Valmet 604 kytkimen korjaussuunnittelua

Viestiketju:
Valmet 604 kytkimen korjaussuunnittelua

piikillä/pienellä meisselillä koitat toisesta päästä vängätä ja toisella meisselillä pidät vastaan toisesta päästä ettei pyörähdä. Parin (kymmenen) vittusaatanan ja pari kertaa ku tökkää omaan käpälään meisselillä niin kyl se lähtee kerran pyörähtääki
 
Aah, mites se on tarkoitus poistaa sieltä? Ja siis millainen tilalle?
Totta tosiaan, tuossa kuvassa taitaa olla numero 9.
1728326882679.png
 
Sitä pitää vaan ohutkärkisellä meisselillä kammeta toista päätä, ja toisesta päästä meisselillä pitää vastaan, ettei pyörähdä, ja kun saa hiukan irvistämään urastaan, samalla tunget kolmatta ohutkärkistä meisseliä sinne rakoon, ettei putoo takas uraansa, ja siittä hissukseen väännellä pois...

Ihan simppeliä..... Juu.....
 
Noihin "korvattomiin" seekereihin on naapurilla pajassaan sellaisia hyvällä kahvalla varustettuja piikkejä joiden pää on osassa 45 astetta osassa 90 astetta mutkalla 10-15 millin matkalta. Sellaisilla näkyy käyvän aika näpsäkästi seekerin poisto...
 
O-rengas koukkusarjoissa näitä erilaisia koukkuja ja vinopäisiä piikkejä on.
 
Kyseessä on siis ihmeisesti DIN 9928 lukkorengas. Joskus tulee mieleen noita kaivaessa, että kai tähänkin on joku oikea työkalu olemassa.
SB_151.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut tällaiset kenties:


Tarvinnee vielä pikku meisseleitä lisäksi. Onkohan noista mitään apua sisäpuolisen renkaan kanssa? Ehkä jotenkin kiertämällä-kampeamalla voisi saada toisen pään renkaasta esiin.
Ulkopuolisille nuo on tosi hyvät, joku aika takaperin investoin tuollaisiin ja jokusen kerran olen niitä tarvinut.

Sisäpuolisia en ole koskaan yrittänyt noilla kammeta, mutta tuokin voisi ehkä toimia. Noissa on sen verran karhennusta että saattaisi kammetessa renkaan päästä. Jos kohde on sopivalla sijainnilla niin tiedän että jotkut on joissain tapauksissa onnistunut poraamaan reiät lukkorenkaaseen, sen jälkeen toimii tavalliset lukkorengaspihdit. Muuten joutuu varmaan kaivelemaan piikeillä ja meisseleillä.
 
Katselin Seegerin sivuiltakin, mutta ei heilläkään ole tarjota työkalua DIN 9928 korvattomien pidätinrenkaiden pois ottoon reiässä olevasta urasta. Asennukseen kyllä löytyy ohjeita. Näyttää yleisesti olevan, kuten aiemmat kommentoijat jo mainitsivatkin, että irrotuksessa käytetään erilaisia "sopivia" työkaluja joilla lukkorengas kammetaan pois urastaan. Ei pois otto ihan helppoa ole, sillä kun tuon lukkorenkaan poikkileikkaus on suorakulmainen, asettuu se aika hyvin uraansa ja on vaikea saada työkalua renkaan alle.
Muuten tuon lukkorenkaan (osa nro 9) Valmetin/Valtra osanumero on KG1071. Saahan noita myös monesta muustakin paikasta tarvikkeena kun mitat ovat tiedossa. Suosittelen joka tapauksessa uusimaan poisoton jälkeen, sillä rengas saattaa vahingoittua poisotossa eikä sitten enää täytä täysin tehtäväänsä.
 
Etuvetosten pyöränlaakereissa on usein tuo kirottu sokka. Ja vielä useammin ruostunut niin hyvin sinne uraansa että tulloo mehtamanin elkeet mieleen...
 
Noniin, tällänen sieltä irtosi ;) Noin 40mm. Ja luulin että homma olisi siitä eteenpäin taas helppo. Mutta en heti ymmärrä miten tuo laakeri sitten tuolta tulee ulos kuitenkaan ;)
Uusi ois vieressä kuhan keksin että mites se vanha tulee pois..

Tietääkö joku käytetäänkö tälläisiä lukkorenkaita vielä kuten alla, vai sopiiko tohon joku muu malli kuhan samankokoinen?
1729157181570.png


Uusi laakeri (varalla toinen) ja perhanan lukkorengas naureskelee vieressä.
1729157423125.png


Sain siis tuon irti yhdellä pitkällä ja leveällä lattapääruuvarilla ja avustajana oli 2xpitkä hex jatkopätkä jossa päässä joku irti latta bitsi. Toisella ruuvarilla kampesin pienen raon ja laitoin toisen sinne väliin ja kampelisää. Hetken aikaa yritin tunkea väliin ties mitä (osa auttoi (mm. O-rengas 90 asteen nostinpiikki) osa ei) ja lopulta sain sinne pitkän rautalangan pätkä jolla sain nostettua lukkorengaan toisen reunan laakerin reunan päälle. Sitten pientä ähinää(=voimasanoja yms) ja pitkät pihdit joilla lopulta sain toisesta reunasta otettua kiinni ja vedettyä lukkorenkaan ulos.. Yhteensä aikaa meni 4 kk (loma välissä) ja hirveä kasa erilaisia työkaluja kunnes lopulta 2xlattapää ruuvari, pihdi, rautalankaa ja kyllä kaikki noi muutkin työkalut tarvittiin ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan, tässä mentiin nyt ojasta allikkoon. En tarkastanut kunnolla että mitä olin tekemässä ja millaisia osia minulla on. Heti kun lukkorengas irtosi, tuli sellainen olo että jaahas.. Koska neulalaakeri (https://www.purkupojat.com/kytkinakselin-neulalaakeri-p-5728.html ) joka minulla on menee kyllä VO-akseliin, muttei suinkaan tuonne kohtaan johon sitä suunittelin. En kyllä tiedä mihin tuo edes kuuluu ;) Kuitenkin tuosta laakerista joka kuvassa näkyy on muutama neula irti ja siksi lähdin sitä vaihtamaan. En ole ollennkaan varma saako sen laakerin takakautta ulos vai pitääkö tuosta päältä avata koko perä. Mitenhän tässä sitten kannattaisi edetä, ihan kysymysmerkkinä ollaan.
 
565 ssa ja 615 ssa piti vaihteiston akselit nostaa sieltä laatikosta työpöyvälle että sai riukuakselin kannatinlaakerit lyötyä pois. ne on joskus tiukassa etenkin jos liimaa laitettu väliin. ulosvetäjän kynnet ei pysynyt noissa peltikuorissa kiinni. Ryttyyn saattaa joutua ensin pieksämään. Monasti aika v mäistä hommaa keksiä miten irtoo.
 
Jiiha! Sain neuvoja ja irtosi liukuvasaralla takaapäin. Ensin sisempikehys (se joka piti laakereita) pois ja sitten laakerit pois ja yks kaks lähtikin tulemaan liukuvasaralla ;)
 
Noniin, taas kerkiää tekemään tätäkin. Nyt ongelmaksi on osoittaunut ton akselitiivisteen (kuvassa 7?) irrotus. Se on aika hapero ja sisäpuoli siitä on käytännössä murentunut pois kun olen sitä yrittänyt irrottaa. Kaikenlaista on yritetty, mutta toimivaa kikkaa ei ole vielä löytynyt. Tuolla on aika vähän tilaa pyöritellä. Voiko tuo olla jotenkin liimautunut kiinni tms? Ei tunnut liikkuvan millään o-renkaan irttotustyökalulla tai hirveän isoa ei tuonne akselin sisälle sovi.
 
Takaisin
Ylös