Klapihommat,halonteko....

Nyt on jemmassa 36kpl 1.5m3 säkkiä, 6m halkoja, tuo pino ja pari latoa puita. lievähköä halkoholisimia epäilen!

1776705351064.webp

Siinähän on jo hyvä hiilinielu, ellei joku erehdy polttamaan noita!
Kyllä ne poltetaan.

Jos tuo on känisä pinotu nin jatketaan , hik, vaan ;)
On se pinottu emännän kanssa ainakin minä halkoholismin kourissa, nollapudjetti-koneella kuution lumikauhaan ja siitä pinoon! Tuosta ne on hyvä syöttää suoraan kellarissa olevaan kattilaan, ei raskinut ostaa enää säkkejä! Siinä on noin 60 vuotias HIAB:in tukijalka saanut liikettä!

Mun polttopuuhommat tuntuu olevan kuin norsun syöminen. Pala kerrallaan, kokonaan ei jaksa kerralla. Nyt on kerätty ja pilkottu ehkä vajaa 10 % lumppia aukolta ja on vuoden puut, siis seuraavan, ehkä ylikin. Joka ilta pyrin halkomaan yhden kauhallisen. Pitänee kohta keskittyä vain lumpin ajoon tontille, että ehtii ennen kuin tulevat hakkuutähteet keräämään. Ei ne ennen syksyä märkäne laanillakaan. Ja hyvää gilgotiiniiniin syötettävää latvusta olisi loputtomasti, kun vaan joutaisi/jaksaisi karsia. Olis vaan paljon muutakin tehtävä kuin puita. Hitto kun tulee kymmenen vuoden polttopuutarpeet kerralla ja töissä on kiireisin aika, että kotona on vasta kuuden maissa.

Mun polttopuuhommat tuntuu olevan kuin norsun syöminen. Pala kerrallaan, kokonaan ei jaksa kerralla. Nyt on kerätty ja pilkottu ehkä vajaa 10 % lumppia aukolta ja on vuoden puut, siis seuraavan, ehkä ylikin. Joka ilta pyrin halkomaan yhden kauhallisen. Pitänee kohta keskittyä vain lumpin ajoon tontille, että ehtii ennen kuin tulevat hakkuutähteet keräämään. Ei ne ennen syksyä märkäne laanillakaan. Ja hyvää gilgotiiniiniin syötettävää latvusta olisi loputtomasti, kun vaan joutaisi/jaksaisi karsia. Olis vaan paljon muutakin tehtävä kuin puita. Hitto kun tulee kymmenen vuoden polttopuutarpeet kerralla ja töissä on kiireisin aika, että kotona on vasta kuuden maissa.
Jos oisin edes 50% varma että pystyisin Miehen paikan täyttämään, niin tarjoutuisin Rengiksi wanhan ajan malliin.
Täytyy kysyä lääkäriltä..

Nyt sentään on kevät aikaisessa ja oot päässyt tekemään paljon enemmän puita kuin normivuonna.

Kyllä minulla jää viikolla tekemättä kaikki kotihommat.
Just äsken tulin yön yli reissulta rahtipelillä kotiin, aamulla kuuden jälkeen lähen taas.
Kotiudun ties milloin.

Myyntiklapit tehty säkkeihin kuukausi sitten ja nyt kahtena edellisenä viikonloppuna vaihtolavoille kattilapuuta. Vielä jäi säkitettäväksi kattilapuuta ja rankaakin jää ylivuotiseksi.
IMG_20260421_085635.webp

Kyllä minulla jää viikolla tekemättä kaikki kotihommat.
Just äsken tulin yön yli reissulta rahtipelillä kotiin, aamulla kuuden jälkeen lähen taas.
Kotiudun ties milloin.
Mulla helpottaa se, että tarvii töihin mennä vasta ysiin, eli puoli ysiltä lähteä kotoa. Saa nukuttua sinne varttia vaille kasiin, vaikka vähän pitempään valvoo, niin tulee kuitenkin jonkunlaiset yöunet. Joskus menen aikaisemmin, jos on sellainen homma, mitä voi aloitella aiemminkin. Mutta silti ne päivät tuntuu venyvän, niin ei turhaan viitsi ylitöitä tehdä aamusta.

Myyntiin menevät puut pääsääntöisesti tehty, mutta piti tyhjentää markki kun tulee kenttäsirkkeli sahoomaan tukista lautaa. Keräsin naapureista porukkaa ja viiden isännän puita on tarkoitus laittaa sirkkelistä läpi.
Kootaan rankapöytä ja klapitouhut sitten vielä uudelleen, että saadaan itsellekin polttopuut.

Myyntiin menevät puut pääsääntöisesti tehty, mutta piti tyhjentää markki kun tulee kenttäsirkkeli sahoomaan tukista lautaa. Keräsin naapureista porukkaa ja viiden isännän puita on tarkoitus laittaa sirkkelistä läpi.
Kootaan rankapöytä ja klapitouhut sitten vielä uudelleen, että saadaan itsellekin polttopuut.
Mulla on toistaiseksi hyvä tilanne noiden sahausten suhteen, että naapurissa alle kilometrin päässä on saha. Ei tarvii rahtisahuria kysellä, puutkin hakee tarvittaessa tien varresta pölliautolla, kun ei Terrillä viitsi nyssäkkä kertanaan tietä pitkin viedä sahalle. Sellainen piensahuri, hyvä kenttähaha betonilaatalla kunnolla vaakittuna, hyvää jälkeä tekee ja mittatarkkaa. Alkaa vaan silläkin ukolla 70 v. kolkuttelemaan, liekö pitkään enää jaksaa sahailla?

Alkaa vaan silläkin ukolla 70 v. kolkuttelemaan, liekö pitkään enää jaksaa sahailla?
Jos lie sellasia ukkoja ku yks maanrakennusvirman "vanhamies" oli serkulle sanonu, ku serkku kyseli että et oo vielä eläkkeelle malttanu jäädä..
"kyllä mä sitte lopetan hommat kun saan ton nuorimmaisenkin eläkkeelle"...puhu pojistaan, kolmesta pojasta kaks vanhinta oli jo eläkkeellä, se nuorimmainen oli papereissa virman johtaja...mutta vain papereissa...
Sama oli tossa naapuripitäjässä saha, kun poika pääs eläkkeelle lopetti vanha mies sahan toiminnan....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin