Kamiina Konekansan Ukraina-kamiinat, projekti yleisesti (Koko Suomi)

Kamiina-FAQ päivitetty.

"K: Olen kuullut, että tällainen kamiina ei täytä EU-määräyksiä?
V: Se on aivan totta. Muun muassa Suomessa kiinteästi lämmityskäyttöön soveltuvan kamiinan markkinoille saattaminen on monivaiheinen ja kallis prosessi. Lainsäädännön mukaan kamiinan tulisi täyttää harmonisoidun tuotestandardin EN 13240, ekosuunnittelun ja energiamerkintäasetuksen vaatimukset. Näin siis EU-alueella.

Sotaa käydään kuitenkin EU:n ulkopuolella, Ukrainassa. Käyttötarkoitus on tilapäinen lämmitys sodan aiheuttaman hätätilan takia. Koska kamiinaa ei ole tarkoitettu käyttöön EU-alueella ja ne kuljetetaan suoraan Ukrainaan, ei EU:n vaatimuksia tarvitse täyttää. Tässä YLE:n uutisjuttu aiheeseen liittyen."

Kriisitilanteessa kuoltais Suomessa direktiivien ja pykälien takia. Kaminankin pitäis olla täysin ilmatiivis. Syvä huokaus tähän väliin
Mä oon ainakin huomanu että jos on täysin lmatiivis pieni uunimainen tila tai vaikka 200 litrainen tynnyri jossa jotain yrität polttaa niin epäonnistuminen on hipoo kyllä sataa prosenttia...eikä kyllä tarvi olla edes ihan täysin ilmatiivis...

Jollain on selvästi ollut enemmän intoa ilmoittaa kuin tietoa. EU-määräykset ei jätä mitään epäselvyyttä siitä, että CE-merkintä koskee vain tuotteita jotka saatetaan markkinoille EU-alueella.

Ilmoittaja ennemmin paleltuisi kamiinan viereen, kun ei voi lämmittää ilman hyväksyntää?
Jokainen tavallaan touhuaa :)

Tukesilla on kovin, kovin vähän toimivaltaa Ukrainassa. Yleisestikin näyttäis siltä, että ovat lähteneet liikkeelle ihan vain viran puolesta.
Ja jos tästä joku trollaaja yritti saada hyötyä ihannevaltiolleen niin pieleen taisi mennä sekin.

No, kokonaisuudessaanhan tuo jutun sävy nyt on kuitenkin siinä mielessä ilmeisesti sikäli positiivinen, että ymmärtävät nuokin ihmiset että kyseessä on HÄTÄapukamiina…

Alunperinkin olin ja olen sitä mieltä, että kuvia ei missään tapauksessa oteta pois verkosta eikä avustustoimintaa lopeteta.

Joskus sitä pysähtyy miettimään, että mihin tämän maailma oikein menee.

Jeeeeep…….

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin