Tehomaksu

Tai nostettava menoja. Jos se suurin sallittu tulos on määritelty prosentteina (niinkuin tuloslukuja yleensä tarkastellaan) niin eikös silloin ole rajaton piikki auki?
Konsernin emoyhtiölle makseetavia konserniavustuksia ja vuokria, ym. kuluja voi aina korottaa, ettei tulosta liikaa tehdä. Näin toimittiin ainakin siinä konsernissa, missä ennen työskentelin. Ja paikallinen verkkopalveluyhtiö on osa tätä konsernia. Se yhtiö missä minä työskentelin, teki vuosittain nollatulosta tai tappiota, vaikka oikeasti tehtiin melko hyvääkin tulosta.

Joo se on tuo sallitun tuoton laskelma oma maailmansa. En kommentoi siitä sen enempää. Jokainen muistaa erään entisen valtionyhtiön poskettomat hinnankorotukset, jotka tehtiin ihan pelisääntöjen mukaan. Peliä vaa voi pelata monella tavalla. Mutta tämä menee taas ohi tehomaksun, jota ei tässä pelissä rahoituskeinona tarvita.

Pörssiuskovsisilla uskonto on parempi kuin laskento, mutta hyväettä tyydytyksen jostain saavat.
keskity omaan kulutukseen ja mitä se itelläsi on ja valitse sen mukaan sähkön myynnin soppari tyyppi. Liukuri.fi on oikein hyvä työkalu analysoimaan nykyistä tilannetta. Kun laskeskelee asiat, niin en mitenkään saa kiinteähintaista sopparia kannattamaan. USKOISIN että kiinteä soppari olisi parempi noille kalliille päiville, mutta muina aikoina olen LASKENUT että pörsssisähkö on parempi diili.

Kun on ollut puhetta, että yhdistelmä kiinteähintainen talvella 3 kk ja muulloin pörssisähkö saattaisi olla edullinen yhdistelmä, niin millä hinnalla on ollut joulukuussa 3 kk:n kiinteitä tarjolla yleisellä tasolla?

Yks hyvä vaihtoehto vois olla jatkuva kiinteä ja kesällä paneelisähköllä hilata hintaa halvemmaksi. Pörssisähkössähän paneelit menee omasta eestään kun sähkö on muutenkin halpaa.

Yks hyvä vaihtoehto vois olla jatkuva kiinteä ja kesällä paneelisähköllä hilata hintaa halvemmaksi. Pörssisähkössähän paneelit menee omasta eestään kun sähkö on muutenkin halpaa.
Näin mulla on ja 130€ tuli viimevuoden satunnaisen halvalla pörssisähköllä takkiin...
Tammikuussa 2026 taas pärjäsin kiinteällä 130€.. -> vuodenvaihteessa sen taas näkee että mikä on vuoden saldo/miten halpaa pörssisähkö on ollut kevät-kesä-syksy

Tekoälynen kertoi talvitarjouksista, joista edullisimmat olivat ilmeisesti Black Friday-kamaa seuraavaa:

3 kk kiinteän sähkösopimuksen hinta joulukuussa 2025:
  • Hintataso: Tyypillisesti 3–6 kuukauden määräaikaisissa sopimuksissa hinnat pyörivät 7,5–9,5 snt/kWh välillä, riippuen tarjouksesta ja yhtiöstä.

periaatteessa joo, itse viime kesältä huomannut että menee jopa oston puolelle joitakin euroja ja syypää on nimenomaan halpa sähkö sillin kun tuotanto isollaan. Täytyy ruveta funtsimaan ohjauksia jotta saa sekä rajattua tuotannon tehoa että ajettua vaikka lämmitysvaraajaan yli menevät teho silloin kun hinta on nollassa tai miinuksella

Niin, ja mitä kalliimman kiinteän sopimuksen tekee, sitä enemmän paneeleilla säästää;) Ei tuolla konstilla taida oikeasti tienata. Harvoin olen ainakaan minä joutunut ylijäämästä maksamaan, ainakaan käytännössä. Mutta nyt helmikuussa ovat jo 10€ maksaneet ylijäämästä:cool:

Niin, ja mitä kalliimman kiinteän sopimuksen tekee, sitä enemmän paneeleilla säästää;) Ei tuolla konstilla taida oikeasti tienata. Harvoin olen ainakaan minä joutunut ylijäämästä maksamaan, ainakaan käytännössä. Mutta nyt helmikuussa ovat jo 10€ maksaneet ylijäämästä:cool:
Ei sillä tienaa mutta jos joka tapauksessa on kiinteä sopimus niin sillä säästää. Ite oon ainaki nyt pari kertaa saanu kalasteltua ihan kohtuuhintaisen 24kk kiinteän. Mulle ei kyllä paneeleita oo tulossa ennenku hinta alkaa olla oikeasti pohjissa niillä ja ehkä ei sittenkään

Ei taida paneeleissa häävi korko olla. Ainoa että jos sais maatilan poistoihin ja alvit pois, voisin harkita.

Perusmaksut €/kkPääsulakekoko 1) Yleissähkö Yö- ja kausisähköt 3 x 25 A 41,80

3 x 35 A 79,50

tuossa kajaven perusmaksut omalla alueella. että turha monien valittaa jostain siirron 20e maksusta.

500e vuosi pelkkään perusmaksuun siirrosta perusliittymällä.

Pohdintaa henkilöltä sieltä näkökulman toiselta puolelta.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin