Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erkkola invalidimopo

Viestiketju osiossa 'Kaksipyöräiset' , aloittaja Schimanski, 3.12.2011.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    7 291
    Saadut tykkäykset:
    1 511
    Nuorena poikana sepitin usein naapurin Erkkolaa, muistikuvieni mukaan Sach ei ollut niin hyvä moottori kuin Soliferin Tomos tai Tunturin Puch? Saschin sytytyspuolella oli kipinä usein hukassa, puolaa konkkaa ja kärkiä vaihtamalla se taas rupesi kipunoitsemaan. Kaverin Helkama Raisua joutui myös sepittämään aivan liian usein, kone oli joku Italialainen, olikohan se Minarelli? Trial mopona Raisu oli muuten ylivoimainen!
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 142
    Saadut tykkäykset:
    4 378
    Offtopiccina todettakoon, että Raisu oli todella lyhyt, mikä trialissa oli etu.
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 094
    Saadut tykkäykset:
    1 527
    Ja edelleen offtopicina, mulla Raisussa ei ollu mitään vikaa. Minarelli pelas kuin Buikki, ei tarvinnu kun polkasta käyntiin ja ajaa, oli kesä tai talvi.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  4. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 493
    Saadut tykkäykset:
    5 918
    Minarellissa oli mukavasti viritysvaraa, Tomoksesta ja Puchista ei saanut läheskään niin paljon polleja ulos.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    Kyllähän pukin koneesta, esim super sport / trial 75cc mukilla ja 17mm dellortolla, sai puhtiakin ulos....
    Mut oli vissiin lyhytiskuisempi kones ku motori minarelli, raisussa......
     
  6. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 493
    Saadut tykkäykset:
    5 918
    Minarelli, alkuperäisen pytyn viilaus, 20mm Jikov, pilli, ratastus,+100kmh....
     
  7. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    24 142
    Saadut tykkäykset:
    4 378
    Supersportin Puchissa taisi olla vain yksi kytkinjousi. Sen kun jäykisti prikalla niin kytkin oli aika jäly käyttää.
     
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    Ja sit ku ne oli onnettoman kokoosilla 3kpl kitkakytkinlevyillä, kampiakselin päässä.... Minarellis 2-3krt isompihalkaisijainen ja 5-6 levyinen kytkin, toisioakselilla...... pinta-ala moninkertainen raisus tuntsaan verrattuna......
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 433
    Saadut tykkäykset:
    696
    Jostain sellanen muistikuva että tuntsan koneessa olis ollu 38mm mäntä ja 43mm isku ja sm solkussa kans.
    Tunturin aqua oli helppo virittää kun läppäkone. Putki 18 dellorttovja ratastukset niin kulki
     
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    Taikeriin tais kans saada ostettua tarvikkeena läppärunkoa ?
     
  11. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 763
    Saadut tykkäykset:
    966
    PV 110km/h.
    70cc läppäpytty hiilikuituläpillä,
    Vakiokaasari porattuna ihan tappiin,
    Ite teurastettu pakari.
    Rataksia hirveesti.
    Hirvee vehje oli ajaa ku yli 190cm ite pitkä ni polvet korvissa piti ajaa... :D
    Elopainoo ei iha yhtä paljo ollu ku nyt. :p
     
  12. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 702
    Saadut tykkäykset:
    853
    Näin oli, mutta onhan noilla akseleilla aika iso kierrosnopeus ero, eli nopeasti pyörivällä akselilla voi siirtää pienemmällä kytkimellä voimaa.
    Vai oliko se väinpastoin.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    Nopeammin pyörivä sietää pienemmän kytkimen, mut n.2.5-3 D mitaltaan isompi kytkin lisää pinta-alan mutulla 10-kertaiseksi, ja tähän kun levymäärä vielä tuplataan.....
    Tuntsan levyissä kitkapinta oli n.7mm ku Minarellis 15-20mm levyinen kitkapinta.,vaikka Minan kytkimelle oli välitystä, niin yhden Minarelin levyjen pintamateriaalimäärällä olis varmaan 10kpl valmistettu yli 10 Tunturin moottorien vaatimaa kytkinpakettia....
     
  14. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    9 210
    Saadut tykkäykset:
    2 310
    Eikös ne Minarellit suunniteltu alkuunsakkin isommille pytyille mutta tää suomen sääntöpolitiikka vaati mopopytyn.
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    75-100cc mukeille oli käsittääkseni alkujaan oikeasti suunniteltu, Suomen paikallinen nihilistipolitiikka salli kuitenkin korkeintaan 50cc moottoreita mopedeissa , täällä käytettäväksi.....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  16. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 702
    Saadut tykkäykset:
    853
    No voikos sitten näitä vertaillakkaan, muistan että solikan tomos motin kytkin luisti, mutta tunskassa piti. Tomoksessa just tollanen toisioakselin kytkin.
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 086
    Saadut tykkäykset:
    3 798
    Solkku ja Tomos ihan eri asia ku Minarelli..... Oliskos ollu et Raisus ollutta 50cc konesta oli jopa piikkisenä eli 125cc kokoisena italiaanos.....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 094
    Saadut tykkäykset:
    1 527
    Puchilaisessa ei oikein veivin alapää kestäny kierrättämistä. Sai aika tihverään olla vaihtamassa niitä. Saatto tietysti vaikuttaa, kun tuo Sportti kierti hyvin toistakymmentä ja vielä löyty vetojakin siellä. Kyllä Minarelli ja Suzuki oli parhaat virittää ja kesti muutenkin nipussa paremmin. Molemmat kyllä olikin suunniteltu 30-40 vuotta Puchia, Tomosta tai Saschia myöhemmin ja alunperinkin isommalle pytylle.
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 702
    Saadut tykkäykset:
    853
    Niin, mutta pitäskö verrata suurinpiirtein samaan tuota tunturin puch konetta. Minusta se on solikan tomos. Ei minarelli joka tehty isommille tehoille.

    Samoin se on näiden nykyisten riejujen kanssa, tehoja saa ja kortista pääsee.
    Ei muuten kukaan tarvis sellasta reilu 10 vuotta vanhaa riejua ja "vessan"pönttö skootteria.
    Täytyypä rustata myynti ilmot noista. Poika eikä tyttö noita tarvii .
     
  20. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    7 433
    Saadut tykkäykset:
    696
    Itellä ollu tuntsa soliferi ja sukisuki S.
    Huonoiten noista kesti soliferi, pari kertaa petti kiertokangen laakerit ja sitten olikin kankee ynnä muuta mutkalla sekä pytty halki.
    Tunturi supersportteja oli 2 ja sellasella opettelin ajaan sitte sain vähän piristetyn ja muokatun isoveljeltä. Siihen sitten porautus, 18 dellortto viriputki olikin. 60 kulki rattaat muistaakseni 11/42. Metsämopona tuo oli kun ikää ei ollu tarpeeks.
    Soliferin sain kans veljeltä kun se sai kortin. Motti auki useemman kerran.
    Viimeseks tuli toi sukisuki, Siihen 60 läppis, putki, vähän ratastuksia ja vanha kunnon 18 dellortto. Kulki ihan hyvin ja jakso kiivetä mäetkin 100kg:n kuskin kans
     

Jaa tämä sivu