Viestiketju:
4G+ LTE 1800MHz satelliittiantennilla ym. nopeuden viilausta

Huawei on sittemmin vaihtunut uudelleenkoteloituun ja ulkoisilla antenniliitännöillä varustettuun Zyxeliin, josta tässä ketjussa: https://konekansa.net/threads/zyxel-lte7460-m608-ja-ulkoiset-antennit-modaus.59455/

Lunta katolla on nyt todella reilusti, arviolta 70-80 cm. Horisontin suuntaan signaali tulee nyt siis noin puolentoista metrin hangen + betonitiilikaton läpi.

02C25014-6407-4A3C-855B-EF43FDF18B11.png


Ei voi kuin ihmetellä. Ei haittaa lumi yhtikäs mitään. :shokki:

Todellinen nopeus lienee vielä himpun verran korkeampi, mutta en ole viitsinyt viritellä langallista yhteyttä kokeeksi. Tämä nopeus on mitattu langattoman wlanin läpi.
 
Masto pötköttää pihalla melkein valmiina. Pitää tuupata se pystyyn, niin ei ole tiellä. Saattaa olla, että heivaan tuon lautasen siihen ensi kesänä. Riippuu siitä, kuinka paljon lumi vaimentaa signaalia talvella. Jos kuso kulkee puolimetrisen nuoskalumenkin läpi, niin sitten masto taitaa jäädä käyttämättä.

Tänä talvena on ollut lunta ihan riittävästi. 4G-yhteyden nopeus lumikerroksen läpi on tullut testattua ja loppupäätelmä on, ettei lumi haittaa yhtään mitään. Satelliittipeili saa siis jäädä ullakolle ja mastolle ei ole tarvetta.

Kunnollinen televisioantennikin pitäisi laittaa ja tämän kokeilun perusteella sekin saa jäädä katon alle.
 
Se on tuo @borg in antenni tuolla autotallin hyllyssä jemmassa niin nopeudet kasvanu perkule.
Singnaalit ollu ennen 5/5 ja nopeus jossain 15M luokkaa.

Nyt on signaalit 3/5 ja tässä tulos...?!
Sieppaa.PNG


Cellmapper väittää että 800MhZ ois taajuus mutta on kai mahdotonta tuo nopeus moisella taajuudella?

Oon kaikki nettimittarit kokeillu ja kaikilla antaa yli 90M latausnopeutta.

Epäilys on suuri että ois päivittyny masto 1800MhZ?!?
 
Näin lienee tapahtunut. Ei tuota oikein muuten voi selittää.

Onko tuo nyt sillä lisäantennilla vai ilman?
 
Ihan se on iliman mittää antenneja tuo ZTE.n modeemi.
Juu ja kyllä on taajuudet korjautunu. Lukihin reitittimestä 1800mhz ja svenggaa ku hirvi
 
Huikean hieno projekti @borg ! :peukku:

Itse olen noin vuosi sitten tehnyt 1800MHz Yagi-antennit ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Mutta kyllä tämä tulee ottaa seuraavaksi projektiksi.

Oliko niin että et ole signaaliarvoja (RSRP, SINR, ...) ottanut ennen ja jälkeen antennin? Huaweilla LTEWatch on huipputyökalu reaaliaikaisen signaaliarvojen tutkimiseen ja suuntaaminen on "helppoa" tämän avulla. Tosin kaikilla Huawein malleilla tuo ei toimi.
 
Tuo aiemmin käytössä ollut Huawei oli juuri sellainen malli, jossa ei signaalinvoimakkuutta nähnyt ko. ohjelmalla.
 
Nyt vaikuttaa siltä, että muutkin ovat huomanneet tämän tukiasemapäivityksen ja kaistan jakajia on ilmaantunut lisää. Nopeudet ovat nyt olleet tyypillisesti 20M molempiin suuntiin, :mad: paitsi yöllä samaa luokkaa kuin ennenkin.

Tälläkin kyllä pärjää, mutta on jäätelö hyvää kun yksin syö.
 
Kiitos @borg

Lautasantennit ovat ihan uusia tuttavuuksia minulle... jos käytetty lautanen löytyy lähistöltä, niin tuleeko tuota mikropään vartta jotenkin katsoa tarkemmin? Vai sopiiko KROKSin pohjassa oleva iso tatti suoraan mikropään kiinnikkeisiin, ilman erityisempää modaamista?
 
Sopi hyvin. Pikkuisen raaputin puukolla tuota lautasantennissa olevaa muovista lenkkiosaa avarammaksi, mutta hyvin vähän sitä tarvitsi työstää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vaikuttaa siltä, että muutkin ovat huomanneet tämän tukiasemapäivityksen ja kaistan jakajia on ilmaantunut lisää. Nopeudet ovat nyt olleet tyypillisesti 20M molempiin suuntiin, :mad: paitsi yöllä samaa luokkaa kuin ennenkin.

Tälläkin kyllä pärjää, mutta on jäätelö hyvää kun yksin syö.
Nyt puolen yön jälkeen nopeus on tällainen:

0DC44025-86B4-407C-8206-576330EBB163.png
 
Näin itse olen tulkinnut...

RSRP kertoo signaalin voimakkuuden ja luku tulisi olla mahdollisimman suuri ja kun nämä ovat negatiivisia, niin mitä lähempänä -60, sitä parempi.

SINR kertoo häiriöiden määrää, kuten eri mastoista tai lähettimistä tulevaa häiriötä. Mitä suurempi luku, sitä parempi. Yli 20 luvut ovat tosi hyviä.

Itse kun olen antennia suunnannut, niin olen läppäristä seurannut reaaliaikaisesti näitä lukuja ja hakenut antennin sijaintia ja suuntaa. Antennia siirtää 10cm, niin heti näkee luvuissa muutoksia. Samaten suuntauksessa pienet muutokset näkyvät heti signaaliarvoissa. Katolla on vietetty aikaa läppärin kanssa...
 
Takaisin
Ylös