Vanhan savupiipun kunnostus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu öljykattila olisi mahdollista saada käyttöön kohtuullisella vaivalla. Mutta tokihan se voisi olla mikä tahansa muukin kattila, vaikka kaasukattila tai jopa kiinteän aineen kattila. Öljy ja kaasu on siinä mielessä hyviä, että ei varmaankaan naapuritkaan ehtisi varsinaisesti tajuta mikä se siinä pihassa pöhisee. Tunnetusti naapurithan on se suurin este luovuudelle...

Sitä olen itsekin ollut ymmärtävinäni, että ainakin öljypolttimessa savukaasujen lämpötila on lähtökohtaisesti 150 °C ja alle - tai pitäisi ainakin olla toimivassa paketissa? Jos oikein ymmärrän, niin puun syttymislämpötila on +400 °C ja ylikin, eli tässä yhtälössä ei kai käsittääkseni ole syttymismahdollisuutta vaikka sisäputki olisi (noin kuvainnollisesti) kiinni puussa?

Juu lähinnä nyt kyse onkin yhden talven patentista.
Mulla toi parikyt vuotta vanhan öljykattilan savukaasut kattilasta piippuun mennessä ovat kattilassa olevan veden lämpöisiä.mikä on nyt 70 astetta. Hapokasputki kattilan päältä katolle asti, ja mutkasta pieniputki joka vesittää piipun ämpäriin, hyvät hapokkaat vedet ämpärissä.

Mulla on itsellä öjykattilassa 114,3mm rosteriputki yhden kiven hormissa sisäputkena. Vaihdoin joskus 15 vuotta sitten 150€ öljykattilan, kun se alkuperäinen oli Högforssin valurautainen kiinteän polttoaineen kattila 60-luvulta (öljypolttimella). Laitteisto on täysin itse itse asennettu. Savukaasujen lämpötila on noin 130 astetta puolen metrin päässä kattilan piippuyhteestä.

Mulla on itsellä öjykattilassa 114,3mm rosteriputki yhden kiven hormissa sisäputkena. Vaihdoin joskus 15 vuotta sitten 150€ öljykattilan, kun se alkuperäinen oli Högforssin valurautainen kiinteän polttoaineen kattila 60-luvulta (öljypolttimella). Laitteisto on täysin itse itse asennettu. Savukaasujen lämpötila on noin 130 astetta puolen metrin päässä kattilan piippuyhteestä.
Tuollainen joku högforssin hiilikattila se oli meilläkin öljypolttimella, tilalle tuli jäspin tämmöinen uutena.
https://www.google.com/search?q=jäs...droid-samsung&prmd=ivmxn#imgrc=3gQ-7w2CR32rFM

Tuleeko paljon vettä?

Itse olen huomannut, että tänä syksynä tullut jotenkin poikkeuksellisen paljon. Alkanut epäilemään, että kattila jopa vuotais.
Sen verran, että putken pää pysyy kosteana samoin ämpärin pohja nykyisin, alkuun tuli selvästi enemmän tais joutua välillä tyhjentäänkin astiaa.
Luulen, että nyt alkupäässä sen verran karstaa piipussa, että vesi tarttuu siihen ja haihtuu taivaalle enemmän.

Vastapaine savupiipussa?
Niin kyllä sielä valitettavasti vastapaine on, jos puhallin sitä ilmaa polttimeen painaa. Ihan fysiikan lakian mukaan... ;) (jipii pääsin minäkin lyömään tämän "Hitler kortin" pöytään).

Toisaalta taas minusta on aivan se ja sama, onko piipussa ylipaine vai alipaine, kunhan savukaasut löytävät tiensä kattilasta ulos (oikeaan paikkaan), niin että palamisen hyötysuhde säilyy hyvänä?
...ainakin haketapauksia olen nähnyt missä savukaasuimuri imee piippuun tarvittavan alipaineen.
Riippuu kovasti savukaasuimurin sijainnista putkistossa. Jos se on sielä missä se tyypillisesti sijaitsee isoissa kattiloissa, kyllä se ylipaineen sinne piippuun aiheuttaa.

Nyt kun tästä kuitenkin saivarrellaan, niin pitänee määritellä sanat/termit/määreet... Minä käsitän piipuksi (savupiipuksi) sen osan putkistoa joka on rakenteeltaan suora osa kanavaa ja kohtisuoraan maapallon keskipistettä kohti... ;)

Viimeksi muokattu:
Taitaa lämpö olla enemmän kuin 100 astetta alku päässä jos haihtuu.
Voihan se vesi höyrystyä ("haihtua") alemmassakin lämpötilassa kun 100 °C.

Muuten tulisi pyykinkin kuivattaminen kovin, kovin kuumaksi touhuksi. Saattaisi teryleenit sulaa käsiin... :eek:

Voihan se vesi höyrystyä ("haihtua") alemmassakin lämpötilassa kun 100 °C.

Muuten tulisi pyykinkin kuivattaminen kovin, kovin kuumaksi touhuksi. Saattaisi teryleenit sulaa käsiin... :eek:
Voi, mutta kastepiste sen määrää. Palokaasut ovat aina lämpimämpiä kuin hormi ja jos hormi on alle kastepisteen kondensoituu tällöin. Kondensoituminen on hormissa aina pahasta sen muodostaessa syövyttäviä aineita jotka rapauttaa piipun. Lisäys: Muistikuva et piipun päässä pitäisi savukaasujen lämpötila olla vähintään +145 astetta kondension välttämiseksi hormissa.

Pyykkihän kuivaa parhaiten kovilla pakkasilla ulkona jopa vartissa yli -40 asteen pakkasella. Tosin sisälle tuotaessa kylmä kangas kostuu uudelleen kondensoidesssaan sisäilman kosteuden itseensä tuntuen kosteilta.

Viimeksi muokattu:
Eräässä sähköä ja lämpöä tuottavassa laitoksessa aletaan tekemään säätötoimenpiteitä jos piipun päässä olevan mittarin mukaan savukaasut ovat yli 50 astetta. Tavoite on 40 astetta, silloin on hyötysuhde kohillaan, kuulemma.

Useampia vesivahinkojan piiput tehneet kun savukaasujen lämpötilat ovat olleet liian matalat. Vesi kertynyt piippuun pohjalle, mistä sitten levinnyt ympäröiviin lattiamateriaaleihin.

Eräässä sähköä ja lämpöä tuottavassa laitoksessa aletaan tekemään säätötoimenpiteitä jos piipun päässä olevan mittarin mukaan savukaasut ovat yli 50 astetta. Tavoite on 40 astetta, silloin on hyötysuhde kohillaan, kuulemma.
Inan erilaisia laitoksia kuin nämä alle 50kW lämmittimet.

Jos piippuun omakotitalossa puhalletaan paine, joka on piipun vetoa kovempi, itse laittaisin silloin joka tapauksessa sisäputken, eikä tietenkään mitään peltejä välille. Oliko peräti niin että painetta ei saa edes puhaltaa piippuun, ainakaan koneellisen ilmastoinnin poistoa ei saa laittaa piippuun, jossa olisi ilmanvaihtohormi.

Ja löytyy savukaasupesuri sekä piipusta tulevat kondensiovedet voi vaikka juoda sellaisenaan.

Esimerkkinä näin ollen enemmän kuin huono.
No joo...sinänsä kyllä huono esimerkki.
Mutta ku piipunkorjauksesta puhutaan niin tämänkin talon 70 vuotiasta piippua elvytetty vain katonlappeen yläpuolinen osuus, toki ollu koko ajan käytössäkin ettei piippu oo kylmillään edes kesällä, saunan savut ku menee sitäkautta kans pihalle....

Mulla on itsellä öjykattilassa 114,3mm rosteriputki yhden kiven hormissa sisäputkena.
Tätä olen pohtinut myös vaihtoehtona. Oliko sinulla seinämävahvuus mikä? Millin seinämä vai allekin?

Ainoa ongelma on siinä, että meillä hormipituus varmaan se reilu 7...8 m, eli yhdellä "kangella" ei pääse piipusta ulos :( Vaatisi hitsaamista ja ei omia välineitä.

Mielestäni hormin koko juurikin "yhdenkiven hormi", eipä kai noita juurikaan muita tuolloin rakenneltu tai siis vaihtoehdot on "yhdenkiven" tai "puolenkiven" hormi. Tuskin sitä nyt asuinrakennuksessa puolen kiven hormeja juurikaan suosittiin ennen vanhaan?

Vermikuliittia vai ei? Toisaalta kun paikalla ollut noin 250...300 mm savukaasuputki pannuhuoneessa ja jos jättäisi sen muuraamatta umpeen, niin jäähdyttävää sisäilmaa tulisi vanhan tiilipiipun ja sisäputken väliin...
Vaihdoin joskus 15 vuotta sitten 150€ öljykattilan, kun se alkuperäinen oli Högforssin valurautainen kiinteän polttoaineen kattila 60-luvulta (öljypolttimella).
Joku Högforssi se meilläkin oli aikoinaan ja juurikin valurautaa kun oli antrasiittikattila. 70-luvun lopussa alkoi tuo antrasiitin saaminen olla melko vaikeaa, siksi siitä piti luopua. Tai olisi saanut mutta 100 t erissä... :confused: Mutta eihän mikään hitsattu nykykattila juurikaan antrasiittia kestä. Vanhassa vara parempi.
Laitteisto on täysin itse itse asennettu.
Hys :oops:, eihän noin saa sanoa. Varto vaan kun on joku kohta oveen koputtamassa...

Savukaasujen lämpötila on noin 130 astetta puolen metrin päässä kattilan piippuyhteestä.
Kuulostaa ihan järkevältä. Tätä luokkaa sen kuvittelin olevan hieman vamnhemmissa kattiloissa.

Tuskin sitä nyt asuinrakennuksessa puolen kiven hormeja juurikaan suosittiin ennen vanhaan?
Meillä leivinuuni ja saunan yhdistetty kiuas/vesipata on kokokiven rööri, kaikki muut puolenkiven reikiä, yhteensä mustia reikia on neljä pientä ja ne kaksi isoa sekä kaksi "valkoista" eli ilmastointihormia...

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin