Jonnet ei muista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika 82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle eteläpohojalaaselle aiva outo nimitys. Paappa se on.
Eräs kertoi, että tuhari on kuollut. Kerroin kovasti osanottoja, ja heti kun pääsin pois tilanteesta, piti kuukkeloida, että mikä se tuhari oikein on. Lienee melko pieni murrealue, missä tuffaa/tuharia käytetään.

Kaverin vaimo on porista ja hällä myös tuffa käytössä. Sitä en tiedä, onko porissa yleisesti käytössä vai nimitys tullut mukana jostain muualta.

Kutsutaanko ketään äijäksi itäkarjalaisittain.
Isoisäni oli mulle äijä. Ja isäni on mun ja veljen lapsille ukko. Äijä on käytetty Laatokan Karjalassa ja Kannaksella, ehkä myös Itä-Karjalassa suomenkielisten keskuudessa. Ukko on myös Karjalassa käytetty nimitys aina Savoon, Kainuuseen ja Pohjois-Pohjanmaalle asti.

Kaverin vaimo on porista ja hällä myös tuffa käytössä. Sitä en tiedä, onko porissa yleisesti käytössä vai nimitys tullut mukana jostain muualta.
Älyttömyys sanoi noin.

IMG_1674.webp

Useemmassa naapurissa puhuttiin sekä äijästä että ukosta, karjalansiirtolaisia ku ovat.
Täällä on enempi nimityksenä vaari tai pappa...mä oon vaari, toinen isoisä on pappa.

Aihetta sivuten mistä muuten johtuu että joihinkin ihmisiin tarttuu murteet hyvin? Meinaan esim itsellä menee hyvin Pohjanmaan ja Pori jotenkin sujuvasti sekasin. Esim jos menen metsään niin lähre mehtään vaikka en oo edes asunut päivääkään Pohjanmaalla.

Aihetta sivuten mistä muuten johtuu että joihinkin ihmisiin tarttuu murteet hyvin? Meinaan esim itsellä menee hyvin Pohjanmaan ja Pori jotenkin sujuvasti sekasin. Esim jos menen metsään niin lähre mehtään vaikka en oo edes asunut päivääkään Pohjanmaalla.
Minä kun olen muutaman päivän anopin luona Lapissa, niin tarttuu heti joitain sanoja, vaikka en koskaan ole Lapissa ollut kahta viikkoa pitempään. Rouva kun puhuu puhelimessa vanhemmilleen, tulee Koillis-Lapin murretta, vaikka ei enää muuten puhu sitä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin