Takaperin käynnistyvät moottorit

Viestiketju:
Takaperin käynnistyvät moottorit

Tunturi maxi, eli poljinmallin pappis, löi takaperin pyöriessään polkimia välillä takaisinpäin. Tuntui aika ikävältä sääriluussa.
 
Lavetilla kun kuskaa traktoria niin hyvä muistaa panna sammutin seis-asentoon.
 
Mopo (suzuki s) tuli ihan tahallaan pistettyä takaperin käymään. Työntämällä.
Ja piikkinen ts lähti itsestään takaperin käymään. Jossain kaislikossa olin rypemässä, tuli joku käyntihäiriö. Pysähdyin kaasuttelemaan ja sitten reippaalla kaasulla liikkeelle. Yllätti kyllä kun mopo lähti taaksepäin ja kypärä kolahti tankoon :D
 
-80 luvun lopun helkamaa poljin moottorirempan jälkeen. Viimein lähti, mutta vastasi kaasuun huonosti. Ykköstä silmään ja kas ihmettä, kassit kohtuuttomalla voimalla tankkia vasten.
Siinä ihmettelemään mitä tapahtui. Huomasin että ensiöpuolan johdot väärinpäin. Käänsin toisinpäin, niin johan toimi normaalisti. Voiko olla että ajoitus muuttui kun kun vaiheistus kääntyi?
 
-80 luvun lopun helkamaa poljin moottorirempan jälkeen. Viimein lähti, mutta vastasi kaasuun huonosti. Ykköstä silmään ja kas ihmettä, kassit kohtuuttomalla voimalla tankkia vasten.
Siinä ihmettelemään mitä tapahtui. Huomasin että ensiöpuolan johdot väärinpäin. Käänsin toisinpäin, niin johan toimi normaalisti. Voiko olla että ajoitus muuttui kun kun vaiheistus kääntyi?
Tais olla jo ainakin Raisussa 80-luvun lopulla kärjetön sytkä, niin kylläpä tuo saattaa ajoitusta muuttaa.
 
Itellä ei ole muuta kokemusta noista tosiaan muutaku se oma Tunturi SS joskus silloin -85/86 luokkaa, jonka tuuppasin takaperin käyntiin.
Mut olen kuullut kyllä traktorinmoottoreista ja kuoma-autojen koneista, jotka on lähteneet sopivas tilanteessa, väärinpäin käyntiin.

Siis puhuttaessa moottoreista, jotka tehty yhteen suuntaan käyviksi.
Sit tosiaan on noi jotkin kelkkojen / mönkkärien koneet, joita tarkoituksella käytetään takaperin, pakkivaihteen saamiseksi.
 
Se polkimen palautinjousi vetää samalla sen kytkentäholkin pois sieltä vastahammastukselta. Poikki ollessa saattaa valua sinne hampaalle, oikeinpäin pyöriessä ei meinaa mitään kun hammaskulma on sellainen että hylkii vain pois sitä kytkentäholkkia mutta jos rattaat pyörii väärin päin, pikemminkin imaisee vaan tiukemmin kytkentää päälle.
Tälläisestäkin on kokemuksia, vieteri oli vääntynyt / kuoleentunut vaiko mikä oli, niin kyllä poljinta joskus potki takaisin, ihan sammuttaessakin, kun pyörähti kones loppuhetkillä hiukan "vastapalloon "
 
80-lukuisen Belarus 825:n kone pyörähti herkästi käymään väärin päin, kun takakuuppaa tuuppasi täyteen pakilla santakasaan ja polkaisi kytkimen vähän liian myöhään pohjaan
Hmms, vastaavaa ilmiötä ei ole ton mein 1985 mallisen Belarus 805 kanssa ilmennyt, sehän on saman traktorin takavetoversio..
 
Tiedän tapauksen, isäntä veätti Setoria vähän liian tiukile ylämäkeen, pätkähti käymään takaperin. Hauska kokemus hetken, myöhemmin tais siitä syystä tulla koneremppa, arvaatte ehkä syyn:(

Ei se kauaa käynyt. Mulla nimittäin. Setori toemastaanni pyörähti jonkun kierroksen takaperin sorakuormaa kotimäkeä ylös vetäessä. Koneremonttiin tuosta hetkestä reilu 10 vuotta.
Pappa-Tunturilla ajettiin takaperin. Sytytys kun oli vähän pielessä, niin lähti helpommin takaperin käyntiin, mutta huonommin oikein päin.
Kumma kyllä, peruuttaessa ei ole yhtä hyvä tasapaino, kuin eteenpäin ajaessa vaikka esim osaisi kuinka hyvin keulia, rapaa syydättää, ymv. kouhon pojan elkeitä esittää. Apurattaat pitää ainakin aluksi olla, jotta jalat tapeilla peilistä sen 10 metriä peruuttelee.
 
Jokin omakohtainen kokemus sen tein 82x Belaruksen kanssa vai jokin muu keissi?
Kerran kun lähdin Belkulla vetämään Massikkaa Kankaanpäähän, oli sammutin pois. Mutta takapyörät onneksi viimeisen päälle hyvin lavettiin surrattuna.
 
Takaisin
Ylös