FM-51 Fouga Magister (mahalaskun tehnyt)

Viestiketju:
FM-51 Fouga Magister (mahalaskun tehnyt)

Työ- ja muista kiireistä johtuen on ollut vähän vähemmän toimintaa. Projektin vetäjä kävi yhden kaaren pohjamaalamassa viikolla jotta sai sähköliittimet kiinni. Voi ryhtyä johtoja ehjäilemään samalla kun muita kaaria kunnostellaan.
Tämän päivän tapahtumia:

 
Kaaret korjattu ja on päästy sovittamaan pintapeltejä runkoon. Vanhoja niitinreikiä pitää siirtää levyyn reiänsiirtäjänastoilla. Nasta reikään, levy paikoilleen, kiinnitys levynpitimillä, kopautus kumivasaralla, levy pois ja poraus merkin kohdalta. Toistetaan muutama sata kertaa.
Reiänsiirtäjällä saattaa saada levyn reunalla porattua pintapuolelta, levyn kaarevuus kuitenkin estää tehokkaasti syvemmälle yltämisen.
Korjattujen kaarien kohtaan mitataan ja merkitään paikat ja porataan pintalevyn ja kaaren läpi samalla kertaa.
Pora on tarkoituksella noin pitkä levynpitimien vaatiman tilan takia ja poraan on asennettu jousikuormitteinen stoppari liian syvälle lipsahtamista estämään.
Poratuista rei´istä poistetaan purse ja pintalevyyn tehdään ulkopuolelle upotus uppokantaniittiä varten.
Mainittakoon vielä että lentokonelevytöissä käytetään imperial-mittoja :D

Näyttökuva 2022-7-26 kello 22.41.30.png
Näyttökuva 2022-7-26 kello 22.40.25.png


Tähänkin osaan pintalevyä tulee vielä sen seitsemän +1 ruuvikiinnitteistä työluukkua joille pitää tehdä reikä ja niitata pintalevyyn laippamutterilevy. Saattaa vielä mennä jonkun aikaa enne kuin tulee valmista...

 
Päivitystä Fougan tilanteeseen.
Kaarien korjaukset pohjamaalattu. Pintapelteihin tehty luukuille reiät ja asennettu kiinnityskehykset. Paljon porattu ja senkattu reikiä.
Tässä vaiheessa hiukan tarkastustoimintaa, jonka jälkeen voidaan alottaa pintalevyjen asennus.

Näyttökuva 2022-12-10 kello 12.18.06.png
Näyttökuva 2022-12-10 kello 12.18.21.png
Näyttökuva 2022-12-10 kello 12.18.31.png
 
Ensimmäinen (vaikein) pintalevy asennettu. 453 niittiä n. 2,50 €/kpl, erikokoisia ja erimittaisia.

Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.34.29.png


Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.34.50.png


Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.31.47.png


Niittejä on tosiaan erimittaisia levypinkan paksuudesta riippuen. Paksuuden voi mitata erityisellä tulkilla niitin reiästä, ellei rakenne ole näkyvissä.
Oikean mittaisen niitin vetokara katkeaa juuri kannan tasalle ja lukittuu luotettavasti niitin runkoon. Mitat tietenkin tuumina :D.

Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.43.54.png
Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.55.43.png
Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.55.48.png
Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.36.55.png
Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.36.11.png


Tämä niitti ei pop-niitistä poiketen matkallaan vedä kappaleita yhteen juurikaan, joten levyt pitää olla tiukasti yhdessä ennen niitin puristamista. Levynpitimet auttavat tässä kohtaa.
Levyjen väliin tulee kitti pahaa maailmaa vastaan, tässä kohtaa runkoa lisäksi ohjaamon painetiivistyksen takia. Nyt käytössä olevan kitin työstöaika on 12 tuntia ja lopullinen kovettuminen 14 vrk! Kitti levitettiin hammaslastalla tasaisen määrän varmistamiseksi. Hammaslastan hintakin oli suolaiset 56 €.

Näyttökuva 2022-12-30 kello 8.32.30.png

Näyttökuva 2022-12-30 kello 9.00.44.png
 
Onko noihin korjauksiin ohjeet, vai ihan omasta päästä korjataan?
Kovin vaikuttaa tarkalta nuo korjaukset.
 
Onko noihin korjauksiin ohjeet, vai ihan omasta päästä korjataan?
Kovin vaikuttaa tarkalta nuo korjaukset.
Eiköhän tuohonkin tarkat ohjeet löydy mitä käytetään ja miten.
Mitä parin lentokonemekaanikon kans jutellut niin tarkat on ohjeet ja käytännöt. Mitään omia sävellyksiä ei tehdä ja homman päätteeksi tarkistetaan että kaikki työkalut ja tarvikkeet on omilla paikoillaan ennen ku kone lähtee.
 
Ööö... onko ihan varmaa ettei tarvi aukasta...jos sinne jäi pikku vuoto?
Ei aukaista. Kaikki saa korjattua yläkautta ja huoltoluukuista. Helppoa se ei ole, mutta tehtävissä. Polttoaineputkille on tehty painekoe.
Onko noihin korjauksiin ohjeet, vai ihan omasta päästä korjataan?
Kovin vaikuttaa tarkalta nuo korjaukset.
Ei oikein löydy mallikohtaisia ohjeita. Saattaisi niitä kansallisarkistossa olla jos osaisi etsiä?
Tämä on rekisteröity experimental-koneeksi joten rakennekorjaukset voi tehdä itse, ilmailuviranomaisen lupa tarvitaan, mutta ei tarvitse viedä ns. hyväksyttyyn lentokonekorjaamoon.
Yleisillä lentokoneen rakennekorjausohjeilla mennään, teen tämmöistä hommaa työkseni. Muut talkoolaiset ovat myös lentokonealalla.
Lisäksi oli varaosakone josta meinattiin ottaa pintalevyt. Osoittautui että sekin oli tehnyt mahalaskun joskus ja siitä saatiin tositettua runkokaarien korjaustavat helposti.
Pintalevyt tehtiin sitten suorasta levystä kun varaosakoneen levyt olivat niin erilaiset.
Alkuperäisestä poiketen käytettiin vetoniittejä eikä lyötäviä; olisi vaatinut kohtuutonta purkamista vastarautojen sovittamiseksi rungon sisälle. Aikaa on kulunut ja vetoniittien valikoima ja saatavuus on hyvä sekä lujuus vastaa alkuperäistä. Nykyään saa vieläkin lujempia vetoniittejä, mutta onneksi ei lujuuden takia tarvinnut, olisivat maksaneet n. 40-50 €/kpl :eek:.
 
Viimeksi muokattu:
Projektin puuhamies on käynyt napsuttelemassa viimeiset niitit paikoilleen. Seuraavaksi kiillotusporukka käy kiillottamassa pohjan, kun se on nyt hyvässä asennossa siihen hommaan.

WhatsApp Image 2023-02-18 at 12.49.04.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Vielä sekaannuin Fouga-projektiin sen verran että korjasin nostossa vaurioituneen laskusiivekkeen murtuneen kulman. Ei tullut otettua kuvaa lähtötilanteesta. Ei ollut silattua peltiä joten yläpuolen tyydyin oikaisemaan sen mitä pystyi ja NDT-kaveri tarkasti ettei ole säröjä pintalevyssä. Kiireessä saa tämmöstä vaan.
Kone on muuten jo kasattu, odottelee tätä laskusiivekettä.

Näyttökuva 2023-6-19 kello 23.16.20.png

Näyttökuva 2023-6-19 kello 23.16.46.png
Näyttökuva 2023-6-19 kello 23.17.30.png
Näyttökuva 2023-6-19 kello 23.17.44.png
 
Hienoa työtä täytyy sanoa. Ei ihan jokapojalle moinen sovellu.
Pienet vetotyökalut peltiä kohdistamassa ja kiristämässä. Onko siellä jokin koukku nyppäämässä kiinni.

Kuinka hyvin poralastut täytyy imuroida säpuolelta pois?
 
Levynpitimiä on eri reikäkoolle, eli reikä täyttyy kokonaan. Päässä oleva koukku vetää levypinkan yhteen. Näitä on myös jousikuormitteisia joita kutsutaan yleisesti Clecoiksi kauppanimen mukaan.

1687265814470.png


Kaikki ylimääräiset porausjätteet ym. ylimääräinen pyritään saamaan pois. Osat saattavat väristä niin että sisäosa on kuin raepuhallettu terävillä metallipalasilla. Kerran kävi jopa niin että korkeusperäsimen kärkiosa pullistui lennolla sisään jääneiden niitinkarojen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo puristin olisi joskus kiva vaikka tavallisten pop-niittien kanssa.

Työkalut saa tarkkaan kerätä pois kanssa. Pomppiessaan rikkoisi paikkoja.
 
En tiedä. Oon vaan tehnyt noita rakennekorjauksia, lennätysporukka on aivan eri.
Kauhavalta piti lähteä koelennolle, mutta kun kenttä meni kiinni suviseurojen takia niin kone siirrettiin maakuljetuksena Kuopioon ja koottiin siellä.
 
Ei ehtinyt Kauhavan näytökseen monen sattumuksen takia.
Mutta iloisia uutisia silti; Fouga FM-51, eli OH-FMM, on tänään lentänyt koelennon hyväksytysti!
 
Takaisin
Ylös