Metallisorvit

Viestiketju:
Metallisorvit

Tuosta Paulimorista tuli mieleeni, joku ( en tiedä kuka oli ) antoi mulle Paukepäivillä kangaskassin.

IMG_20230613_162748.jpg
 
Sääkö se olit ?
Et tainnu esittäytyä sen paremmin ?
Nooh, siel tuli turistua niin monien kanssa, että hyvä jos 5% muistaa..... Ja harvemmin nähdyistä naamoista ehkä edes sitäkään....
 
Sääkö se olit ?
Et tainnu esittäytyä sen paremmin ?
Nooh, siel tuli turistua niin monien kanssa, että hyvä jos 5% muistaa..... Ja harvemmin nähdyistä naamoista ehkä edes sitäkään....
Katotaan sit ens vuonna, jos ois aikaa turista😋
 
Näyttää nuo laatusorvit olevan vähän hakusessa, tai sitten ylihintaisia ja toisella puolella maata, niin katsellut tässä noita pienempiä (ja halvempia) kiinasorveja. Paulimotilla olis ihan hyvä valikoima ja rahtikaan ei hirveitä kustanna, noin 300-400 euroa sorvin koosta riippuen. Pari vaihtoehtoa jotka just menis vielä budjettiin.

Pienempi: https://www.paulimot.de/Drehbank/pm3700

Isompi: https://www.paulimot.de/Maschinen/D...be/181/Drehmaschine-PM3800-mit-400-Volt-Motor

Pienempi malli voi kyllä jäädä aikas pieneksi kun 125mm pakka ja 26mm karareikä. Isommassa olis 160mm pakka ja 38mm karareikä. Mutta tässä isommassa ei ole syöttövaihteistoa vaan syötöt säädetään hammaspyöriä vaihtamalla, mikä vaikuttaa työläältä.

Itsellä kun ei sorvauskokemusta ole niin mietinkin, että miten paljon noita syöttönopeuksia joutuu ruuvailemaan näin kun tallisorvauksesta puhutaan? Jätetään kierteiden sorvaus nyt pois laskuista. Että saisko jotain perus puslaa ja holkkia tehtyä ihan yhdellä syöttönopeudella? Vaikka nyt 0.10 tai 0.15mm/r

Saa tehtyä, vaikka käsisyötöllä. Ja oman kokemuksen perusteella noi Paulimotin kamppeet on ihan hyviä hintaisekseen, mulla on PM2700 pikkusorvi ja F400G jyrsinkone. Toi sorvi meinaa tavantakaa käydä pieneksi mitoiltaan mutta on sen kanssa vielä pärjätty. Ja kun kiinalaisesta koneesta kuitenkin on kyse niin tykkirasvojen pesu, voitelu ja välysten säätö on ensimmäiset tehtävät asiat.
 
Saa tehtyä, vaikka käsisyötöllä. Ja oman kokemuksen perusteella noi Paulimotin kamppeet on ihan hyviä hintaisekseen, mulla on PM2700 pikkusorvi ja F400G jyrsinkone. Toi sorvi meinaa tavantakaa käydä pieneksi mitoiltaan mutta on sen kanssa vielä pärjätty. Ja kun kiinalaisesta koneesta kuitenkin on kyse niin tykkirasvojen pesu, voitelu ja välysten säätö on ensimmäiset tehtävät asiat.
Veikkaan että ilman noita rasvoja hiekkapuhallus olis ensimmäinen tehtävä asia ¯⁠\⁠_⁠(⁠ ͠⁠°⁠ ͟⁠ʖ⁠ ⁠°͠⁠ ⁠)⁠_⁠/⁠¯
 
Saa tehtyä, vaikka käsisyötöllä. Ja oman kokemuksen perusteella noi Paulimotin kamppeet on ihan hyviä hintaisekseen, mulla on PM2700 pikkusorvi ja F400G jyrsinkone. Toi sorvi meinaa tavantakaa käydä pieneksi mitoiltaan mutta on sen kanssa vielä pärjätty. Ja kun kiinalaisesta koneesta kuitenkin on kyse niin tykkirasvojen pesu, voitelu ja välysten säätö on ensimmäiset tehtävät asiat.
Kyllähän tällä pm2700 mallillakin varmasti sais omat sorvaukset hyvin pitkälti tehtyä. Ja rahaa jäis teriin ynnä muuhun hilppeeseen. Miten hyvin tällä onnistuu moc tangon sorvaus?
 
Veikkaan että ilman noita rasvoja hiekkapuhallus olis ensimmäinen tehtävä asia ¯⁠\⁠_⁠(⁠ ͠⁠°⁠ ͟⁠ʖ⁠ ⁠°͠⁠ ⁠)⁠_⁠/⁠¯
Varmaan, mutta välysten säätö on toivotonta ennen kuin nuo varastorasvat on pois.
 
Kyllähän tällä pm2700 mallillakin varmasti sais omat sorvaukset hyvin pitkälti tehtyä. Ja rahaa jäis teriin ynnä muuhun hilppeeseen. Miten hyvin tällä onnistuu moc tangon sorvaus?

Pikkusorvi, värinät tahtoo olla ongelma. Pieniä kappaleita on tullut tehtyä saaduista jämäpaloista, en tiedä onko nuo tarkalleen mitä mutta imacroa ja imatra 550 kuulemma ainakin on tuossa satsissa.
 
Omalla reilut parisataa kiloisella sorvilla on tullut jokunen palikka nuorrutusteräksiä sorvattua ja niihin on yleensä saanut paremman pinnanlaadun mitä tavan rakenneteräksiin. Sorvissani on 750w kolmivaihe moottori ja tuolla teholla saa nuorrutusteräksestä enää melko pientä lastua irti.
Ainakin tuossa mun sorvissa jälki paranee mitä lujempaa pyörittää kappaletta ja moottorin teho rajoittaa lastunpaksuuden nuorrutusteräksillä reilusti alle teräpalojen optimaalisten työstöarvojen.
 
Hankalaa on löytää kohtuu hintainen tarkka manuaalisorvi. Hinnat nousee ihan pirusti huutokaupoissa.
Mulla oli tarkka Taiwanilainen Somatec 1m kärkivälillä. Ongelma oli vaan että se oli aivan liian pieni karaporaukseltaan.
Nyt Potisje pa 30 2m kärkivälillä, karaporaus 90mm. Mahtuu pyörii vähän reilumpikin akseli. Painoa 3t.
Kuvasta puuttuu vielä lastu suojat takaa ja edestä.
IMG_20230301_165323.jpg
 
Minun jyrsimessä on nyt 10mm tappiterä paikallaan jaksaa hyvin pöyrittää 15kw mootorilla
 
10mm tapilla on hankala saada edes 5 kilowattia otettua... (Ilman huikeita kierroslukuja) Todellisuudessa jää pariin kW ainakin itsellä
 
Kyllä kympin tapilla pihtisellaisen ämpärimittarin viisari käänty hyvinnii lounaasta koillista kohden ku oli 28 000 jenkaa (ajossa, vapaana 30 000), työsyvyys 20 milliä ja ajonopeus 30 metriä minuutissa, työstettävä aine uunikuivattu punapyökki...
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös