Jätevesijärjestelmät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pidän kaupallisten puhdistamoiden hintaa:


  • Äänestäjiä yhteensä
    16
  • Äänestys suljettu. .
Erottelu taitaa kyllä monessa harmaavesisuodattimessa olla mukana. Ne kun tuntuvat yleensä koostuvan kahdesta peräkkäisestä pöntöstä. Jossain kesämökkimallissa oli erillinen etupuhdistin, jota on käytettävä jos sinne johdetaan myös keittiövesiä, eli rasvanerotuksesta siinäkin lienee kyse.
 
Vapaa-ajan asunnoille tarkoitettu suodatin varmaan soveltuu paremmin, kun niiden ei luulisi olevan moksiskaan satunnaisista puhdistustarpeista. Vakituisiin asuntoihin tarkoitetut suodattimet saattavat odottaa säännöllistä syöttövettä.

Jotkut mökkisuodattimet ei tosin pysty käsittelemään pesukoneen vesiä, mikä ei anna ihan vakuuttavinta kuvaa niiden kyvyistä.
 
Fosforinpoistopumppua tarttis alkaa katselemaan, eli pumppu mikä annostelee kemikaalia määrän x/kulutettu vesi m³, valmiita ratkaisuja löytyy ja ne ovat mielestäni varsin hintasuojattuja sellaisia.

Myös kemikaalin annostelumäärä/ jätevesi m³ tuntuu olevan salaista tietoa mutta pikaisella googlauksella ja matematiikalla sain selville että yhdellä perheellä 15l kanisteri kestää 4-6kk
Siitä sain kemikaalin määräksi 80ml/vuorokausi.
Kiinalaiset annostelupumput eivät maksa kuin 10% siitä mitä täkäläinen valmis pumppu mutta niihin ei tahdo löytyä kunnollisia manuaaleja joista näkisi miten annostelua saa säädettyä, on kerrottu vaan litraa/h arvoja jotka ei hirveästi kiinnosta kun määrät ovat huomattavasti pienempiä ja kun ei ole myöskään tietoa miten laite käyttäytyy sähkökatkon jälkeen niin kellokytkimen yhdistyskään ei takaa varmaa ratkaisua...

Onko foorumilaisilla kokemuksia aiheesta tai tietoa sopivista annostelupumpuista?
 
No eikö kannata tehdä DIY versio.
Letku kemikaalipönikkään.
Letkussa takaisku ettei valu takasin pönttöön.
T-haara, joista yhteen liitokseen tää letku.
Toiseen liitokseen letku joka johtaa sinne jätevesijärjestelmään ja tässä letkussa takaisku niin päin ettei jätevesijärjestelmästä tule T-haaraan päin ainetta.
Kolmannessa liittimessä, jos ny oikein tekee DIY version, on iso lääkeruisku.
Jollain, vaikka pienellä lineaarimoottorilla ja ajastimella tehdään sitten kerran vuorokaudessa ajastettuna (tai pienemmällä ruutalla useammin per vuorokausi) edestakainen työisku, jolloin imetään pöntöstä kemikaali ja ruiskutetaan se jätevesijärjestelmään...
 
No eikö kannata tehdä DIY versio.
Letku kemikaalipönikkään.
Letkussa takaisku ettei valu takasin pönttöön.
T-haara, joista yhteen liitokseen tää letku.
Toiseen liitokseen letku joka johtaa sinne jätevesijärjestelmään ja tässä letkussa takaisku niin päin ettei jätevesijärjestelmästä tule T-haaraan päin ainetta.
Kolmannessa liittimessä, jos ny oikein tekee DIY version, on iso lääkeruisku.
Jollain, vaikka pienellä lineaarimoottorilla ja ajastimella tehdään sitten kerran vuorokaudessa ajastettuna (tai pienemmällä ruutalla useammin per vuorokausi) edestakainen työisku, jolloin imetään pöntöstä kemikaali ja ruiskutetaan se jätevesijärjestelmään...
Tätä hakusessa mutta vähemmällä diy:llä.
Näitä on kohtuu hinnalla valmiinakin mutta kun toiminnasta ei ole varmuutta.
 
Tommosia letkupumppuja oon ite käyttäny. Esim. Germac g53, pyörintä nopeuden säätö ja pyörinnän pituus kerralla. Ei välitä sähkökatkoista tms.
IMG_1935.webp
 
^ Siis nämä pesuaine käytössä. Eli letkun kestävyys sun tarkoitukseen pitäis varmistaa.
 
Ennen kun hommaa pumppua, niin testaisin ensin ihan kipossa paljonko kemikaalia tarvitaan. Jonkinlaisen arvion saa ihan silmämääräisesti kun ottaa litran jätevettä läpinäkyvään astiaan ja pipetillä annostelee kemikaalia sekaan ja hämmentää kunnolla sekaisin.
Tämän jälkeen annetaan kipon asettua ja kotsotaan miten aines alkaa laskeutua. Homman voi kokeilla muutamalla eri annoksella, niin näkee millä toimii parhaiten. Annostelumäärä riippuu niin paljon veden laadusta, niin siksikään annostelumääriä ei ole juuri julkisina.

Kotitalouden systeemissä tuollainen testi vastaa jo melkolailla todellista tilannetta, missä kemikaali vaan lorautetaan sekaan.
 
Jep, katsot vaan sopivan pumpun. Aikareleen kanssa sekään ei ole niin tarkkaa kun pelivara on paremmin säädettävissä.
Joo noista kun katsoo niin tuo pienin 3l/h pumppukin pyörisi sillä 80ml/vrk annostuksella 1min 36s/vrk
Jos vaikka kolmeen 8h pätkään 30s/kerrallaan jakaisi niin aika tasaisen annostuksen saisi.
Mitään älyähän siihen pumppuun ei kannata laittaa vaan antaa aikareleen hoitaa...

Annostelua pitää vielä selvitellä myöhemmin kun tällä hetkellä ei ole jätevesistä verrokkia ja järjestelmä pitää olla asennettuna ennen muuttoa... Mutta annostus on suunnilleen tuota luokkaa niin tietää mitoittaa pumpun edes sinneppäin.
 
Minkäslaista mekkalaa tuollainen pieni letkupumppu pitää?
(Mietin että tilaanko 3l/h version vai 0,6l/h version. Jälkimmäistä olisi tarkempi säätääkkin.)

Eli jos melu on häiritsevää niin kivempi jos murisee kaapissa 30s eikä 3min.
 
Minkäslaista mekkalaa tuollainen pieni letkupumppu pitää?
(Mietin että tilaanko 3l/h version vai 0,6l/h version. Jälkimmäistä olisi tarkempi säätääkkin.)

Eli jos melu on häiritsevää niin kivempi jos murisee kaapissa 30s eikä 3min.
En usko että meteli olis ongelma.
 

Siitä 80e kotiinkannettuna letkuilla varustettu setti. Pistänen huomenissa tilaukseen..
Sitten vaan digikello ja din kiskolla varustettu kotelo niin on setti valmiina, tuo hidas pumppu on oikeastaan aika hyvä ohjausta ajatellen niin ei tarvitse kellon ymmärtää hirveästi sekuntien päälle...
Edit. Kemikaali jolla fosforia saostetaan on jotain tyylin alumiinikloridi tai polyalymiinikloridi, ja pumpun letku on tehty santoprenestä ja sille taas löysin taulukon jonka mukaan tuo on ok yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Toi Biosmartin mainoshan valehtelee, ettei oo liikkuvia osia.
Mikäs se kompressori on muuta ku liikkuva osa....
Naapurissa on joku pumpulla varustettu pienpuhdistamo.
Kulutus on suunnilleen kaksi pumppua vuodessa....ostaa nykyisin jonkun tukkupakkauksen halpisuppopumppuja....
 
Meillä on ollut tuo Biosmart käytössä nyt vajaa kolme vuotta. Pari kertaa vuodessa ilmoittaa ilmansuodattimen vaihtotarpeesta. Ilmeisesti on ajastettu ilmoitus kun suodatin on kuitenkin ollut lähes puhdas. Olen puhaltanut ne vähät pölyt pois ja kuitannut ilmoituksen pois. Muuten ei ole toiminnan tarkkailun lisäksi mitään muuta huoltoa vaatinut. Kahden hengen taloudessa kuormitus on ollut kuitenkin aika pientä. En ole vielä lietteen määrää talven jälkeen tarkistanut, mutta ajattelin ensimmäisen tyhjennyksen nyt kevään aikana teettää.
 
Toi Biosmartin mainoshan valehtelee, ettei oo liikkuvia osia.
Mikäs se kompressori on muuta ku liikkuva osa....
Naapurissa on joku pumpulla varustettu pienpuhdistamo.
Kulutus on suunnilleen kaksi pumppua vuodessa....ostaa nykyisin jonkun tukkupakkauksen halpisuppopumppuja....

Meille tuli jokunen vuosi sitten Uponor Clean 1 panospuhdistamo. Yksi painava syy oli, ettei tuossa ole paskan seassa pumppuja, ainoastaan
kompressoritoimisia mammuttipumppuja. Annostelee myös itse saostusaineen. Kallishan tuo oli.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös