Kummallinen liikennekäyttäytyminen

390km tuli tänään ja ihmetyttää edelleen miksi täyskipunapirssit ajaa reilua alinopeutta onko sähkö niin kallista :rolleyes: 77-82 vauhtia 100 alueella.

390km tuli tänään ja ihmetyttää edelleen miksi täyskipunapirssit ajaa reilua alinopeutta onko sähkö niin kallista :rolleyes: 77-82 vauhtia 100 alueella.
Et oo vissiin koskaan sellaista kuullut, että nopeuden nosto 80->100kmh lisää polttoaineen / energian kulutusta n.10-15% .

Et oo vissiin koskaan sellaista kuullut, että nopeuden nosto 80->100kmh lisää polttoaineen / energian kulutusta n.10-15% .
Onko tuo ongelma? Olen valmis maksamaan siitä että saan ajaa sallittua nopeutta enkä ole muden tielläliikkujien kiukun kohde. Kokemuksen perusteella kun ajan max. sallittua nopeutta niin kulutuksen ero on kesällä ja talvella alle 5%. Volvon V70 D5 ja käytännössä n. 6l/100km. Siis tankatessa tripissä 1000-1100km ja tankkiin 60-63 litraa.

Matkalla kallista ladata, kotona halvempaa.
Ostettu väärään käyttöön pikkuakkuinen, perseaukisten mallin auto säästömielessä.
Ymmärrys teknisistä asioista nolla.
Lämppärin ehkä voi pitää päällä jos ajaa alinopeutta.
Sähköautoilijoilla on vihreän siirtymän takia ihan oikeus ja velvollisuus perseillä tuolla tienpäällä, jäätyneet lasit ja alinopeudet.
Vikahan ei ole laitteissa vaan niiden käyttäjissä.

Ostettu väärään käyttöön pikkuakkuinen, perseaukisten mallin auto säästömielessä.
Ostettu työmatkoja varten auto, kun käytöstä 90 % on sitä. Mutta on unohdettu, että se 10 % pitäisi myös päästä liikkumaan. Sitten kitkutetaan laturilta toiselle... Vuokra-auto olisi vaihtoehto, mutta taitaa siihen sulaa koko sähköautolla saatu säästö.

Eipä ne rahtipelitkään satkun alueella ajele kuin sen rapian 80 nopeutta.
Ihan sama sitten ajella vaikka sellaisen perässä sitä rapiaa 80 nopeutta, jos esim 10km päässä tietää itse kääntyvänsä toiselle tielle.

Ja vaikka muutoinkin ajaisi, on henkilö / pakettiauto kuitenkin huomattavasti helpompi ohitettava, kuin täys- tai ylipitkä yhdistelmä.

Tulee vaan paljon turhia jonoja ja ohituksia kun ajetaan alle rajoituksen, raskailla on taas lain määräämät nopeudet.

Sou wat eikö sitä saa mittarista tai töpselistä, jos haluaa körötellä niin pikkutiellä on tilaa....(mulla on veekasi tuhat heppaa mutta sammutan alamäessä koska säästyy bensaa)

Sou wat eikö sitä saa mittarista tai töpselistä, jos haluaa körötellä niin pikkutiellä on tilaa....(mulla on veekasi tuhat heppaa mutta sammutan alamäessä koska säästyy bensaa)
Täl seudulla ei oikein olekkaan kuin pikkuteitä, kaikki on 3 tai 4 numeroisia.

Eipä ne rahtipelitkään satkun alueella ajele kuin sen rapian 80 nopeutta.
Ihan sama sitten ajella vaikka sellaisen perässä sitä rapiaa 80 nopeutta, jos esim 10km päässä tietää itse kääntyvänsä toiselle tielle.

Ja vaikka muutoinkin ajaisi, on henkilö / pakettiauto kuitenkin huomattavasti helpompi ohitettava, kuin täys- tai ylipitkä yhdistelmä.
Juuri näin ajelen. Leppoisaa menoa, eikä sitä jonoa synny, kunhan säilyttää riittävän turvavälin, johon se kiireisempi ohittaja voi palata.

Juuri näin ajelen. Leppoisaa menoa, eikä sitä jonoa synny, kunhan säilyttää riittävän turvavälin, johon se kiireisempi ohittaja voi palata.
Jeps. Ajelee sitten siinä rahtireiskan edellä taikka perässä, kun pitää sellaisen 100-200m hajurakoa, niin siihen väliin kyllä tuntuu mahtuvan hyvinkin sen 5+kpl kiireellisempää.
Jotka ei sitten kuitenkaan siitä rahtireiskasta ohi pääse, ja sit kuitenkin jo n.10km päässä poistutaan, jollekkin toiselle tielle tai pihaliittymästä käännytään.

Ei mua haittaa vähän pienempi nopeus, kunhan ajaa tasaisesti. Mutta kun on näitä, kellä nopeus heittelee 70-110 km/h, niin ei oikein turvavälikään auta, eikä ohi päöse, kun se ylinopeus on ohituspaikoissa.

sit kuitenkin jo n.10km päässä poistutaan, jollekkin toiselle tielle tai pihaliittymästä käännytään.
Tai sitten kuten mulla. 4 kertaa viikossa 90km samaa tietä ilman poikkeamista. Yllättävästi alkaa tehdä mieli ohittaa. Ja ohi menen. Tämän talven paskakeleillä ei kiinnosta roikkua vesikuraa heittävän perässä. Jos vain jätän riittävästi väliä ettei paska lennä lasiin niin joku kuitenkin siihen väliin tunkeaa. Olen se joka puhtaan tuulilasin haluaa eteensä.

Niin. Siksi en yleensä ohitakkaan, jos kerran on tiedossa että tuossa jo n.10 päässä esim poistun kyseiseltä tieltä.
Paljonkos siinä sitä aikasäästöä muka syntyy, riskien lisääntyessä.
Ei oo aikasäästöstä kysymys vaan matkustusmukavuudesta, se voi toki olla jollekkin outo asia.

Ei oo aikasäästöstä kysymys vaan matkustusmukavuudesta, se voi toki olla jollekkin outo asia.
Matkustusmukavuus on myös sitä, ettei ala väkipakon ohituksilla itseään stressaamaan mutkaisella tiellä, jossa esim yhdistelmän ohituspaikkoja on 3-4kpl n.30km matkalla.
Ja kesäaikaankin on tiellä niitä 80 ja 50kmh rajoituksia useampi.

Matkustusmukavuus on myös sitä, ettei ala väkipakon ohituksilla itseään stressaamaan mutkaisella tiellä, jossa esim yhdistelmän ohituspaikkoja on 3-4kpl n.30km matkalla.
Ja kesäaikaankin on tiellä niitä 80 ja 50kmh rajoituksia useampi.
No tuo ei kyllä ole ressannu ollenkaan...kyse oli isommasta tiestä jossa kovin jyrkkiä ämmänmutkia ei nykyään ole.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin