Toyota 4D4 2.2 kansiongelmista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smokie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Autokorjaamoilla on sellainen koje, mikä haistaa paisarin suulta, löytyykö seasta pakokaasua.

Kannattaako tuollaiseen sitten ryhtyä, voi tulla paha mieli, jos tulos positiivinen.
Biltemassa myös, hinta yhdelle testauskerralle melko kova; 69 €
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...ottori/Sylinterin-vuototestisarja-2000020969/

2000020969
 
Kaikkea ne Kiinalaiset keksii, empähän tuollaistakaan tiennyt olevan.
Glygoolin pakkasenkestävyyskiin mitattiin muinoin maistelemalla miten imelää se oli :heko:
Pakokaasuja haisteltiin nesteestä kuin putkestakin, ilmankos minusta onkin tullut tällainen :ohhoh:
 
Voe vihtu. Ajattelin että kabiinin lämpöongelmat johtuu siitä että typeryyksissäni menin lisäämään vihreää jäähditinnestettä koneessa olevan punaisen sekaan = kokkelia. Hain uudet nesteet ja aloin vaihtamaan niitä, kauhea homma (pohjolan talli, hiekka lattia) että sain alavesiletkun irti ja yllätys oli suuri kun välijäähdyttimestä ei tullutkaan yhtään nestettä. Hell-vete. Noh, muovit takaisin ja tässä vaiheessa kone oli ehtinyt jäähtyä noin 1½ tuntia, korkki välillä auki. Laitoin auton käyntiin, se kävi joutavaa ehkä minuutin ja ajattin kurkistaa paisunta-astiaan että kupliiko. Sen sisältö tulikin heti iloisesti tervehtimään. Game over. Enpä sitten viittinyt vaihtaa niitä nesteitä.
 
Velimies Velsalaasen taistelua vastaavanlaisella moottorilla varustetun Anjoviksen kanssa seurasin mielenkiinnolla, senverran eksoottista oiretta oli että moisista pysyttelen etäällä...ja kun foorumilla jostain viasta jotain kyseli, saattoi yhteyttä ottaa merkin huoltoneuvoja(!!!)ja todeta ettei kyseisessä merkissä ole esiintynyt moisia vikoja..:D
 
Vähän kuin Ursuksen huoltomiehet, nevahommissa kiertokanki oli tullut kurkkimaan ulos ja vanhempi asentaja oli sanonut että ei oo ennen mennyt. Nuorempi asentaja oli sanonut että tuosta ne yleensä tulee ulos :D

Tais tulla kiireinen auton osto. Perkele... Ja mitähän tuolla enää tekee, ei se varmaan kelpaa jokkikseenkaan. Varmaan jää pihaan seisomaan ja keväämmällä korjaan itte. Muuten ollut tosi hyvä auto, ei oo pahaa sanottavaa. Tuli kerralla sitten kunnon vika :(
 
Meillä ei ollut ihan noin rajut reaktiot, huolellisilla pohjatöillä saattoi olla osuutta asiaan. Seuraavana aamuna meni tosin puoli pulloa suuvettä, taisin hädissäni juoda sitä myös. Paskakin haisi hapansilakalta. Viksu veto... Seuraavaksi ehkä hakarl tai mitä se on nimeltään se eskimoiden herkku missä ruorkkeja mädätetään hylkeenraadon sisällä puoli vuotta. Haggista meni jo ajat sitten, se oli muuten hyvää mutta en juuri pidä kaurasta.

E: google sanoo eskimoruuaksi kiviak

 
Viimeksi muokattu:
Kerran (joskus 80-luvulla) tuli ohjelma eskimoiden elämästä. Tulivat jostakin keväällä, täyttivät hylkeennahan noilla linnuilla ja hautasivat kiviraunioon, joka oli lumen alta paljastunut. Kesän jälkeen toiseen suuntaan menoreissulla ottivat sen pullukan nahkapussin kivikasasta ja alkoivat popsia lintuja. Liha irtosi sormilla luista.
 
:mphh: Äkkinäisestä tuntuu hapatetut tuotteet tuollaiselta.
Miten tämä liittyy kansiongelmaan :facepalm:
 
Muistuu mieleen enon ekat mettästysreissut kototilan mailla hariumpäänperällä, sai saaliiksi ukkoomettoon, oli kuullu että sitä pitää riiputtaa...no, pilallehan se muikos :D
 
Kerran (joskus 80-luvulla) tuli ohjelma eskimoiden elämästä. Tulivat jostakin keväällä, täyttivät hylkeennahan noilla linnuilla ja hautasivat kiviraunioon, joka oli lumen alta paljastunut. Kesän jälkeen toiseen suuntaan menoreissulla ottivat sen pullukan nahkapussin kivikasasta ja alkoivat popsia lintuja. Liha irtosi sormilla luista.

Tuon ohjelman taisin itekkin nähä tai ainakin samanlaisen, mavut ja hajut varmasti ol kohillaan ku raakakypsytettyy lintuu popsivatten
 
Eräät vanhapoika veljekset sai ammuttua suunnattoman suuren rusakon. Tuvassa ne sitä roikotti ja esitteli ylpeänä kaikille ketä sattui tulemaan käymään. Kuulemma alkoi kasvamaan aika pian entistä isommaksi :D

Sitten off-topic. Toyota specialisti oli kovasti sitä mieltä että kannen tiivisteessä, myös tässä 2.2 koneessa on joku heikko paikka josta ongelmat aina alkaa. Kuullosti ihan arkipäivän hommalta että kone paloiksi, kansi koeponnistukseen ja tiivistepinnat tasohiontaan. Kuulemma tulee syöpymiä kun alkaa puhaltelemaan läpi. Hinta 1500€. Aika tavalla kirpaisee mutta paree sekin on kuin seuraava hylsy taloon kymppitonnilla = eukon suunnitelma. Paska juttu myös se että tohtorille pääsee vasta ens vuonna.
 
Naapurin Avensiksessakin piti aluksi selvitä kansiremontilla, mutta vaihtomoottori siihen tuli... alle kaksisataa tuhatta ajettu. Oliko lohko vai kansi kierossa, en muista, pari vuotta aikaa. Edelliseenkin Avensikseen piti vaihtaa moottori... usko on silti luja.
 
Makuasioita sano koira ku muniaan nuoli...on suomessakin vielä sotien jölkeenkin hapatettu kalaa...siellä itäisessä meleki keskisuomessa eli kainuussapäin....ei tosin silakkaa vaan särkeä.
 
Kannattaahan se nyt kurkata, että mikä siellä on. Epäilen kuitenkin, että siihen on jo kerran kansi vaihdettu, koska kilometrejä tuonkin verran. Muistelisin, että siinä 200Tkm paikkeilla niitä kansia on mennyt. Tuo kannen kunnostaminen on vähän sellainen juttu, että jos Toyotan korjausohjeilla tehdään, niin ei ilmeisesti saa tiivistepintaa plaanata. Liekö sen takia olis jotain kansia jopa hylätty. Tämä ohje tai pikemminkin vaatimus ollut aika monessa japanilaisessa. Tottahan se on, että kannen höylääminen vaikuttaa aika moneen seikkaan ihan nokka-akselin ajoituksesta lähtien, mutta kyllähän niitä paljon tehdään.
 
Maksaa vaan vitusti tonneja se kurkkiminenkin. Kyllä se tehdään loppuun asti tai ei ollenkaan. Seppä lupautui heti ostamaan rikkinäisenä sen auton että kai sillä usko on että sen saa kuntoon. Vaikka sitten vaihtomoottorilla, näköjään oli hinnat alkaen tonnin paikkeilta. Nyt menee herran haltuun, en ota kantaa korjaukseen.

Sitäpaitsi, jos noita merkkiliikkeissä korjataan, tai aikoinaan korjattiin niin tyyli oli se että vanha roskikseen ja uutta putkeen. Sekin on ihan ymmärrettävää ettei tehtaan mielestä saa plaanata, eihän uusia kansia saa myytyä jos tyhmä juntti menee ja jyrsii kuntoon. En tiedä, kaippa remonttimies tietää mitä tekee. Minä en tiedä mitä sen pitäis tehdä, muuta kuin saada pysymään mehut purkissa taas. Voin kyllä nyt poikkeuksellisesti maksaa siitä ilosta enkä itse epävarmana kiroilla viikkotolkulla.

Pitäis kai lukea huoltokirja, netin perusteella olisin maailman ensimmäinen ihminen joka on päässyt yli 400tkm samalla moottorilla :D
 
Kannattaahan se nyt kurkata, että mikä siellä on. Epäilen kuitenkin, että siihen on jo kerran kansi vaihdettu, koska kilometrejä tuonkin verran. Muistelisin, että siinä 200Tkm paikkeilla niitä kansia on mennyt. Tuo kannen kunnostaminen on vähän sellainen juttu, että jos Toyotan korjausohjeilla tehdään, niin ei ilmeisesti saa tiivistepintaa plaanata. Liekö sen takia olis jotain kansia jopa hylätty. Tämä ohje tai pikemminkin vaatimus ollut aika monessa japanilaisessa. Tottahan se on, että kannen höylääminen vaikuttaa aika moneen seikkaan ihan nokka-akselin ajoituksesta lähtien, mutta kyllähän niitä paljon tehdään.

Pari kertaa on käynyt ettei vakio jakoremmin kiristimessä meinaa riittää vara vaikka alle milli on otettu, siinä saattaa olla yksi syy kieltoon. Viritouhuissa monesti joutuukin etsimään sitten jo lyhempää remmiä.

Kieron kannen osalta taas menee nokkalinja kieroon jos plaanataan tiivistepinta suoraksi ja se ei tee hyvää nokkakepille...
 
Käsitin ettei se kieroon mene, kannentiiviste pettää ja syövyttää tiivistepinnan. Tuskin sitä paljoa tarvii höylätä.

Puolihuvikseni otin kannen irti 1.3 bensa Corollasta, vähän räpelsin sitä ja ajattelin samalla laittaa vähän painetta pyttyyn. Jyrsin 0,4mm pois ja tarvike tiiviste oli 0,5mm paksumpi että ihan hyvin meni hei.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös