Kummallinen liikennekäyttäytyminen

Minä oon tehny silleen että säädän peilit niin että ei enää häikäise ja vakkarin sen nopeusrajoituksen mukaan ehkä inan yli. Ja tietty sovitan myös nopeutta muun liikenteen mukaan tarvittaessa, pääasia että liikenne sujuu.
Tappituntumassa olijat menee sit ohitte jos niin haluaa.
Ite oon pyrkiny olemaan provosoitumatta oikeastaan mistään. Kunhan eivät päälle aja niin höyrytkööt rauhassa. Minä ehdin kyllä kohteeseen höyryämättäkin.
Ransiitti höyryää sitäkin enenpi?

Provoajille tekee kaikenlaisia kivoja ajatuksia kun oikeessa kohdassa väläyttelee vaikka puhelimen salamaa muutaman kerran...hankalaa tietysti jos yksin ajelee, kaverin kanssa helppo järjestää.

Kyllä siinä käpy menee jos tyhjällä tiellä edellä menevien vauhti seilaa 40-75 ja ohi ei päästetä, tuota pelleilyä kesti yli 30 km ja meitä oli jo kolme autoa siellä perässä. Kuuleman mukaan samat sankarit olivat myöhemmin illalla harrastaneet samaa eri tiellä ja ollut peräänajo lähellä.
Ok. Ei kyllä saisi provosoitua, koska silloin on peli menetetty. Itse varmaan tekisin ilmoituksen 112 numeroon. Sanoisin vaikka, että minut yritetään juuri ryöstää ja ehkä murhatakin pussittamalla autoani. Hyvässä lykyssä 30 km matkalla saadaan häiriköt liputettua tien sivuun.

Hinkuvinkuviherpiipertäjien mielestä pelastetaan maapallo ja säästetään energiaa.....
Hitto niillä pitäisi laskettaa montako polttimoa saa yhden tehosairaanhoito vuorokauden hinnalla. Lanssit ja ryttypelti lunatukset siihen päälle.
Ruumiitakin tulee ihan varmasti tästä syystä.
Muutama päivä sitten ajelin sulalla mutta märällä moottoritiellä yhden mattamustan/harmahtavan valottoman auton perässä ja kyllä se otti aika ison osan keskittymis ja havannointikyvystä pois.

Hitto niillä pitäisi laskettaa montako polttimoa saa yhden tehosairaanhoito vuorokauden hinnalla. Lanssit ja ryttypelti lunatukset siihen päälle.
Ruumiitakin tulee ihan varmasti tästä syystä.
Muutama päivä sitten ajelin sulalla mutta märällä moottoritiellä yhden mattamustan/harmahtavan valottoman auton perässä ja kyllä se otti aika ison osan keskittymis ja havannointikyvystä pois.
Nyt pitää muistaa, ettei näillä hinkuvinkuviherpiipertäjillä ole ajokorttiakaan. Ei siihen ajatusmaailmaan mikään auton takapään näkyvyys tule mieleen.

VAG:ssa tuo päiväajovalojen koodaus on ihan simppeli juttu niissä malleissa, missä se on olemassa. Ajovaloautomatiikka on olemassa, mutta sen saa myös manuaalisesti käyttäjä kytkettyä pois, eli tuo valottomana kulkeva VAG on ihan käyttäjän moka, ei johdu autosta.

Ihan hiljattain taisin runoilla noista päiväajovaloista muutenkin. Nehän siis esim saksalaisiin tuli syistä, että ajovalojen käyttö valoisaan aikaan on Keski-Euroopassa epäkorrektia käytöstä. Ajovalojen ja parkkien välimuodoksi tuli päiväajovalot ja näiden yhteydessä takavalot eivät saa palaa. Päiväajovalojen kansa ei myöskään parkkivalot saa palaa.

Suomessahan on ollut historiassa huomiovaloista lainsäädäntö, mutta se ei sovellu rinnastettavaksi päiväajovaloihin suoraan. Suomihan ämpyili oman lainsäädännön kanssa vuosia jos ei vuosikymmentä, että päiväajovalot saatiin virallisesti hyväksytyksi ja laki ei käsittääkseni ota kantaa takavalojen palamiseen (etuparkit eivät saa palaa).

Ja kuten aikaisemmin kirjailin, niin melko alusta alkaen VAG virallisesti maahantuodut ja myydyt on koodattu maahantuojan toimesta siten, että jos keulalla palaa mitä tahansa, niin takavalot palaa. Import-autot voivat olla mitä vaan ja niitä tosiaan voi jälkikoodata. Ei ole iso asia, piuha kiinni ja pudotusvalikosta valitaan haluttu toimintatapa. Samaten saattovaloille on mallista riippuen optioita miten toimii ja haluttu aika (ja joissain tämäkin on käyttäjän kytkettävissä pois).

Ja tosiaan, kaikki valot on kytkettävissä pois. Pimeäkeulainen VAG ei ole auton ongelma, vaan käyttäjän. Itsellekin sattuu noita tilanteita kun erinäistä kalustoa pääsee ajamaan eikä niissä ole vivut tai napit samoissa asennoissa kuin on tottunut.

Meidän Ceedissä ainakin Auto -asento on huono. Se sytyttää ajovalot vasta kun on täysin säkki pimeää. Pimeällä katuvaloissakin pelkät etuledit päällä :facepalm:
Kiassa syyskuusta huhtikuulle valot päällä asennossa. Takavalot ei sammu silloin lainkaan ja edessä palaa oikeat valot.

Viimeksi muokattu:
Joo kyllä näin on miten Kymikin sanoi että viattomia nuo autot ovat.
Tai paremminkin syyttömiä ihmistoilailuitten seurauksiin.
Karkeana esimerkkinä n.30 vuotta sitten ajelin vastamaalatulla pystylamppu Mersulla moottoritiellä kurvissa 80 rajoitusalueella muita autoja ohi, kun sattui "TimoMäkiset".
Ensin se pelti ikäänkuin hidastetusti leijjui siinä edessä kunnes - foorumi on automaattisesti poistanut tästä sanan, joka on jo loppuun kaluttu -, taipui yli pystyyn. Onneksi sen alalitaan jäi pikku-Miniä suurempi rako.
Huonosti olisi saattanut käydä. Joku oli unohtanut jotain maalaamossa tai ainakin minä itse. Yleensä kun tapana oli AINA vilkaista pellin alle ennen kuin edes starttaa käyntiin vierasta autoa.
Sillä kertaa en tainnut muistaa. Tai sitten olin huolimaton sitä sulkiessa, muista näitä nyt sitten enää miten se lähtö meni.
Itse autohan oli kiistatta yksi maaailman varmimpia jo silloin.
Tuskin ovat aukeilleet sen mallin vehkeistä konepellit kovin usein?

Saappissa oli jo kasarilla vai liekö aiemminkin "päivävalot". Oli valomuisti jossa päiväasennossa polttimon kestoiän pidentämiseksi tuli vastuksen kautta alennettu jännite, ettei rasita polttimoita niin kovasti.

Saab 96 oli jopa automaattinen penkinlämmitin. Sitä ei ole muissa autoissa vielä tänä päivänäkään, vaan joutuu itse napista päälle laittamaan.

Saappissa oli jo kasarilla vai liekö aiemminkin "päivävalot". Oli valomuisti jossa päiväasennossa polttimon kestoiän pidentämiseksi tuli vastuksen kautta alennettu jännite, ettei rasita polttimoita niin kovasti.

Ainakin Ford käytti vastaavaa 80-luvulta eteenpäin. Valokytkimen ollessa "off"/0 asennossa syttyi täydet ajovalot himmennettynä, mutta ei mittarivaloja eikä käyttökytkimiin valoja. Sumareita ei myöskään saanut poltettua tuossa 0-asennossa. Nupissa seuraavat asennot oli parkit ja kolmantena normivalot, näissä kahdessa asennossa oli mittarivalot ja kytkinvalot, sekä sumarit.

Saappissa oli myös peruutusvalot keulassa. Täällä kekkoslovakiassa niissä ei saanut olla polttimoita. Kuitenkin outoa, että toimimattomia valaisimia yllättäen Saabissa saikin olla, vaikka laki sen yksiselitteisesti kielsi. Sitten vaikka jenkkiautoista piti punaiset sivuvalot tai lisäjarruvalo fyysisesti poistaa tai vähintään maalata mustaksi. Piiloon teippaaminen ei kelvannut, kun teipin pystyi poistamaan.

Kiassa syyskuusta huhtikuulle valot päällä asennossa. Takavalot ei sammu silloin lainkaan ja edessä palaa oikeat valot.
Meidän Volvoissa vuosituhannen alkupuolen autoissa valokytkin on koko ajan päällä asennossa. Ajoon lähtiessä syttyy ja moottorin pysähtyessä sammuu. Oli sitten yö tai päivä. Kesä tai talvi niin aina liikkuessa ajovalot päällä. Pidän sen oman turvallisuuden vuoksi tärkeänä että muut toivottavasti huomaavat. Perheessä on myös useampi hieman vanhempi japsikulkine joissa kaikissa syttyy ajovalot käynnistyksessä.

Saappissa oli myös peruutusvalot keulassa. Täällä kekkoslovakiassa niissä ei saanut olla polttimoita. Kuitenkin outoa, että toimimattomia valaisimia yllättäen Saabissa saikin olla, vaikka laki sen yksiselitteisesti kielsi. Sitten vaikka jenkkiautoista piti punaiset sivuvalot tai lisäjarruvalo fyysisesti poistaa tai vähintään maalata mustaksi. Piiloon teippaaminen ei kelvannut, kun teipin pystyi poistamaan.
Olihan joissain jenkeissä peruutusvalot myös etuloksun sivulla etureunalla, ns "ojavalo"

Saab 96 oli jopa automaattinen penkinlämmitin. Sitä ei ole muissa autoissa vielä tänä päivänäkään, vaan joutuu itse napista päälle laittamaan.

Äpäp! Eukon nykyisessä käyttiksessä on, jos lämpötilaeropyynti ilmastoinnissa on reilusti eri kuin toteuma, niin grilli on tulilla. Yllätyin itsekin tuossa syksyllä kun jotain räpläsin.

Nyt kun tuossa katoin vielä manuaalia, niin tuo on jokin "älykäs istuinlämmitys", joka siis myös havainnoi erikseen kuljettajan ja matkustajan lämmitystavat. Tarpeeksi kun pidät istuinlämmitystä päällä ja kytket haluttuina hetkinä pois, niin auto tekee jatkossa sen itse automaattisesti.

Meidän Volvoissa vuosituhannen alkupuolen autoissa valokytkin on koko ajan päällä asennossa. Ajoon lähtiessä syttyy ja moottorin pysähtyessä sammuu. Oli sitten yö tai päivä. Kesä tai talvi niin aina liikkuessa ajovalot päällä. Pidän sen oman turvallisuuden vuoksi tärkeänä että muut toivottavasti huomaavat. Perheessä on myös useampi hieman vanhempi japsikulkine joissa kaikissa syttyy ajovalot käynnistyksessä.
Mulla on 2008 kolmoskorin 70:ssa samoin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin