TIETOTEKNISET ONGELMAT

Tänään selkisi, miksi kannattaisi olla vierasverkko. Nyt on.

Tytär tuli käymään ja tekee samalla etätöitä. Toi uuden työkoneensa ja loggasi samaan wlaniin kuin aina ennenkin. Tämän työkoneen verkkoasetuksissa oli kai jotain puolijäykkää, koska liikkeelle lähti jonkinlainen vyöryilmiö. Osa omista koneista on kiinteissä ip-osoitteissa, joten satunnaisten vierailijoiden kuuluisi ottaa kiltisti dhcp:ltä osoite. Nyt tapahtui jotain muuta ja kohta aiemmin ihan ongelmattomasti käyttäytynyt linux-palvelin hyppelehti missä ip-osoitteessa milloinkin. Ei meinannut pysyä perässä, missä se milloinkin menee.

Viimein tsättipeten kanssa pääsin perille, mikä mac-osoite on näissä karkeloissa aktiivisena ja sehän oli tyttären työkone. Kaivoin varmuusvarastoista yhden pontius pilatuksen ajalta olevan reitittimen ja tein sillä ihan oman avaruuden tuolle vierailevalle koneelle. Nyt toivottavasti huomenna päivä on vähemmän sekalainen.

Siinä linux-palvelimessakin lienee ollut syytä. Sillä piti olla kiinteäksi lukittu osoite, mutta jostakin kumman rakosesta ponnisti pintaan dhcp-clientti ja alkoi tämä osoitteiden seilaaminen. Aikaisemmin ei ollut tapahtunut mitään, vaan kone oli ollut ihan kiltisti samassa ip-osoitteessa viikkokausia.

Kun olin duunissa, 6-7 henkilöä kulki kolmen toimipisteen väliä ja joskus oli duunikoneet kotonaankin.
Ihmettelivät miten netti pelas ja pystyvät tulostamaan eri toimipisteissä oleviin saman merkkisiin isoihin toimistotulostimiin, vaikka kotona ei pystynyt menemään nettiin eikä kotitulostimeen tulostamaan kuin piuhalla.
Kiintee IP avaruus, joka ei todellakaan ollut mikään reitittimen oletusavaruus, reitittimissä, koneissa ja tulostimissa auttoi tietoturvassa ka joneiden käytössä/tukihommissa etäkäytössä paljon. Toimari oli dhcp:n varassa, mut se ei haitannut koska oli TeamViewer sillon käytössä.

Ok eli siellä on sellanen takakansi, no paree ettet otakkaan sitä irti.. :virne:
No ota virtapiuha irti, yritä käynnistystä, jos alkaa se temppuilun niin jätäppä kone pyörimään ilman virtapiuhaa, kato välilä onko sammunu eli painat "virrat päälle" jos on ruutu mustana.
Kyllä se akku jossain vaiheessa loppuu, sitte kun ei enään mikäänvilkuvälkylähde eikä edes yritä starttausta niin sitten piuha kiinni ja käynnistys.
JES! Tämä auttoi. Kiitos! :)
Kaikenmaailman ihme juttuja sitä joutuukin nykyään tekemään. Ei vanhoina hyvinä aikoina...

On huomattu @V361 on ammattimies näissä tietoteknisisissä hommissa.
Njää..on tääl paljon osaavampiankin, mä oon sellanen yleismiejantunen tukipuolella, himpan jotain ohjelmointia mut en lähde jotain sulautettujen järjestelmien jutskia tekeen, winkku palvelin ny just menee mut linuksia en kauheesti lähde neuvomaan.

Njää..on tääl paljon osaavampiankin, mä oon sellanen yleismiejantunen tukipuolella, himpan jotain ohjelmointia mut en lähde jotain sulautettujen järjestelmien jutskia tekeen, winkku palvelin ny just menee mut linuksia en kauheesti lähde neuvomaan.
No mutta tärkeää on että kaltaisilleni tohlopeille joku jaksaa vääntää tarpeeksi paksusta rautalangasta selkeät toimintaohjeet. :peukku:
Kaikenlainen hieno tietokonetermistö kun menee yli hilseen kovaa ja korkealta.

Joo , ne yleismiehet on niitä jotka osaa monta jippoa.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin