Toyota 4D4 2.2 kansiongelmista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smokie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Smokie

Kansalainen
Heipparallaa. Tuossa syssyllä eukon auto lakkasi puhaltamasta lämmintä kabiiniin. Silloin siihen lisättiin nestettä ja ongelma korjaantui sillä. Se kuitenkin aloitti lumipalloefektin joka on nyt jo täyden paranoian tasolla. Välillä ei muka tule lämmintä ja välillä tulee. Oon yrittänyt motkottaa että jos auto seisoo 15 asteen pakkasessa muutaman tunnin niin moottori jäähtyy ja tuollainen 5.5 litraa sataselle kuluttava vehje ei ole mikään ydinvoimala.

Noh, huoli on kuitenkin tarttunut minuunkin, käsittääkseni noi kannet on aika huonossa maineessa. Tässä tietoa:

450tkm ajettu, tai yli 400 kuitenkin. Ennenkuin tuota nestettä lisättiin sillä oli meillä ajettu varmaan lähemmäs 100tkm, että sikäli en pidä tuota kovin outona ilmiönä. En tiedä onko normaaleissa vuosihuolloissa kurkittu paisunta-astiaan, soppii eppäillä että ei. Pirssi on pelannut tosi hyvin, että sikäli ei raaskisi luopua. Öljyä syö alle puoli litraa per 10tkm. Niin ja öljy ei mene paisunta-astiaan eikä nestettä mene öljyn sekaan.

Mitähän tässä nyt tekisi? Termostaatti ja paisunta-astian korkki uusiksi? Ajattelin ensin jotain pikkunäppärää korjausta että rouva saa mielenrauhan että nyt se kunnossa. Vesipumpun vaihto vaatii moottorin tiputtamista, siihen en ala ilman jykeviä perusteluita.
 
Kaikista niistä 2,2 D4D menee kansi jossain vaiheessa, valitettavasti. Luulin, että tästä ongelmasta on päästy jo eroon, mutta tuttavaperheen Rav4:een vaihdettiin koko moottori takuuseen viime syksynä. Niillä kävi tuuri, kun oli aukoton huoltokirja Toyotan leimoilla ja 168km alle takuukm-määrän mittarissa. Kannattaa siis valmistautua pahimpaan...

Ostettiin 2008 vuonna käytetty Anjovis 2,0 D4D. Auto oli entinen pirssi. 178000km mittarissa ja kaksi vuotta vanha. Ei ehditty varsinaista kauppakirjaa allekirjoittaa, kun huomattiin, ettei kabiiniin tule lämpöä. Lisäsin nestettä, mutta sama toistui. Tutkin sitten autoa ja 3000 r/min kun laittoi kierroksia, niin sylki paisuntasäiliön tyhjäksi. Vein liikkeeseen takas ja kysyin puretaanko esisopimus, vai laitatteko auton kuntoon... Lupasvat laittaa kuntoon ja se riitti mulle. Soittivat vielä perään sieltä korjaamolta, ettei tässä mitään vikaa ole. Joutu melkein kädestä pitäen neuvomaan. Tuosta oli mennyt vain kannentiiviste. Siinämielessä 2,0l D4D on parempi, kun ei mene kansi. Tämä on ensimmäisiä 2-litrasia jakoketjulla. Auto on muuten ollut todella vähävikainen. 130tkm ja 8 vuotta ajettu sillä. Takavakaajan kumityynyt (3,0€) olen vaihtanut, sekä jarrupalat tänä aikana.
 
No kiva.. Tuolla on nyt ajettu viimeisimmän lisäyksen jälkeen yli 2 tuhatta, ettei se neste nyt ihan heti katoa. En tiedä paljonko on nestettä on jäljellä, sattuneesta syystä auto ei oo enää tuossa pihassa niin ei pääse tutkimaan.
 
Tämä alla oleva teksti oli erään työkaverin ns. "lentävä lause" ja se päti moneen asiaan, ja pätee edelleen :mrgreen:



Siis tuo lause, mihin tuo peukalon kärki osoittaa ;)
:nou:
 
Pitänee asentaa kamina ens hätiin :D Ei muuten hirveästi lohduta vaikka olis pelkkä pahvi. Kuulemma tosi suuritöinen vaihtaa ja mulla ei oo nyt mahdollisuuksia ruuvata. Liikkeeseen kun vie niin maksaa yhtä paljon kuin samanlainen auto.
 
No voi harmi, eihän se muukaan auta kuin kansi pois ja vian korjaus. :voiitku:
Kokeilin Hiacen kansivikaa korjata väliaikaisesti taikaliemillä, ei auttanut :noey:
Onhan se iso työ ja kalliskin vaikka tekee itse, panee varmasti harkitsemaan :mitenlie:
 
Tarttis tehdä jotain.. Mä luulen että ens hätiin kovaa ajoa ja jos ongelmat vaikuttaa olevan todellisia niin sitten paniikki.

Tuota ei kaiketi kotikonstein pysty testaamaan? Kompurasta 12 bar vesitilaan ja todeta että letkut ainakin oli rikki? :D
 
Mulla tehtiin pösöön kansipahvin vaihto samaan syssyyn, kun auton ostin liikkeestä. Jossain vaiheessa alkoi taas syödä nestettä, eikä ainakaan silmään osunut mitään ulkoista vuotoa. Porasin korkkiin parin millin reiän ja näin mentiin useampi vuosi.
Kerran eksyin kaupunkiin kesällä, niin tuppasi keittämään, kun tuo fektikin puuttui... Aika tuore tyttöystäväkokelas hieman ihmetteli, kun pistin puhallinta ja lämpöä täysille. Ulkona 25 lämpöä :)
Tästä en oppinut mitään, koska nyt alla sitikka samalla koneella. Jos alkaa tämäkin oireilemaan, sama temppu edessä.
 
Mulla oli kaks litranen Toyota Corolla tiisselii. Seisoi Narvikissa pari kuukautta ja niin siinä startti moottori ei halunnut toimia. Sain uuden ja sitten se kotio lähtö.. hyvin mewni mutta sitten tuli 10kilonmetrinen tunneli ja moottarin lämpö alako nousta.. mistäs sitä siellä vettä ja minne pysähdyt.. Sieltä sitten ajettiin Suomeen kymmenen kilsan jäläkeen tunturipuron raikasta vettä..Kaiken lisäksi pankkikortti ei toiminut tankkauspaikoissa... ei ruottin rahaa yhtään. Se siitä. Kansi ptettiin irti ja kävi Yliviekassa tarkistus jutuissa.. ei mitään vikaa... sama peli jatkui.. siinä kuukauden taistelin.. ei tullut komentosillalle lämpöö Päähän nousema tuli niin pistin pesupuluveria syylariin niin viis kilsaa niin lämpöö tulikin... vesiä vaihtelin ja ruosteinen vesi oli aina .. se sitten meni vuosi ihan kiukkuttelematta..

ai niin Tornion tulli vielä pysäytti aamuyöllä kysyen onko luvaton mukana.. kielsin kaiken..onko huumausaineita onko pyssyjä.. olihan mulla kymmenen kiloo valaskalaa mukana.
 
Kaverilla oli kans samanlainen tilanne, kesäkuumalla Escortti meinasi lähestyä kiehumispistettä. No lämppäri täysille jolloin apukuskin paikalla ollut joutomies ihmetteli "onko sulla saatana kylmä, osta villapaita" :D

Mikäs tuon reiän tarkoitus oli, päästää ylimääräiset paineet ja kuplat pihalle? Aika moni moottori tietääkseni on tehty niin että vaatii painetta vesitilaan, muuten kiehuu vaikkei niin kuuma olisikaan. Tulee näitä kuumia pisteitä jäähdytysjärjestelmään ja mitä lie. Siitäkin vittumainen vehje tuo tohatsu kun siinä ei ole lämpömittaria. Mun mielestä aika oleellinen tieto kuskille kumminkin kyseessä..

Jurpolukki - hyvin virtaava purovesi sopii moottoriin täysin, eihän se jäädy siellä purossakaan niin tuskin moottorissakaan :D Itse en valaskaloista ymmärrä, olen itse keskittynyt tajuntaa supistaviin stimulatteihin kuten kaalikeitto, maksalaatikko ja verivalmisteet ylipäätään.

IMG_0345_zpsd41b54f5.jpg


Ai niin kaloista ymmärrän sen verran että viime viikonloppuna söin surströmmingiä, raakana purkista päin tietty. Se laajensi tajuntaa.
 
Ruattalainen hapansilakka taitaa olla vans in a laiftaim kokemus.
Joo, toi reikä oli ihan sitä varten, ettei tee mitään painetta sinne. Aluksi ajoin korkki löysässä ja se korkki tippui johonkin.
Itellä suurin osa maantieajoa, joten ei normaalisti mitään ongelmaa. Jos ajoi kovaa kauan, tyyliin turusta helsinkiin 140km/h hieman nousi lämmöt, mutta ei vielä keittänyt. Kaupunkiajossa ei ehkä pelaisi.
Tuo flektikin hauska homma, jossain vaiheessa se oli mennyt päälle, talven jäljiltä oli kaljakeissin pahvit syylärin edessä. Potkuri oli hinkannut itseään pahvia vasten, ja ropelli oli sulanut irti. Moottorin päässä kämmenen kokoinen ropellin keskiö jäljellä.
Joko ranskalainen muovi on huonolaatuista, tai kotimainen mallaspakkauspahvi premium laatua.
 
Hapansilakkapurkki pitää vissiin avata jossain vesiastiassa, nottei odööri karkaa atmosfääriin. Ruåttalaisten purkkieinesten kunkku on ne olusessa likoovat nakit. Nams.
 
Mut joo. Haihtuuhan sitä nestettä hiljoskellen sieltä jäähytysjärjestelmästä. Tiedän tapauksen, tosin työkoneesta jossa epäiltiin olevan pieni nestevuoto. Epäilivät että vuotaa jonnekkin kun reilu litran piti vuodessa lisätä nestettä. Käyttivät aikaa aivan käsittämättömiä määriä asiaan aina kun nestettä lisättiin vaikkei kyse ollut oikeasti mistään vakavasta asiasta. Eli ottaahan rauhallisesti tilannetta seuraten. Tuoreet nesteet haihtuvat muuten huomattavasti hitaammin kuin vanhat.

Hapansilakka ja nuo olutnakit ovat kutakuin samaa sarjaa. Toisessa pilataan hyvä kala hapattamalla ja toisessa hyvä olut pilataan halvalla makkaralla. Olet siinä oikeassa että silakkapurkki tulee veden alla aukaista jo senkin vuoksi että mehevät herkkunesteet tursuavat muutoin purkista jopa 7,5 metrin säteelle vapaassa tilassa.
 
Tai ainakin laajentaa ystäväpiiriä.....hyvinkin moni ottaa muutaman taka-askeleen ku surströmmipurkin avasee...:rotfl::rotfl:
 
Olet siinä oikeassa että silakkapurkki tulee veden alla aukaista jo senkin vuoksi että mehevät herkkunesteet tursuavat muutoin purkista jopa 7,5 metrin säteelle vapaassa tilassa.

Joo huomasin. Tursutin ne suoraan housuille, kyllä oli kivaa.

Rouva kävi ja kattelin ylivuotoletkun ympäristöä, sehän oli ihan ruikussa. Luultavasti johtuu siitä että se oli kaatanut lisää nestettä ennenkuin lähti matkaan. No katotaan miten tilanne kehittyy. Kehoitin jättämään sen paisunta-astian rauhaan eikä lisäillä jatkuvasti. Mistäs sitä tietää laskeeko pinta vai ei jos jatkuvasti lorottaa lisää. Ja mahtuuhan sinne joka kerta lisää vaikkei mitään vikaa olisikkaan.
 
Se paksuin jäähdytysvesi letku, kokeile sitä kun olet avannut jäähdyttimeen korkin.
Kokeile samaa letkua toisten kun olet ajanut automobiililla jonkin matkaa, huomaat eron jäykyydessä.
On tönäkämpi mutta ei saa olla kova, jos on niin tekee painetta jäähdytysjärjestelmään.

Ylimääräinen paine voi tulla vain ja yksistään moottorilohkosta, ei välttämättä tule savua tai öljyä jäähdytin nesteen sekaan. Kannen hius halkeama voi tehdä painetta niepukkaasti, lämpimänä / kylmänä tasaisella ajolla voi olla oireeton?
 
Autokorjaamoilla on sellainen koje, mikä haistaa paisarin suulta, löytyykö seasta pakokaasua.

Kannattaako tuollaiseen sitten ryhtyä, voi tulla paha mieli, jos tulos positiivinen.
 
Mikä on se Toyotan moottori joka n 200 000 kilometrin jälkeen alkaa vuotaa öljyä (kannen välistä?) ja koko moottorin vaihto on ainoa konsti asian varmaan korjaamiseen? Olin kuulevinani että Rav4:ssa olisi tätä ollut. Alumiinilohkoinen moottori tai jotain sinnepäin.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös