Älytöntä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä oli viimeinen niitti kun löytyi pottupellosta hirven suolet pottuja nostettaessa, lähti maat vuokralta samantien, ei ollut ainut syy mutta tuo sai kusikupin kaatumaan.

Maksaa ainakin mulle yksi seura. Tuon seuran alueella n. 30ha, 5v ja 80 e . Pari muuta ei. Tuo 80 e menee polttoaineisiin, kun käy lanailemassa maasturin jälkiä pois.

Maksaako joku maanvuokraa? Meillä päin alun toista sataa ha palkkioksi vain veetuilua.

Täälläpäin ei ainakaan pienille plänteille makseta.
Ei Se itseä harmita kun pari pientä metsätilkkua eivätkä vahinkoa ole aiheuttaneet.
Viimeksi kun noista puhetta oli niin todettiin ettei tartte sitä lihanpalasta kiikuttaa kun lupia ei paljoa ole.
Sen verran ehdotettiin että jos näkevät hirven puunlatva suussa niin lasauttaa sitten samantien.

Itse olen vuokrannut maani kyllä, mutta vuokrarahan määrä ei riitä korvaamaan vahinkoja, joita hirvet ja maastoautot aiheuttavat.
Niin, kukin omiin syihin vedoten.

Nimellinen vuokra on aina maksettu, riistanhoito ei ole mitenkään edullisin harrastus metsästäjille mitä tehdään talkoilla. Halvemmalla lihan saa lihatiskiltä.

Oma seura ei maksa maanvuokraa. Hirvenlihaa ovat tuoneet vaikkei mitään vailla olisikaan. Hirvipeijaat joka vuosi jäsenille heidän vierailleen maanvuokraajille ja kyläläisille keittoineen, kahvineen ja konjakkineen...
Se tohtii näissä vanhemmissa seuroissa olla periaate että maat vuokrataan enempi kannatuksen, kuin muun takia. Jäsenhän vuokraa jo luonnostaan maansa seuralle, jos niinkuin täysipäinen ihminen on. On toki niitäkin jäseniä, jotka valitsevat toisen tien kokokailla talkoilla pyörivässä yhdistystoiminnassa. Ahneus ja ehkäpä kateus ohjaa näiden ajatuksia enemmän kuin muu yhdessätekemisen- olemisen meininki.

Ei ole mitään metsästystä vastaan ja maat on vuokratta vuokrattu, mutta eikös sodassakkin savupommeja käytetty ettei vihollinen näe ampua kun hyökätään?
Sanokaa mitä sanotte mutta aamu-usva ei selkene tähänaikaan vuodesta ennen puoltapäivää joo mutta meikä lähtee ottamaan nyt höyryä saunaan mars mars.

Minusta on vaan hyvä juttu, että sellaiset hyvinsyöneet äijänkäppänät saavat raahattua itsensä raikkaaseen ulkoilmaan. Se on ihan toisarvoinen juttu, että näkyykö saalista ristikossa. Tuollainen metsästysseura voi olla tärkeäkin sosiaalinen juttu, jolla voidaan ehkäistä monenlaisia terveydellisiä ongelmia.

Omat peräaukot vuokrattu hirvipeijaisvastikkeella. Eipä sielläkään tosin ole tullut vuosiin käytyä. Nyt on muutaman vuoden päivystellyt muutaman hirven porukka ja ne sais löytää itsensä padasta.

On hyvä juttu ulkoilla. Askeleita voisi ottaa paria-kolmeakymmentä enemmän tosin siitä metsätiellä olevan maasturin kyljestä mitattuna passipaikkaan. Ennenvanhaan oli jotenkin jylhän kuuloista, kun miesrintama eteni metsässä valtavaa mölinää pitäen kun ajoivat hirveä kohti passipaikkaa. Siinä sai isoruppiset rötkäleetkin ryhmähenkistä liikuntaa ja miehuullisia kannustavia silmäyksiä lajitovereiltaan. Joskus mölinä kuului useiden kilometrien päähän. Varmaan maistui makkarakin paremmalta.

Tähän vielä lisäisin tarkennusta.

Seuroilla on omat velvoitteet jäsenilleen. Metsästäville se voi olla että pitää n+1 viikonloppuna tai tietty osuus päivistä metsästyskaudella olla metsällä jos jaolle haluaa. Tietysti siihen pakolliset talkoopäivät lisäksi. Siinä ei huomioida säätä tai saatua riistan määrää.
Älytöntä toimintaa, sama kun käskettäisiin auraamaan lunta vaikkei ole lunta, tai pilkkomaan puita vaikkei ole pöllejäkään.

Itse olen vuokrannut maani kyllä, mutta vuokrarahan määrä ei riitä korvaamaan vahinkoja, joita hirvet ja maastoautot aiheuttavat.

Tuo vuokraraha lienee varsin harvinainen asia. Pääsääntöisesti metsästysseurat taitavat olla varsin tyhjätaskua porukkaa eli vuokraraha on yhtäkuin mahdollisuus käydä ryyppäämässä aitannurkan takana omasta pullosta hirvipeijaisten myötä.

hyödyt jää saamati yhden idiootin vuoksi.

Ihan noita sanoja en suosittelisi käytettäväksi kun kahvistellaan uuden metsänomistajan kanssa tunnustellen saisiko hänen maitaan metsästysseuran käyttöön:)

Meillä on nyt hyvin asiallinen hirviporukka tällä kylällä. Vanhimmat jäärät jäänyt poikkeen niin alkaa homma toimia taas. Taimikkovahinkoja kun kahtoo niin ei tulis mieleenkään kieltää metsästystä.

Meillä ei ole ollut ongelmia maanvuokraajien kanssa. Kenen maalle hirvi kaatuu, niin hälle menee lihapaketti, mikäli ei kuulu hirviporukkaan.

Paria umpiluuta ja tyhjänpuhujaa lukuunottamatta porukkakin on hyvä.
Kyllä sitä jahdin alkua aina odottaa...

Kerroin teille viikko pari sitten, että selkkasin ainakin tunnin väärästä päin syötettyjä kuiormaliinoja.
Tänään kävin taas avolavan hytissä ja lattia oli täynnä kuormaliinoja sikin sokin, voi vi."tu mitä taas silmäni näkivätkään. Mikä älynväläys lie ollut tämänkin toiminnan takana.
1B8B51C9-6560-4B3D-86B0-3F8285CB468B.webp

Vetää nyt liinat poikki kiristimennmetallilenkin vierestä ja itse kuormalinnatkin olivat pätkitty.
Ei voi muuta sanoa kuin että ÄLYTÖNTÄ toimintaa, pitäisiköhän pitää ihan kuormaliinoja käyttö - sidontakurssi!

Saattaa olla paikallaan. Kuten ilmoitus että jatkossa vastaavasta tempusta saa vastata lompakollaan.

Jonkun on pitänyt sitoa joku ohut nippu ja koukut on olluunna tiellä, ettei ole kunnolla saanut sidotuks. Nyt saa tiukan nipun kun kiristää suoraan tuon hännän, on vaan turkasen lyhyet. Mulla oli tuollaiset häntäliinat, mutta pitemmät, niillä ole kyllä kätevä niputtaa, kun ei vannehtimiskonetta ole. Albert Nussi kuitenkin tarvitsi niitä mua enemmän.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin