Kobelco SK16 ja sen muutostyöt

Viestiketju:
Kobelco SK16 ja sen muutostyöt

Mä joskus tiukantuntuista putkisokkaan reikälöiseen suhuttelin enste kylmäsprayllä ennenku aloin pätkimäänmätkimään juur putkisokan kokoisella tuurnalla ja kolmenkilon hienosäätövasaralla...
 
Pillillä kuumaksi. Ei tarvitse edes punaiseksi saada, joku 400-500 astetta alkaa vaikuttaa kummasti.
 
Ostin sievertin "tappajan" ja sillä kuumentanut. Just kävin uutta tuurnaa hakemassa ja irrotusöljyä. Tiukassa on. Noita on 4kpl ja ovat liki 95mm pitkiä 5mm sokkia.

Tähän saakka ei ole liikkunut yhtään, tuurnat menee lyttyyn. Ei tiedä miten kuumaksi voi lämmittää että tuo teräs ei muutu melloksi pataraudaksi, sitten se ei enää kestä vielä tuolla vääntymättä...:oops::eek::confused:
 
Lähti nyt putkisokan pois. Rajua lämpöä kemperin puhaltimella (25€ sis. säiliö) ja tuo CRC rust off. Tuurnat liki särky.

Nyt ei saa prässissä irti akseleita, 10tn puristi, sit loppuu rohkeus. Antaa luota rust offilla jo niin aikaa.

IMG_20221217_153948_MP.jpg
 
Eikait ton akselin kuulukkaan siitä läpi lähtä. Eikö toi haarukka purkaannu sieltä jousen takaa? Sitte vielä epäilen että sinne ei stefoja pysty vaihtaan vaan se on koko paska prässätty kasaan
 
En noin pieneen ole vaihtanu mutta molempia eteen on tullu, ihan pelkkä johtopyörä ja sitten toi että toi jousiosa jää ja muu vaihtuu.
Toi voi olla senverran ruosteessa ja muutenkin tiukalla sovitteella että on tiukassa, ja jos sattuu prässätessä vielä haarukka joustaa niin Tappi vaan on tiukemmassa reiässä. Lämpöö voi viä joutua antaan.
 
Eikait ton akselin kuulukkaan siitä läpi lähtä. Eikö toi haarukka purkaannu sieltä jousen takaa? Sitte vielä epäilen että sinne ei stefoja pysty vaihtaan vaan se on koko paska prässätty kasaan

:facepalm: niin purkaantuu, no onneksi käytin tohon aikaa 10minsaa ja lähin pyttiksen tekoon. Mutta on tuolla stefat mitkä voi vaihtaa. Tai pitäs olla, muutoin öölit ei pysy jos ei voi huoltaa. Ööli voideltu napa.
 
:facepalm: niin purkaantuu, no onneksi käytin tohon aikaa 10minsaa ja lähin pyttiksen tekoon. Mutta on tuolla stefat mitkä voi vaihtaa. Tai pitäs olla, muutoin öölit ei pysy jos ei voi huoltaa. Ööli voideltu napa.



Yleensä vaan ne navat ruukaan olla "kertakäyttöisiä" mutta voihan siellä vaihdettavat stefat ollakki.
 
TW 30-62-13/19 ja toinen on TW 30-55-13/19. Kasettistefat = joutuu kobelco centeriin soittaa ja piiloutua pöydän alle kun sanoovat hinnan.

Laakerit oli OK, stefat on syytä vaihtaa että ei oksenna öljyjä ulos kun hiekka hankaa ja alkuperäiset aikavarmana, vähän muoviseksi oli jo muuttuneet.
 
Alkuperäisen kasettistefat menis tehastilluuseen jaappanista ja ei kobelco centeristä pystynyt edes sanomaan hintaa (ei näe hintaa ilman että kysytään tehtaalta) ja että puhutaan kummiskin useammasta satasesta 4 lle stefalle.

Joo lompsia tiivistekauppaan.
 
Mäntä irronnut varresta ? Niitä joskus ainakin on sellaisia joillekkin sattunut....
 
Männän kiinnityskierre poikki. Kuin veitellä leikattu. Mäntä irti.

IMG_20230624_172047_MP.jpg
 
Ta

Vähintään tai uusia koko syltty jos varrenpää tehny syviä vekkejä putken sisäpintaan. Turpamutterin pintaan oli tullu syvät kolot männänvarren tiivisteen yläpuolelle.
Äkkiseltään tuntuis jotta tuskin putkessa pahempia jälkiä on kun se turpa ohjailee vartta.. turvanki saa varmaan täyttöhitsattua ja sorvattua.? Nii no onhan tuon kokoisessa koneessa tietysti maltillisen kokoset sylkyt että saattaa vaihto-osa olla kohta halvempi..
 
Turpa on valaurautaa yleensä, ettei tee jälkiä varteen. Ompa hovisorvari niitäkin tehnyt jostakin jätekappaleista mulle.
 
Eiks niit turpamuttereita saa erikseen uusia ?
Eipä tuo varren katkeaminen, aivan tuosta männän kiinnitysmutterin kierteen alusta, ole mitään poikeuksillista.
Aika usein edistävänä tekijänä on se, kun jos kaivuupuomin sylkyn liikettä ajetaan aivan ääriasentoon - ns. "päin seinää" , vauhdilla.....
 
Takaisin
Ylös