Kaasukoneet

Viestiketju:
Kaasukoneet

salla

Kansalainen
Liittynyt
18 Huhtikuu 2017
Viestit
161
Pohdinnan alla pienet paikallismoottorit, siis lähinnä aggregaatit... ja niistä kaasukone.

Mitähän tuollainen mahtaisi siis vaatia, muutoksia ja säätämistä? Lähinnä ajattelin nestekaasua (LPG), eikä mitään sen hienompaa.

Sen tiedän, että ainakin maailmalla on myynnissä noita "valmiita" kaasun muutossarjoja. Osa on selkeästi melkoisia rimpuloita, osa toteutettu jopa vähän laadukkaammin. Nyt ei oltaisi siis pääsääntöisesti ostamassa valmista sarjaa koneeseen vaan vähän oma suunnittelu kiinnostaisi - mutta kun tästä ei kauheasti ymmärrä.

Se olen ymmärtävänäni, että osassa on jonkinlainen laippa kaasuttimen ja koneen väliin jossa kaasusuutin. Tämä suhteellisen selkeä.
Joissain "virityksissä" on vain porattava reikä ilmanputsarin koteloon johonka tulee letku kaasulle - helppoa ja yksinkertaista :nuijii:

Useimmissa jonkinlainen säädin, mutta mitenhän se mahtaa toimia kuormituksen säädön suhteen - onko kenelläkään selkeää käsitystä asiasta?

Järjestelmien asennusohjeita jonkusen lukenut lävitse, mutta ei ihan kauheasti valoteta järjestelmän toimintaperiaatetta. Bensa ja kaasutin on helppohko ymmärtää, mutta tämä kaasu on vähän hakusessa.

Onko kellään palstalaisella omakohtaisia kokemuksia tällaisen "bi-fuel" koneen ajamisesta? Miten esimerkiksi polttoaineen vaihtaminen tehdään oikein? Voiko sen tehdä "lennosta"?
 
Itellä kaasutrukki siinä höyrustin kaasu tulee siihen nesteenä ja liitetty lämmityskiertoon se höyrystin pelkällä suutimella saat tasakierokset
 
Itellä kaasutrukki siinä höyrustin kaasu tulee siihen nesteenä ja liitetty lämmityskiertoon se höyrystin pelkällä suutimella saat tasakierokset
En ymmärrä miten aggregaatissa pidetään tasakierrokset kiinteällä suuttimella kun kuormitus vaihtelee?
 
Kait niissä kaasutrukkien "kaasuttimissa" joissa on myös tuo höyrystin täytyy olla mekanismi mikä säätää seoksen.
 
Höyrystimelle tulee alipaineletku ja nestekierto lämitykselle ja kaasu
 
Soita Ultralink Oy. Järkevin ja halvin paikka kotosuomessa noiden kanssa värkkäämiseen.
 
CNG:llä ei tarvii höyrystintä, paineen alennin riittää. Valmiita settejä saanee jostain purkuautosta
 
Niin sitä minä vähän ihmettelen, että miksi tarvitsisi höyrystimen kun nestekaasu on normaalisti kotikäytössä letkussa jo kaasumaisessa muodossa?

Toki ymmärrän, että jos on trukki (=iso useampi sylinterinen moottori) ja käytetään moottorikaasupulloja joista kaasu tulee ulos nestemäisenä, niin silloin tarvittaneen höyrystin, mutta ei nyt ihan tuollaisessa yksi sylinterisessä pienessä paikallismoottorissa sentään.

Sitten en myöskään ymmärrä miksi pitäisi jostain autosta yrittää ottaa täysin ylimitoitettu kaasusarja johonkin ruohonleikkuri tasoiseen koneeseen...?
 
Kait niissä kaasutrukkien "kaasuttimissa" joissa on myös tuo höyrystin täytyy olla mekanismi mikä säätää seoksen.
Tätä olen tässä vähän yrittänyt kysellä, mutta ei kenelläkään mitään konkreettista ole ollut antaa...
 
tota paineistettua pierua saapi sieltä sun täältä, jos asema ei ole lähistöllä niin kannattaa unohtaa toi CNG. Mutta jos on, niin oman kokemuksen mukaa se on ihan toimiva energian lähde. Tosin kovilla pakkasilla se nesteytyy ja sitten meno loppuu. Ite tosin en ole vielä törmännyt moiseen ongelmaan kun täällä ei oo ollu yli 100 asteen pakkasia.
 
Se höyrystin tarvitaan jos käytetään ns. trukkikaasupulloa josta kaasu tulee ulos nesteenä. Tällä varmistetaan että itse pullo ei jäähdy liikaa ja kaasua saadaan pullosta ulos myös viileämmillä keleillä.
Pienkoneissa tuskin kaasun kulutus on kovin isoa jolloin höyrystin ja trukkipullo voinee olla tarpeeton ja voidaan käyttää normaalia kaasupulloa.
 
Se höyrystin tarvitaan jos käytetään ns. trukkikaasupulloa josta kaasu tulee ulos nesteenä. Tällä varmistetaan että itse pullo ei jäähdy liikaa ja kaasua saadaan pullosta ulos myös viileämmillä keleillä.
Pienkoneissa tuskin kaasun kulutus on kovin isoa jolloin höyrystin ja trukkipullo voinee olla tarpeeton ja voidaan käyttää normaalia kaasupulloa.
Tämän sanoin jo tuossa muutama viesti sitten.

Käsittääksen kuitenkin, höyrystin on kaasulinjassa, ei itse pullossa. Höyrystimen tarkoitus on minun ymmärryksen mukaan "kiehuttaa" nestemäinen kaasupolttoaine kaasumaiseen olotilaan. Mitäänhän tämä toimenpide ei vaikuta itse pullon jäähtymiseen ja polttoaineen ulos saamiseen. Jos pulloa lämmitetään, niin lähtökohtaisesti trukkipullossa nestemaisen kaasun paine vain nousee. Kun lähes kaikki neste on kiehunut kaasuksi, niin joko ylipainekalvo repeää tai vastaavasti pullo pamahtaa... mutta tämä ei liity mitenkään itse kysymykseeni - kuinka kaasukone säätää itse kaasun määränsä.

Nyt kun tämä viestiketju alkaa laukkaamaan villisti ulos aiheesta, kerrataan vielä perusasiat jotka löytyvät niin aloitusviestistä kun keskustelustakin. Kaasuna LPG ja ihan kotipullosta otetaan kaasumaisessa muodossa, joten höyrystimet saa unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_1922.jpeg
 
Asiasta kolmanteen kaasun käytöstä. Eilen viimeeksi oikuttelevan kaksitahtikoneen käynnistys grillikaasulla. Pojan kevarin rotax jossa oli tankin korvausilmaletku kaksinkerroin. Kaasua 5 sek ilmansuodatinkoteloon ja aina hörähti eli syttypuolen vian sain poissuljettua.
 
Takaisin
Ylös