Saab J35 Drakenin tarina

Joo oli näkkärit🤷. Teltan ulkopuolella jäähtyneenä maahan kiinni🤷. Vieläkin se perkeleen männyn juuri tuntuu kyljessä🤬.

Eipä niistä näkkäreistä ollut juuri muuta iloa kuin talvisen petipaikan kuivuus..
Paljas metsänpohja oli kivempi...

Lahessa oli näkkärit, hälvälässä. Urheilukoulu, muona auk, ja lääkintä auk sijaitsivat lahessa.

Niinisalossa oli niin että nopeat söi hitaat niitä oli vähän onneksi oli mukavuuden haluinen Alikessu alokas kauden jälkeen oli aina havupatja

Lohtajalla ole näkkärit, epämukavan kovat olivat. Muualla aina oli sammalella havupatja.

"Venäläjäläinen on laskenut, että MiG:in keskimääräinen käyttöikä tositilanteessa on 21 minuuttia".
Jostakin luin, että jälkipoltin päällä loppuu menomehu jo 15-20 minuutin paikkeilla. Kapiaisen tieto kuulostaa tässä valossa melko uskottavalta.

Jostain luin että jälkipoltinta ei saanut käyttää kuin ykkösminuutteja koska motti ei kestä.
Ei millään suihkarilla voi pitää jälkipoltinta koko ajan päällä, meno loppuu melko lyhyeen.

Näitä lukiessa palautui mieleen kun 80-luvulla korjailin ja huolsin Drakenin ohjain servoja. Noiden tekemiseen tarvitsi tietyt puhtausvaatimukset täyttävän työtilan ja sinne kalustuksen, työkalut ja testilaitteet. Testilaitteet tehtiin itse kun ei niitä silloin ollut muuten saatavilla. Jonkun verran haastetta aiheutti se, että nuo servot piti testata myös -60°C lämpötilassa.

Minä nukuin asuntovaunussa kun oli viikon kovapanosammunnat Oulunsalossa. Learjetillä vedettiin verkkopussia joka oli kilometrin vaijerin päässä. Siinä oli kuuntelulaite joka 105Mhz taajuudella lähetti tykin osumat. Hyvin osuivat.

Iltaisin heitettiin Petakkia everstiluutnanttienkin kanssa.

Minä nukuin asuntovaunussa kun oli viikon kovapanosammunnat Oulunsalossa. Learjetillä vedettiin verkkopussia joka oli kilometrin vaijerin päässä. Siinä oli kuuntelulaite joka 105Mhz taajuudella lähetti tykin osumat. Hyvin osuivat.

Iltaisin heitettiin Petakkia everstiluutnanttienkin kanssa.
Minä ammuin Lohtajalla hihan alas. Vaijeri katkesi 50 cm hihan ja sen kuuntelulaitteen etupuolelta. Eli oli saakeli ohiammuttu.

Minä ammuin Lohtajalla hihan alas. Vaijeri katkesi 50 cm hihan ja sen kuuntelulaitteen etupuolelta. Eli oli saakeli ohiammuttu.
Juu, oli näitäkin silloin että oli ammuttu vaijeri. Uudet vehkeet kiinni ja ilmaan. Mutta jos oli puoli metriä kuuntelulaitteesta, se kyllä meni osumaksi. Osuit paljon enemmän etupuolelle.

Lohtajalla ammuttiin sergeillä lennokkia. Eikös Kuopion poika osunutkin ja härkine rantahiekkaan. Voi, mikä voihkaisu kuului lennättäjän suusta

Lohtajalla ammuttiin sergeillä lennokkia. Eikös Kuopion poika osunutkin ja härkine rantahiekkaan. Voi, mikä voihkaisu kuului lennättäjän suusta
Rankissa ammuttiin lennokkia paljon, etenkin apuaseella yhden uuden pudotin ekalla sarjalla. Yleensä apuasella käärsi suolata lennokin melko reikäiseksi, mutta osuin vastaanottimeen ja lennokki syöksyi suoraan Rankin kallioihin.

Juu, oli näitäkin silloin että oli ammuttu vaijeri. Uudet vehkeet kiinni ja ilmaan. Mutta jos oli puoli metriä kuuntelulaitteesta, se kyllä meni osumaksi. Osuit paljon enemmän etupuolelle.
Puolisen metriä oli hihassa vaijeria. Sen kuuntelulaitteen paikkaa en tiedä, luulin sen olevan hihan ja vaijerin liitoksessa, näin kerrottiin.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin