Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erkkola invalidimopo

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja Schimanski, 3.12.2011.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 019
    Saadut tykkäykset:
    1 519
    Minarelli P4, mikä on Raisussa ja P6, sama 6-vaihteisena, on nimenomaan alunperin tehty noihin 50cc ja 80cc luokan rr-pyöriin. Eli ne on suunniteltu kiertämään ja viritettäviksi suurille tehoille. Jollain juutube videolla oon joskus kattonu, laulaa aika kauniisti.
     
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 019
    Saadut tykkäykset:
    1 519
    Itseasiassa taitaapa olla nuo Puch ja Tomoskin tehny noita 50cc rr koneita. Liekö sitten miten paljon sukua mopon moottorille.
     
  3. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 675
    Saadut tykkäykset:
    839
    No, minä kirjoittelin noista 60lopun-70 luvun alun motoreista. Olivatten muuten paraimmillaan kolmevaihteisia.:oops:
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 019
    Saadut tykkäykset:
    1 519
    Ite olin mopoiässä 80-luvun loppupuolella :scoot:.
     
  5. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 064
    Saadut tykkäykset:
    4 353
    Ihan hyvin on supersportti kiertänyt, kun 11/42 kulkee 60 km/h. Itsellä oli 13-piikkinen ja takana taisi olla 36. En kyllä ole ihan varma tuosta takarattaasta. Saattaa olla, että se oli vain märkä uni. Nopeutta jotain alle 70. Omatekoinen Reijo Hobin-tehoputki ja toinen 125cc stinger-Suzukin kaasareista. Kokoa lie kenties ollut jotain 16-17 mm. Vaikea tuota kurkun kokoa nähdä tarkkaan näin pitkän aikareiän päästä.
     
  6. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 019
    Saadut tykkäykset:
    1 519
    Mulla oli Sportissa kans aika tihee välitys. Tais olla takana vakio 42 ja eessä varmaan 11 tai 12. Kyl se varmaan sen liki 70 kulki, mut tosiaan kierti ittensä aika helpolla hengiltä. Kaivettu oli pyttyä aika rajusti ja kannesta otettu siivu pois sorvissa. Suolistettu vakioputki ja 13,5 mm porattu Bing säätösuuttimella. Välillä oli joku omatekonen tehoputkikin, mut se pelas tuolla suolistetulla melkein paremmin.
     
  7. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 675
    Saadut tykkäykset:
    839
    Minulla li mopon rattailla 13-28, pölkupyöränrattailla 10-20 ei ihhan tomoksen solikka ottanut täysiä kiekkoja.
    Tunska kullä kulki hyvin.
     
  8. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 064
    Saadut tykkäykset:
    4 353
    En muista enää mihin kokoon itse porattiin bingi, mutta pelottavaa se oli. Porattiin vähän tylsällä terällä, joka osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Pora ei haukannut ja kurkku vähän paisui ulospäin, eli seinämänvahvuutta jäi enemmän.
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 019
    Saadut tykkäykset:
    1 519
    Bingissä oli 14mm luisti, ni sen periaatteessa pysty poraamaan 14mm, mutta jos meni yhtään sivuun, tuli luistiin ohivuotoa ja se ei pelannut kunnolla. Siksi porasin aina 13 tai 13,5mm. Nelipakkaan sorviin laitoin aina Bingin sieltä ilmanputsarin puolelta. Sillä sai paremmin keskelle, kuin pylväsporalla.
     
  10. Janski

    Janski Latvassa lahoa.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    2 942
    Saadut tykkäykset:
    812
    Suzuki s1 80cc läppis vähän viilattuna, 21mm kiinan lortto, hillityllä välitys muutoksella, muuten vakio putkella paitsi ulostulo pillin vaihdoin isompaan:). Lähtee ku rusakko makuulta ei kule hirmu lujaa mutta jaksaa minunki alla (+100kg) kynnnökselläki vetää kohtuu äkäsesti ;) . Eilen viimeksi väyläsin käyntiin ja meinasin teloa itteni :confused:persetti ku se tarjoaa keulaa ylös liika herköstio_O. Runko vaan pirulainen ei taho kestää meinaa vetää kieroon :eek:.
     
  11. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    20 467
    Saadut tykkäykset:
    3 193
    Hyi, viritystä :D Itse ostin mankiin käytetyn 18mm dellorton, pakoputken suolistin ja alkukäyrän tein uuden. Lisäksi tuli jyystettyä kanavia. Pidemmät välitykset oli jo joku edellinen siihen laittanut. Ihan riittävästi meni, kun autot tuli perävalot edellä vastaan... Kiljui kierroksia kuin pieni sika! Runko alkoi ylikierroksilla resonoimaan moottorin kanssa ja se olikin melkoinen vibraattori. Sen verran oli jerkkua, ettei ketjunkiristät meinanneet kestää. Mopo siirtyi myöhemmin velipojalle ja se on vieläkin tuolla aitassa. Moottoria ei ole koskaan halkaistu ja saattaa olla mäntäkin alkuperäinen. Kyllä japanialainen kestää!
     
  12. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 402
    Saadut tykkäykset:
    5 827
    Omaan mopoaikaan ei vielä saanut noita viriosia kaupasta, kaikki piti nykertää itse tai muutella olemassaolevista paloista, kaasarinkauloja tuli sitten tehtailtua muillekkin, samoin paisareita. IC:n Jikov - kaasareita käytettiin, suuttimet tietty porailtiin itse, monenlaista kokeellista viilaustyötäkin esiintyi, muistan kunkun pappiksen pyttyä jyystettiin innolla, ylösvirtauskanavaa levitettiin pyttyyn päin poistamalla koko sylinterinseinämä kanavan kohdalta:D, ulospäin levitettiin kanavaa niin paljon kuin mahdollista, monet kerrat piti paikata jäähdytysripojen välistä messingillä juottamalla kun kanava meni puhki...:D
     
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    15 360
    Saadut tykkäykset:
    2 337
    Parhaat tehot ja kierrokset kunnolla viilatusta koneesta, en vaan muista merkkiä, amisaikana viri-intoiliaja open kanssa viilattu mylly, huipputehot otettiin "turbottamalla" eli paineilmaa kaasriin ja säätösuutinta kiertämällä. No ehkä himpun enemmän oli sillä hetkellä ku meni paineilmaa ja happee ison polttissarjan leikkautoiminnolla....mut se oli ihan hetkellinen...ku kone kilahti....
     
  14. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 366
    Saadut tykkäykset:
    685
    Suht reippaasti tuo supersportti kiersi ja olis varmaan saanu kiertään vähän enemmänkin mutta tekijöillä oli myöskin kestävyys mielessä ja pysyhän toi muutaman vuoden kasassa.
    Toi oli tosiaan veljen vanha mopo jota vähän mulkkas muun muuassa lyhentämällä runkoa ja solikan läskitankki tilalle.
    Motti koki pienen käsittelyn isäukon toimesta. Oli jo aiemminkin porattu mutta oli sen verran väljä että taas sai porauttaa niin mäntä olikin 40mm
    Kanesta pyyhkästy koko olake pois mikä oli varmaan sen 2mm. Pala männän helmasta imupuolelta ja tais pakopuolella olla pieni viiste pakoaukon kohdalla. Kanavat luonnollisesti viilattu ja sovitettu ettei ollu pykäliä.
    Itsetehtyä viriputkea unohtamati.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 660
    Saadut tykkäykset:
    1 025
    Pikkuserkun raisu oli tosi kova menemään. Sylinteri oli 50cc, mutta en muista oliko viilattu, ainakin kaasutin oli isompi. Ja kiersi mahdottomasti, mutuna 14krpm. Mutta päivittäin oli sytkässä jotain häikkää...
     
  16. JariS

    JariS Kansalainen

    Liittynyt:
    26.12.2013
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    24
    Kaverii osti keväällä lähes ajamattoman Erkkolan ja ei kuullemma onnistunut maksuton vakuutus enää, lähitapiolasta ja
    ifistä oli kysynyt.
    Mitenkäs muilla, onko tullut vakuutusmaksuja, vai koitetaanko vaan apinaa koijata ?

    51CE6C85-BF56-4E8D-AB13-939DEC852B8F.jpeg
     
  17. harriveikko

    harriveikko Kansalainen

    Liittynyt:
    16.1.2015
    Viestejä:
    4 271
    Saadut tykkäykset:
    89
    Tässä yhdellä tutulla on ei Erkkola vaan norjalainen invamopo.Tässä on oikein pakki ja kaikki.
     
  18. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    7 024
    Saadut tykkäykset:
    1 756
    Maksuton vakuutus? Oliko tämä vakuutuksenottaja invalidi? Meinaan tällä sitä, että jos se vakuutus olisi jotenkin sidoksissa invaliditeettiin, ns terve ihminen kun ei välttämättä tarvi invamopoa.
     
  19. JariS

    JariS Kansalainen

    Liittynyt:
    26.12.2013
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    24
    Ei, tämä oli ihan ajoneuvokohtainen ennen, väittivät vuoden alusta muuttuneen.... ei nyt ole rahasta kyse vaan periaatteesta.
     
  20. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    7 024
    Saadut tykkäykset:
    1 756
    Mikäli terve ihminen tarvii vakuutuksettoman invamopon, niin ollaan tosiaankin periaatteellisissa asioissa.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1

Jaa tämä sivu