Saunan kiuas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cardaani
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harvia Pro 26. Jos se saunasi on pienepi. mulla tää, polttopuun enimmaispituus 39 senttiä, löytyy nettisivuiltakin.
Isompaan saunaan sitte Harvia Pro 36
Ihan eri kiuas kun joku 10-20 vuotta vanha pikkuharvia, joten ei aina kannata epäillä jonku vanha pikkukiukaan tiedoilla uudempien isompien juttuja,,,

Tykkään, vaikka ei taida suojaetäisyydet ihan täyttyä. Onneksi kaikki on jo valmiiksi tommo
Tommonen tumma mörönperse on aika monen mieleen :virne: Tunnelma tuolla on vähintäänkin kohdallaan kun ulkona -25 ja viskaat löylyä ja nappaat pari hörppyä olusta. Tuo on otettu vähän niinkun uudestaan käyttöön, vielä kun tuosta viereisestä lammesta sais semmosen uimakelposen ni ois aika vimosen päälle

Harvia Pro 26. Jos se saunasi on pienepi. mulla tää, polttopuun enimmaispituus 39 senttiä, löytyy nettisivuiltakin.
Isompaan saunaan sitte Harvia Pro 36
Ihan eri kiuas kun joku 10-20 vuotta vanha pikkuharvia, joten ei aina kannata epäillä jonku vanha pikkukiukaan tiedoilla uudempien isompien juttuja,,,
4 vuotta vanha harvia ja kaikkea muutakin mitä harviasta olen kuullu niin harvian kiuasta ei minulle tule, olkoon kenenkä muun mielestä kuinka hyvä vaan mutta joku muu merkki

En oikein osaa kiuasta suositella, ovat muuttuneet viimevuosina paljonkin. Kaksi asiaa kuitenkin pääsääntöisesti kertovat jotakin: kiukaan paino ja hinta.

1000005983.webp

Sain viimeinkin uuden kiukaan vaihdettua, piippua piti vähän soveltaa.
Cardaani käännytys työllään sai ostamaan kerkesin kivet😄

Tuo pieni luukku ainoastaan. Kannan veden saunalle 10l astioilla jossa on noin 10cm korkki, niistä ainakin kaataa aika sutjakasti.

Nyt on kyllä hieno kokonaisuus! Tekis mieli tulla koeajolle.

Se kirpasee kerran. Seuraavana korvattavien listalla lienee uusi kiuas ja nuo Kerkesit voi latoa sinne. Lie olla tuolla kiukaalla perikunnan asia.
Tervetuloa!
En muista että oisin koskaan käynyt puulämmitteisessä jossa on nuo kivet, uimahalleissa kummastellut outoja kiviä😄Tänään koeponnistaa löylyjen laatu.

Näytä liitetiedosto 128082
Sain viimeinkin uuden kiukaan vaihdettua, piippua piti vähän soveltaa.
Cardaani käännytys työllään sai ostamaan kerkesin kivet😄
Sulla on joku vanha ulkosauna. Kerroppa sitten kokemuksistasi.

Kotakiuas on kyllä hyvä hinta/laatu suhteeltaan. Tuo vaippasäiliökin mainio. Saattaa olla teho vähän alakanttiin talvella kylmää ulkosaunaa lämmittäessä, mutta varmasti keskimääräisesti hyvä.

Laitetaan alkukesästä demostraatio. Saunabussin lämmitys, niin pääset itse kärryille.

Näin se on, mutta yllättävän hyvä ottaen huomioon, että perusrakenne on vanha.
Juu sopiihan se, meinaan tuommoista vesivaippakiuasta oon miettiny mökille. Siellä on tilaa ja kiukaana ikivanha narvi jossa hormisäiliö. Siinä ainakin lämpee vesi talvellakin. Ja pitää lämmetä koska jos sauna jäähtyy reilusti pakkasen puolelle niin ei viittis montaa pesällistä polttopuuta käryttää että pääsee pesulle...no menee siinä nytkin 2 pesällistä ennenku pöntöstä porina kuuluu.

Sulla on joku vanha ulkosauna. Kerroppa sitten kokemuksistasi.

Kotakiuas on kyllä hyvä hinta/laatu suhteeltaan. Tuo vaippasäiliökin mainio. Saattaa olla teho vähän alakanttiin talvella kylmää ulkosaunaa lämmittäessä, mutta varmasti keskimääräisesti hyvä.
Vanha savusauna joka tuli sukulaiselle joku 8vuotta sitten talokaupan yhteydessä. Sitä sitten yhtenä kesä iltana lämmitettiin ja lohta samalla savustettiin niin se perkuleen kunttakatto sytty tuleen. Kolmestaan ravattiin joesta ämpäreillä vettä ja saatiin sammutettua. Lohta syötäessä hiekka narsku hampaissa mutta hyvää oli😄

Sen jälkeen korotettu pari kierrosta ja tehty muutenkin uusiksi.
Omalla pihalla tuo on ollut 6vuotta.

Löylyt on nyt kyllä hyvät, eikä hyytynyt vaikka oli aika pienet tulet ja reilusti saunottiin.

Nyt on 3/5 niistä säätö pelteistä paikallaan, vesi kyllä lämpenee riittävästi mutta ei varmaan riitä isommalle porukalle. Jatkoa seuraa...
Minä jätin säätöpellit kaikki pois. Alkaahan se vesi lopulta kiehumaan, mutta sitten voi tehdä valmista pesuvettä ämpäreihin yms. ja laskea säiliöön tilalle kylmää.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin