Automaatti hitsausmaski

Aikanaan opetellut hitsaamaan käsimaskillä ja sellainen edelleen käytössä.
Nyt tartti koittaa toimiiko tig vielä ja kaapin perältä vanha IDG-toolsin potta päähän.
Eihän se enää mustunut. Epäillys että patterit kuolleet.
Näköjään ei ollut tehty avattavaksi kun veittellä väkisin väänsin kasetin auki.
Nappipatteritkin oli pistehitsattu kiinni, joten entistä kovakouraisempaa puukolla vääntöä.
Uudet patterit jotakuinkin hohdalleen ja kuumaliimalla koko keksintö kasaan.
Ihme kyllä se rupesi toimimaan vaikka aika ruokotonta käsittelyä saikin.

Mustia rautoja hitsailin toisiinsa ja tuntui tuo Tig toimivan ihan kelvollisesti seoskaasullakin
(18/82% Ar)

Modasin toissa viikolla Esabin Warrior Techiä tämän videon mukaisesti. Patteri kestää aika monta vuotta, mutta onpahan helppo vaihtaa sitten kun taas loppuu.

-99 tai 2000 ostin ekan automaattimaskin, 3m speedclassin. Oli hyvä ja pelasi oikein mainiosti toistakymmentä vuotta. Pari kertaa tarvitsi patterit vaihtaa.
Vajaa 2000mk oli hinta tuolloin.
Sittemmin ollu esab warrior tms ja eipä moitittavaa tuossakaan.
Kun ei juurikaan laatusaumaa osaa hitsata niin ei osaa näkymääkään moittia. Van onhan nuo pitäny mitä on kiinni räkiny.

-99 tai 2000 ostin ekan automaattimaskin, 3m speedclassin. Oli hyvä ja pelasi oikein mainiosti toistakymmentä vuotta. Pari kertaa tarvitsi patterit vaihtaa.
Vajaa 2000mk oli hinta tuolloin.
Sittemmin ollu esab warrior tms ja eipä moitittavaa tuossakaan.
Kun ei juurikaan laatusaumaa osaa hitsata niin ei osaa näkymääkään moittia. Van onhan nuo pitäny mitä on kiinni räkiny.
Onhan nuo laatumaskeja, kumpikin.

Oli joskus tuollainen Tamforce ja muutaman kerran kun päätti ettei tarvii olla tumma jos ei taho niin lensi nurkkaan. On melko kirkas valokaari ilman tummennusta kun 1,2mm langalla polttaa melkein maksimit mitä Kempin RA350 antaa...

Mulla on varmaan 12 kpl kädellä pidettäviä. Joutuu yhdellä kädellä hitsaamaan mutta ei automaatti vittuile. Niitä kiinan automaatteja on ollu monta ja kaikki on menneet pas-2

Mulla on toistakymmentä vuotta sitten jostain ostettu halpismaski ja toimmii sinällään moitteetta vieläkin mutta lasin läpi ei näe hitsaussulaa, kirkkaan valon kyllä näkee ja tummuussäätö toimii kuten pitääkin mutta sillä ei tee yhtään mitään kun ei näe hitsisulaa.
Tilalle hommasin perinteisen isohkolla lasilla olevan maskin mutta sen kanssa joutuu aina lasia vaihtamaan tummemmaksi kun puikolla hitsaa ja joku mopon pakoputki tigillä verrattuna migillä hanat auki vaatii eri lasin tummuuden.

Onkohan noita kukaan kokeillut?
Työnantaja käytti tuollaista suurennuslasia ennenkuin kävi silmäleikkauksessa, ilmeisesti ihan toimiva, taisi heittää jo menemään tarpeetomana, eipä tullut kyllä itse testattua että auttaisko itselle kun käytössä - vahvuudella olevat lasit ilman monitehoa ja ikänäön myötä ilman laseja näker lähelle ja laseilla kauas mutta sellainen 40-50 cm alkaa olla sellainen etäisyys ettei oikein näe laseilla tai ilman

Mulla ainakin tekee jokainen ylimääräinen lasikerros haittaa tuossa hitsaushommassa. Yhen kerran tässä taannoin hitsasin ja jotenkin harvinaisesti oli suojalasitkin päässä, siitä ei tullut ihan mitään kun joka kerroksesta tuli jonkunlainen heijastus, ei kunnolla sulaa erottanut. Automaattikasetin ja sen suojalasin taitot/heijasteet vielä meni mutta se kolmas sekoitus oli kyllä liikaa.

Kempin vanha Alfa-maski on huomattavasti mukavampi heijastusten suhteen kuin uudempi Beta, jossa uloimmaisen lasin ja kasetin välinen etäisyys on monta millimetriä. Nyt Alfastakin näkyy tulleen uusittu versio, jossa on sama vaiva kuin tuossa Betassa.

Kempin vanha Alfa-maski on huomattavasti mukavampi heijastusten suhteen kuin uudempi Beta, jossa uloimmaisen lasin ja kasetin välinen etäisyys on monta millimetriä. Nyt Alfastakin näkyy tulleen uusittu versio, jossa on sama vaiva kuin tuossa Betassa.
Nykyiset alfa ja beta muutoin samat maskit mutta alfassa lasin korkeus 60mm ja betassa 90
Mulla ainakin tekee jokainen ylimääräinen lasikerros haittaa tuossa hitsaushommassa. Yhen kerran tässä taannoin hitsasin ja jotenkin harvinaisesti oli suojalasitkin päässä, siitä ei tullut ihan mitään kun joka kerroksesta tuli jonkunlainen heijastus, ei kunnolla sulaa erottanut. Automaattikasetin ja sen suojalasin taitot/heijasteet vielä meni mutta se kolmas sekoitus oli kyllä liikaa.
Töissä käytössä Kemppi Beta e90a maski ja siinä kasetin lisäksi 3 roiskesuojaa, ulkona, itse kasetissa sisipuolella ja sisällä, tässähän siis kasetti avattavassa luukussa jolloin pystyy käyttää myös rälläköintiin, kyllä tuolla silti sulan näkee iham hyvin kunhan kaikki lasit on vaan puhtaat

Nykyiset alfa ja beta muutoin samat maskit mutta alfassa lasin korkeus 60mm ja betassa 90

Töissä käytössä Kemppi Beta e90a maski ja siinä kasetin lisäksi 3 roiskesuojaa, ulkona, itse kasetissa sisipuolella ja sisällä, tässähän siis kasetti avattavassa luukussa jolloin pystyy käyttää myös rälläköintiin, kyllä tuolla silti sulan näkee iham hyvin kunhan kaikki lasit on vaan puhtaat
Tuon Esabin maskin kanssa ei oo pelkiltään mitään ongelmaa jos uloin lasi on puhdas ja naarmuton, nyt ei ihan oo. Mutta ne suojalasit siellä alla oli se suurin tekijä.

Itse aikoinaan kykenin näkemään Kempin Betan lasien tekemän haamukuvan, mutta se ei haitannut. Työkaveria haittasi siinä määrin, että vaihtoi toiseen maskiin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin