta kun olin niin huumassa kun ostin sorvin.. "Tätä mä aina oon halunnu" oli vaan mielessä..
 
Ehkä paremminkin vois olla tälläiset laitteet ihan omanaan. Otsikkoa vaan ajantasalle vois päivittää... ?
 
Voi se olla omana ketjunaan, vaihdetaan otsikko ja mainitaan notta selvisipä tämäkin.
 
Voi se olla omana ketjunaan, vaihdetaan otsikko ja mainitaan notta selvisipä tämäkin.

Juu, Pidetään omana ketjunaan vaan. Muokkaan vaan otsikkoa.

Onkos kukaan ostannu mitään AB Torafors OY,ltä. Näyttäs olevan suht halpaa sorvitarviketta ym. halvalla.. Niin, hyvää ei saa halvalla..
Uusikaarlebyy osoitteena.. Pikkuhiljaa pitäs kaikkee sorvilisuketta hommailla pienellä budjetilla. Kaveri anto just ylimääräsen MK3- B18 välikappaleen kun noita RÖHM 1-16mm poraistukoita, siis lähes käyttämättömiä on tossa -50 luvun? Oksaporasysteemissä 3kpl joutilaana tähän sorvi ym käyttöön.
 
Mun käsittääkseni hinta/laatusuhde on ihan hyvä.
Karsee keli muuten täällä.
20171123_121953.jpg
 
Samannäköistä keliä oli pirkkalassakin päivällä. Sittten alko tuleen vettä.
 
Täytyypi jossain vaiheessa tilailla Toraforssilta kokees jotain. Täällä tihkuu vettä ja+3 mittarissa.. Oli kiva tota velttoa vahtia viedä aamulenkille.. Kiva kiilto oli tienpinnassa..
 
@Konepajamies tässä kuvia tämmöisestä jyrsijästä. Valtaakseli vetoinen. Ei ihan alkuperäisessä asussa, mutta vanha.
Laite jouten lähtee poisvienti hintaan jos mahtuu museoon.
20171125_125330.jpg 20171125_125407.jpg 20171125_125433.jpg
 
Jostain kehittänyt ajatuksen, että miehellä pitää olla sorvi. Nyt olisi ehkä mahdollisuus ostaa Colchester Chipmaster 5x20. Kahlasin netistä tarinoita koneesta ja ilmeisen laadukas laite on ollut aikoinaan. Onko täällä kenelläkään kokemuksia kyseisestä härvelistä?
 
Tuommonen pikkunen italainen Pasquino NV 150 mulla on, ehkä 60-luvulta. Kärkikorkeutta 150 johteitten päällä ja kärkiväliä 800 mm luokkaa. Jonkun amiksen entinen vissiin. Muuten ihan hyvä peli, mut katkasuterällä rupee helposti soimaan. Vissiin kelkassa vähän väljää, johteet vaikuttaa kuitenkin olevan ok. Kelkassa kun ei oo niitä kiilasäätöjä, ni ei pääse kirraamaan. Poikittaisliikkeelle on ja sille pikku pitkittäisliikkeelle, mut ite kelkkaa ei saa kirrattua johteisiin. Ois ees topruuvit, millä saa kelkan lukittua johteeseen, niiku vaikka TOSissa, ni se tappaa värinät hyvin katkastessa. Vähän isompaa oon kyttäilly, mut tolla mennään toistaseks. Jos jollain ois nurkissa tohon sopivaa teränpidintä, ni voisin ostaa, joko nelipidin tai pikakiinnike, mielummin tietysti pikakiinnike. Tossa on joskus käytetty jotain niin isoa terää, et se ei oo mahtunu pitimeen, ni se on rälläköity ihan vi..uix :pesis:.

20171203_000902.jpg


20171203_000922.jpg


20171203_000955.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt tutkailin tarkemmin, ni on siellä johteissakin kulumaa. Onko mitään oikotietä onneen? Näyttää olevan ainakin ne kaavintajäljet hävinny. Kelkka kuitenkin vissiin enemmän kulunut. Vai onko paras laittaa koko keksintö kiertoon, kun vähän isompaa tekis mieli.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös